A rovat kizárólagos támogatója

Milyen hatásokat gyakorol a környezetre a hipermarketek tevékenysége és ezek a hatások milyen módon mérsékelhetőek? A Regionális Környezetvédelmi Központ (REC), Magyar Irodája kommunikációs kampányában e kérdésekre kereste a válaszokat.

A Regionális Környezetvédelmi Központ (REC), Magyar Irodája kommunikációs kampányt indított annak érdekében, hogy a környezet és az egészség szempontjai előtérbe kerüljenek a vásárlásaik során. Az előző héten „Környezetvédelem az üzlethálózatoknál” címmel arról olvashattak, hogy milyen hatásokat gyakorol a környezetre a hipermarketek tevékenysége és ezek a hatások milyen módon mérsékelhetőek? Ezek a helyszínek azok, ahol Önök gyakran megfordulnak. A mostani írásunkban munkatársunk az áruházak üzemeltetésének további környezetvédelmi aspektusaival foglalkozik, illetve az értékesítéssel összefüggő információszolgáltatással.

Az áruházak üzemeltetése
A legtöbb ember számára a hipermarket láncok legnyilvánvalóbb környezetvédelmi hatása az újonnan megépített áruház és a parkoló méreteiből adódó helyfoglalással kapcsolatos. A hipermarketek elhelyezkedése is jelentős hatással van a környezet állapotára. A legtöbb a városon kívül vagy város szélén található és hozzájárul ezzel a fogyasztók által megtett kilométerek és az ezzel összefüggő káros anyag kibocsátás növekedéséhez.
A hipermarketeknek otthont nyújtó csarnokszerű épületek energiahatékonysága rendkívül alacsony. Négyzetméterenként háromszor nagyobb a széndioxid kibocsátásuk, mint egy átlagos zöldségkereskedésnek. Számos kereskedelmi lánc csökkenti épületeinek a széndioxid kibocsátását megújuló energiaforrások alkalmazásával, környezetbarát építészeti megoldásokkal, vagy például a hűtőegységek hulladékhőjének a hasznosításával, de még nincsenek általános környezetvédelmi előírások az építkezésekre és a felújításokra vonatkozóan a nagy kereskedelmi láncoknál.

Jelentős környezeti terhelést okoznak a hipermarketek az áruk kereskedelmi szállításával.

Az üzletláncok egyre több gondot fordítanak a közúti teherszállítás kedvezőtlen környezeti hatásainak csökkentésére, többek között az üresjáratok csökkentésével, a logisztikai központok áthelyezésével, a környezetbarát vezetési stílus oktatásával és környezetbarát szállítójárművek alkalmazásával. Néhány áruházlánc a közúti és légi fuvarozást a jóval kevésbé szennyező vasúti és vízi teherszállítással váltja ki, de sajnos ez még nem általános gyakorlat.
Az áruházláncok nagy többsége már megoldotta üzleteiben és raktáraiban a hulladékszelekciót és egyúttal számos újrahasznosítási programot is indított. Jelenleg a legtöbb hulladékcsökkentő kezdeményezés az egyszer használatos műanyag bevásárló zacskók környezeti hatásainak csökkentésével és a betétdíjas csomagolóeszközök visszaváltásával kapcsolatos.

Értékesítés, marketing a termékekkel kapcsolatos információszolgáltatás
A nagy áruházláncoknak számos eszköz áll rendelkezésükre, hogy az általuk forgalmazott környezetbarát termékek vásárlására ösztönözzék a fogyasztókat. Célzott hirdetésekkel, speciális árképzéssel, címkézéssel, szóróanyagokkal, figyelemfelkeltő akciókkal, információs pultok működtetésével, ingyenes kóstolókkal tudják a zöld termékek vásárlására sarkallni a fogyasztókat. A fogyasztók vásárlással kapcsolatos általános környezeti tudatosság is téma a kereskedelmi láncoknál, például az élelmiszerpazarlás környezeti hatásaival kapcsolatos tájékoztatókon, vagy az ökológiai, szezonális, vagy ’Fair trade’ termékek bemutatóin.

Noha számos kezdeményezés ismeretes, amellyel a hipermarketek javítják a környezetvédelmi teljesítményüket, azonban még mindig sok változtatást kell végrehajtaniuk, hogy ellensúlyozhassák tevékenységük környezetre gyakorolt káros hatásait.
Önnek erről mi a véleménye?

Kapcsolódó cikkek a greenfon >>>

Rec
 
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás