Hirdetés

Közeleg az egyszer használatos műanyagok részleges betiltásának határideje. A cégeknek egy éve van, hogy megoldást találjanak több eldobható műanyag eszközük kiváltására. Műanyag újrahasznosítási forradalmat indítanak a hazai ásványvíz és üdítőital-gyártók.

Az Indepack Kft. a tavalyi után az idén is közel 7.000 vendéglátóipari céghez (éttermek, gyorséttermek, kávézók, büfék, pizzériák) fordult kérdőívben, hogy kiderüljön milyen alternatívát választanak a tiltás után, megoldást jelentenek-e a tartós, visszaváltható dobozok, illetve hányan használnak már most környezetbarát eszközöket.

A megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy jelenleg a cégek 42%-a használ kizárólag műanyag csomagolóeszközt, ez közel azonos ez előző év százalékos adatához. 40%-uk jelezte, hogy használ lebomló/környezetbarát csomagolást is. Ez az adat az előző évhez képest csökkent. A számok tanúsága szerint, ebből a csoportból többen átkerültek a csak környezetbarát csomagolást használó cégekhez. Itt a legtöbb cég jellemzően lebomló csomagolást használ, kisebb részben otthonról hozott tartós dobozokat fogad el vagy üveg, porcelán, illetve tartós műanyag eszközökre állt át.

A kérdőív arra is választ keresett, hogy a leginkább környezetbarát megoldásnak tartott tartós/visszaváltható dobozok megoldást jelentenek-e a cégeknek. A visszaváltható dobozok cseréjének alapvető feltétele, hogy a vendéglátóipari egység rendelkezzen un. fehérmosogatóval, hiszen itt történik azoknak az edényeknek a tisztítása, amelyeket a vendégek használnak. Azonban a megkérdezett cégek közel fele (49%) nem rendelkezik fehérmosogatóval, mert a hely működéséhez nincs rá szükség (pl: büfék, gyorséttermek adták ezt a választ). 13%-nál van ugyan fehérmosogató, de csak kisebb edények, kávéscsészék, kistányérok mosogatására. A cégek 38%-a rendelkezik fehérmosogatóval, de a kérdésre adott válaszukból kiderül, hogy túlnyomó többségük (94%) még csak nem is tervezi a tartós dobozok bevezetését, mert nincs rá kapacitásuk vagy helyük.

Az egyszer használatos műanyag csomagolóeszközök kiváltására számos helyettesítő termék jelent már meg a piacon. A műanyagok helyett papírból, bambuszból, cukornádból és növényi keményítőből (PLA, CPLA) készült eszközök állnak a vendéglátóipar rendelkezésére. A cégek 39%-a tervezi, hogy a műanyag eszközök ezen alternatíváira fog átállni 2021-ben. 14% már most környezetbarát/lebomló eszközt használ. Sokan még nem döntöttek.

Azzal, hogy a műanyagok kivezetése jelenti-e a hosszútávú megoldást a környezetvédelem problémáira a válaszadók 53%-a ért egyet. 15% ellenkező véleményen van, hiszen a növényi alapanyag tömeges alkalmazása hosszú távon éppúgy károkat fog okozni a természetnek.

A környezetvédelem ugyanakkor a cégek nagy többségénél fókuszba került: 60%-uk nyilatkozta, hogy szeretne tenni környezetért, 10%-uknál a vendégek kérésére vezettek be újításokat, azonban 30%-uk vár a hivatalos tiltás bevezetéséig és ameddig ez lehetséges az eldobható műanyag dobozok mellett maradnak. Ezt a döntésüket a lebomló/környezetbarát termékek magas árával indokolták.

Kína, a világ egyik legnagyobb műanyag-felhasználója a héten bejelentette, hogy a tervek szerint 2020 végére nagyvárosaiban, 2022-re pedig minden városában betiltja a nem lebomló műanyagzacskókat. A kínai vendéglátóhelyeken az egyszer használatos műanyag szívószálak használatát is megtiltják.

Műanyag újrahasznosítási forradalmat indítanak a hazai ásványvíz és üdítőital-gyártók

A magyarországi élelmiszergyártó ágazatok közül elsőként tettek fenntarthatósági vállalásokat a hazai ásványvíz- és üdítőital gyártók. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség céljai között szerepel, hogy a tagvállalatai által gyártott és forgalmazott PET palackoknál 2025-ig 30 százalékra, 2030-ig pedig 50 százalékra növelje az újrahasznosított műanyagok felhasználási arányát.  Mindezek mellett az ásványvizes és üdítőitalos cégek saját marketing eszközeikkel is ösztönözni fogják a csomagolóanyagok körforgását, azaz 2020-tól valamennyi vállalat saját kommunikációs kampányt indít és tart fenn a palackok és dobozok szelektív gyűjtésének népszerűsítésére.

A szövetség szerint indokolt lenne, hogy uniós és kormányzati segítséggel egy PET palack újrahasznosító üzem is létre jöjjön Magyarországon, amelynek termékeit a hazai cégek ismételten italcsomagolások gyártására tudnák felhasználni. A szövetség javasolja az újrahasznosított csomagolóanyagok térnyerését támogató ösztönzők bevezetését is. Az elmúlt évek innovációs tevékenységének köszönhetően az ásványvizes és üdítőitalos műanyag palackok átlagsúlya 20 százalékkal csökkent a 2010-es értékekhez képest, a PET palackok így az összes magyarországi csomagolási hulladék mindössze 3 %-át teszik ki.  A szövetség tagjai az államnak fizetendő környezetvédelmi termékdíj rendszeren keresztül évente mintegy 3 milliárd forinttal járulnak hozzá az italcsomagolások minél nagyobb arányú szelektív gyűjtéséhez és hasznosításához.

A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség, a magyarországi alkoholmentes italgyártók szakmai érdekvédelmi szervezete, amely a hazai ásványvíz-palackozók több mint 95 százalékát, az üdítőital- és a gyümölcslégyártók mintegy 80 százalékát képviseli. Tagvállalatai éves szinten mintegy 250 milliárd forint termelési értéket állítanak elő és közvetlenül 4.000 embert foglalkoztatnak Magyarországon.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás