Hirdetés
Forrás: totalcar

Az AdBlue az az adalék, ami nélkül a modern dízelautók, furgonok és kamionok nem mennek. Ez alakítja át az ártalmas nitrogén-oxidot vízgőzzé és nitrogénné, így mérsékelve a dízelek károsanyag kibocsátását, enélkül ezek képtelenek teljesíteni a rájuk vonatkozó emissziós előírást. Ha az AdBlue kifogy – ezt ugyanúgy tankolni kell, mint az üzemanyagot, és van egy külön tartálya – akkor a jármű kétszer jelez, majd addig nem is indul, amíg fel nem töltik, az elektronika letilt.

Az autók Adblue nélkül nem tudják teljesíteni azt a kibocsátási értéket, amit előírnak a törvények. Tehát ha nem lehet AdBlue-t kapni, akkor leállnak a kamionok, a furgonok, a dízelautók, és nem lesz áruforgalom – a boltokba nem jut el az áru, a benzinkutakra a benzin, és megáll az élet.

Hogyan fogyhat el egy ennyire fontos dolog?

A legnagyobb európai AdBlue-gyár, a Duslo Szlovákiában található, Vágsellyén, és ők is már csak őrlángban, a kapacitásuk töredékén üzemeltek, miközben Európa többi AdBlue-előállítója vagy teljesen leállt, vagy hasonló, visszafogott termelésre állt át. A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az Adblue-gyártás legfontosabb alapanyaga.

Az adblue adagoló működési elve

Az elmúlt hónapban 70 százalékot drágult Európában a földgáz, ugyanis Oroszország a szokásosnál kevesebbet küldött. Ennek a háttere nem világos, lehet, hogy a saját tározóik feltöltése miatt döntöttek így, vagy az európai kormányokra próbálnak ezzel nyomást gyakorolni. Az is a drágulást serkenti, hogy a szénerőművek leállításával nő a gáz súlya az áramtermelésben.

Az AdBlue-hiány annyira fenyegető, hogy Szlovákiában az állam már közbelépett, Richard Sulík gazdasági miniszter jelezte, hogy az Állami Tartalékalap 500 ezer liter AdBlue-t fog felvásárolni, és exporttilalmat vezettek be. A jelenlegi tartalékok körülbelül még másfél-két hétre elegendőek, utána kiürülnek a készletek. Ez már most érezhető, több kútról is elfogyott az adalék, de ettől függetlenül nem kell pánikszerűen felvásárolni a készletet: egy személyautó AdBlue tartálya körülbelül 13-19 liter, ami körülbelül 20 ezer kilométerre elég.

egy kamion gázolajtankja és az AdBlue tartálya

A lakossági autózás helyett ez az árufuvarozóknak és a busztársaságoknak jelent súlyos problémát. Ha az AdBlue hiánycikk lesz, az ára drasztikusan emelkedni fog, ami minden termék árába be fog épülni, amelyet közúton szállítanak, ha pedig tényleg elfogy, leáll a teljes áruforgalom. A gázár emelkedése más iparágakban is problémát jelent, például kohászattal foglalkozó vállalatok is visszafogják a termelést.

adblue műszerfali kijelző egy Ford transitban

Az AdBlue kifogyása miatt letiltó autókat szoftveresen egyébként meg lehet hekkelni, de ez törvénybe ütköző művelet, hiszen az autó környezetvédelmi besorolásával trükköznek ilyenkor, de lehet számítani, hogy leleményes vállalkozók ezzel próbálnak felszínen maradni – ez viszont csak további problémákat vet fel, amire egyelőre nincsenek válaszok. A teherszállításban a dízelhajtás egyeduralkodó, jelenleg nincs alternatívája – elektromos kamion jelenleg még nem létezik, és a kishaszongépjárművek között is nagyon alacsony az elektromos hajtás aránya, ha egy-egy fuvarozó cégnél akadnak is ilyenek, a számuk elenyésző- írta a totalcar.

Az AdBlue-hiány pedig csak egy az autóipart sújtó problémák közül, hiszen ezzel párhuzamosan a félvezetők és az acél hiányával is szembe kell nézni.

A dízelbuszok és -teherautók is leállhatnak az AdBlue-hiány miatt, már a Molnál is alig van készlet

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás