Nagy előrelépést tehetne a jövő héten a Fővárosi Közgyűlés abban, hogy csökkenjenek közlekedési dugók, könnyebb legyen parkolóhelyet találni, és legfőképpen, hogy kevesebb legyen a beteg gyerek és felnőtt. Mindezt nagymértékben elősegítené ugyanis a parkolási díjak emelése és kiterjesztése, amire konkrét javaslatokat juttatott el az összes fővárosi képviselőnek hét civil szerveződés.
A Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, A Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet közös javaslata szerint a nem helyben lakók egy órai parkolási díja a jelenlegi 200, 300, 450, illetve 600 forintról 300, 600, 750, illetve 900 forintra emelkedne. 2009-hez viszonyítva ez még mindig csak mintegy 70 százalékos emelkedést jelentene, miközben az átlagkereset 2009 óta közel 220 százalékkal nőtt, azaz a parkolódíj gazdasági ösztönző hatása még a javasolt módosítással is jóval kisebb lenne, mint 2009-ben.
A javaslat elfogadásával megszűnne a zöld rendszámú autók ingyenes parkolása, a nagy méretű autók parkolási díja pedig jóval magasabb lenne, mint a kisebb autóké. A belvárosban hétvégén is fizetni kellene a parkolásért. A céges autók és a helyi lakosok második autója után járó parkolási kedvezmény megszűnne (ami a Ferencvárosban már meg is valósult). Amennyiben egy kerületben több parkolási övezet van, a helyi lakosok parkolási kedvezménye csak az adott övezetben lenne érvényes. A saját parkolóhellyel (például garázzsal) rendelkező autótulajdonosok egyáltalán nem kapnának lakossági parkolási kedvezményt.
A javaslat szerint továbbá javulnának a közösségi autók használatának feltételei azzal, hogy ezekkel a gépkocsikkal a kizárólagos lakossági parkolási helyeken is parkolhatnának. Ez annál is inkább indokolt, mert ezeket a járműveket nagyrészt a helyi lakosok használják, továbbá ösztönzi azt, hogy kevesebben tartsanak saját autót.
A Levegő Munkacsoport 2 perces videót készített Litkai Gergely szereplésével a parkolási díjak emelésének és kiterjesztésének kedvező hatásairól.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta:
„A belső kerületekben szinte minden talpalatnyi közterület az autók mozgását vagy tárolását szolgálja, a zöldfelületek aránya pedig csak pár százaléknyi. Számos külső kerületi lakótelepen se sokkal jobb a helyzet, hiszen ott is sokszor több az autó, mint a fa. Ez rendkívül károsan hat a lakók és köztük mindenekelőtt a gyerekek egészségére. Már régen követni kellett volna Tokió, Szöul és más városok példáját, ahol csak az vásárolhat autót, aki bizonyítani tudja, hogy azt közterületen kívül tudja tárolni. Ezt Budapesten már legfeljebb az újonnan vásárolt autók esetén lehetne megtenni, de addig is pénzügyi eszközökkel kell ösztönözni az autósokat, hogy ne tárolják a gépkocsijukat közterületen.”
A Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága várhatóan november 25-én, a Közgyűlés 27-én fogja tárgyalni a parkolási rendelet módosítását.
Kapcsolódó anyagok:
Karácsony parkolási rendszerváltása: BKK-bérlettel olcsóbb lesz parkolni