Hirdetés

Zajos és szennyezi a levegőt – panaszolta be a buszpályaudvart egy hódmezővásárhelyi lakos. A létesítmény működése közlekedési zajforrást jelent, tehát nem lehet zajkibocsátási határértéket megállapítani – válaszolta ezzel szemben a környezetvédelmi felügyelőség. Meg kell állapítani zajkibocsátási határértéket, mert az autóbusz-pályaudvar telephelyként is működik, és a vidékfejlesztési miniszternek ennek megfelelően módosítania kellene a szabályozást – érvelt az alapvető jogok biztosa.

A panaszos Szabó Máténak megírta, hogy kicsi a távolság a lakóépülete és a hódmezővásárhelyi autóbusz-pályaudvar között, a buszok motorját helyben járatják, és emiatt el kell szenvednie a zaj- és légszennyezés kellemetlenségeit. Az illetékes környezetvédelmi felügyelőség hatósági eljárást indított, ki is adott egy zajkibocsátási határértéket megállapító határozatot, ám ezt az üzemeltető megfellebbezte és a felügyelőség visszavonta a határozatát. Az indokolás úgy szólt, hogy a szóban forgó zajforrás nem üzemi, hanem közlekedési jellegű, zajkibocsátási határértéket viszont csak üzemi vagy szabadidős zajforrásokra kell megállapítani.

Az alapvető jogok biztosának más a véleménye. Szerinte ugyanis az autóbusz-pályaudvar zajhatása nem szűkíthető le kizárólag arra a zajra, amit az autóbuszok mozgása kelt. A pályaudvaron „keverednek” a zajok, mert a létesítmény működése nem csak a közlekedésre korlátozódik, zajforrást jelentenek az autóbuszok üzemeltetéséhez köthető, a közösségi közlekedés biztonságos ellátása érdekében végzett tevékenységek is. Az autóbusz-pályaudvar által keltett zajhatások tehát nem írhatóak le kizárólag közlekedési zajforrásként, ott a telephely üzemeltetéséből adódóan üzemi jellegű zajhatások is érvényesülnek. Kifejezetten telephelyhez kapcsolódik például a motorok helyben járatása, a kommunikációs rendszer működtetése, az üzemanyag töltése.

A biztos azt is megállapította, hogy már nincs hatályban a korábbi jogszabály, amely a telephelyen belül kibocsátott zajhatásokat üzemi zajnak minősítette, és amely szerint csak a telephelyről kilépő autóbuszok minősültek közlekedési zajforrásnak. Szabó Máté ezért felkérte a vidékfejlesztési minisztert, hogy a korábbi előírások tartalmának megfelelően módosítson a szabályozáson. Azaz a közlekedési zajforrások körébe ne tartozzanak bele a telephelyi tevékenységhez köthető fajtájúak, ezáltal e tevékenységekre ismét az üzemi zajforrásokra alkalmazandó szabályok vonatkozzanak.

A jelentés itt olvasható.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás