Fenntartható fogyasztási szokások konferenciával lezárult a Regionális Környezetvédelmi Központ Magyar Irodája kommunikációs kampánya.
A Regionális Környezetvédelmi Központ (REC), Magyar Irodája kommunikációs kampányt folytat annak érdekében, hogy a környezetbarát és az egészséges életmódot elősegítő vásárlási szokások elterjedjenek. Korábbi írásunkban beszámoltunk arról, hogy 2010. március 19-én egy átfogó programjavaslatot vitattunk meg a fogyasztási szokások fenntarthatóbbá tétele céljából egy országos konferencián Debrecenben.
A megvitatásra ajánlott javaslatok közül néhányat ezúton ismertetünk:
Tájékoztatás, kommunikáció, médiák:
1. Szükség lenne nagyszámú és átfogó tájékoztatási programra, kampányra, amelyek segítik a fogyasztókat abban, hogy a terméken lévő információk közül a termékminőségét, a környezetre és egészségükre gyakorolt hatást együttesen figyelembe vegyék vásárlói döntéseiknél.
2. Törekedni kell az olyan komplex minősítő rendszerek népszerűsítésére, mint a biotermékek és a környezetbarát termékek minősítési rendszere.
3. Média szerepe kulcsfontosságú. Javasoljuk egy, a fenntartható fogyasztás és a média kapcsolatát alaposabban megvizsgáló program indítását.
Oktatás, fogyasztóvédelem:
4. A fogyasztókkal iskolai és iskolán kívüli oktatás keretében meg kellene ismertetni az igényeik érvényesítéséhez szükséges jogszabályokat. A fogyasztóvédelmi oktatás elsősorban állami feladat.
5. Az iskolai fogyasztóvédelmi oktatás a Nemzeti Alaptanterv részét képezi, amelyet integrálni kellene a tantárgyakba a megfelelő oktatóanyagok készítése mellett.
Biotermelés, értékesítés:
6. A hazai biotermelés és értékesítés mennyiségi és minőségi szempontból számos kihívással néz szembe. Egy átfogó fejlesztés szükséges lenne ahhoz, hogy a hazai fogyasztók jó minőségű biotermékhez jussanak a hazai garantáltan jó minőségű termékek kínálatából.
7. Javasoljuk a bioboltok és biopiacok létesítésének és működésének támogatását.
Pénzügyi ösztönzők, közbeszerzések:
8. Megvizsgálandó, hogy valamilyen állami szabályozás csökkentheti a biotermékek árát.
9. Javasoljuk, hogy a Nemzeti Zöld Közbeszerzési Cselekvési Terv keretében hangsúlyosan jelenjen meg a közintézmények élelmiszer beszerzése, rendezvényszervezése és közétkeztetési beszerzéseinek zöldítése.
Hipermarketek:
10. A nagy áruházláncok számos eszközzel ösztönözhetnék vásárlóikat az általuk forgalmazott környezetbarát és biotermékek vásárlására. Célzott hirdetésekkel, címkézéssel, szóróanyagokkal, figyelemfelkeltő akciókkal, információs pultok működtetésével, ingyenes kóstolókkal tudják a zöld termékek vásárlására sarkallni a fogyasztókat.
Ha véleménye vagy javaslata van a témával kapcsolatban a coh@rec.org címen várjuk jelentkezését.
Kapcsolódó cikkek a greenfon >>>