Közeleg az egyszer használatos műanyagok részleges betiltásának határideje. A cégeknek egy éve van, hogy megoldást találjanak több eldobható műanyag eszközük kiváltására. Műanyag újrahasznosítási forradalmat indítanak a hazai ásványvíz és üdítőital-gyártók.
Az Indepack Kft. a tavalyi után az idén is közel 7.000 vendéglátóipari céghez (éttermek, gyorséttermek, kávézók, büfék, pizzériák) fordult kérdőívben, hogy kiderüljön milyen alternatívát választanak a tiltás után, megoldást jelentenek-e a tartós, visszaváltható dobozok, illetve hányan használnak már most környezetbarát eszközöket.
A megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy jelenleg a cégek 42%-a használ kizárólag műanyag csomagolóeszközt, ez közel azonos ez előző év százalékos adatához. 40%-uk jelezte, hogy használ lebomló/környezetbarát csomagolást is. Ez az adat az előző évhez képest csökkent. A számok tanúsága szerint, ebből a csoportból többen átkerültek a csak környezetbarát csomagolást használó cégekhez. Itt a legtöbb cég jellemzően lebomló csomagolást használ, kisebb részben otthonról hozott tartós dobozokat fogad el vagy üveg, porcelán, illetve tartós műanyag eszközökre állt át.
A kérdőív arra is választ keresett, hogy a leginkább környezetbarát megoldásnak tartott tartós/visszaváltható dobozok megoldást jelentenek-e a cégeknek. A visszaváltható dobozok cseréjének alapvető feltétele, hogy a vendéglátóipari egység rendelkezzen un. fehérmosogatóval, hiszen itt történik azoknak az edényeknek a tisztítása, amelyeket a vendégek használnak. Azonban a megkérdezett cégek közel fele (49%) nem rendelkezik fehérmosogatóval, mert a hely működéséhez nincs rá szükség (pl: büfék, gyorséttermek adták ezt a választ). 13%-nál van ugyan fehérmosogató, de csak kisebb edények, kávéscsészék, kistányérok mosogatására. A cégek 38%-a rendelkezik fehérmosogatóval, de a kérdésre adott válaszukból kiderül, hogy túlnyomó többségük (94%) még csak nem is tervezi a tartós dobozok bevezetését, mert nincs rá kapacitásuk vagy helyük.
Az egyszer használatos műanyag csomagolóeszközök kiváltására számos helyettesítő termék jelent már meg a piacon. A műanyagok helyett papírból, bambuszból, cukornádból és növényi keményítőből (PLA, CPLA) készült eszközök állnak a vendéglátóipar rendelkezésére. A cégek 39%-a tervezi, hogy a műanyag eszközök ezen alternatíváira fog átállni 2021-ben. 14% már most környezetbarát/lebomló eszközt használ. Sokan még nem döntöttek.
Azzal, hogy a műanyagok kivezetése jelenti-e a hosszútávú megoldást a környezetvédelem problémáira a válaszadók 53%-a ért egyet. 15% ellenkező véleményen van, hiszen a növényi alapanyag tömeges alkalmazása hosszú távon éppúgy károkat fog okozni a természetnek.
A környezetvédelem ugyanakkor a cégek nagy többségénél fókuszba került: 60%-uk nyilatkozta, hogy szeretne tenni környezetért, 10%-uknál a vendégek kérésére vezettek be újításokat, azonban 30%-uk vár a hivatalos tiltás bevezetéséig és ameddig ez lehetséges az eldobható műanyag dobozok mellett maradnak. Ezt a döntésüket a lebomló/környezetbarát termékek magas árával indokolták.
Kína, a világ egyik legnagyobb műanyag-felhasználója a héten bejelentette, hogy a tervek szerint 2020 végére nagyvárosaiban, 2022-re pedig minden városában betiltja a nem lebomló műanyagzacskókat. A kínai vendéglátóhelyeken az egyszer használatos műanyag szívószálak használatát is megtiltják.
Műanyag újrahasznosítási forradalmat indítanak a hazai ásványvíz és üdítőital-gyártók
A magyarországi élelmiszergyártó ágazatok közül elsőként tettek fenntarthatósági vállalásokat a hazai ásványvíz- és üdítőital gyártók. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség céljai között szerepel, hogy a tagvállalatai által gyártott és forgalmazott PET palackoknál 2025-ig 30 százalékra, 2030-ig pedig 50 százalékra növelje az újrahasznosított műanyagok felhasználási arányát. Mindezek mellett az ásványvizes és üdítőitalos cégek saját marketing eszközeikkel is ösztönözni fogják a csomagolóanyagok körforgását, azaz 2020-tól valamennyi vállalat saját kommunikációs kampányt indít és tart fenn a palackok és dobozok szelektív gyűjtésének népszerűsítésére.
A szövetség szerint indokolt lenne, hogy uniós és kormányzati segítséggel egy PET palack újrahasznosító üzem is létre jöjjön Magyarországon, amelynek termékeit a hazai cégek ismételten italcsomagolások gyártására tudnák felhasználni. A szövetség javasolja az újrahasznosított csomagolóanyagok térnyerését támogató ösztönzők bevezetését is. Az elmúlt évek innovációs tevékenységének köszönhetően az ásványvizes és üdítőitalos műanyag palackok átlagsúlya 20 százalékkal csökkent a 2010-es értékekhez képest, a PET palackok így az összes magyarországi csomagolási hulladék mindössze 3 %-át teszik ki. A szövetség tagjai az államnak fizetendő környezetvédelmi termékdíj rendszeren keresztül évente mintegy 3 milliárd forinttal járulnak hozzá az italcsomagolások minél nagyobb arányú szelektív gyűjtéséhez és hasznosításához.
A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség, a magyarországi alkoholmentes italgyártók szakmai érdekvédelmi szervezete, amely a hazai ásványvíz-palackozók több mint 95 százalékát, az üdítőital- és a gyümölcslégyártók mintegy 80 százalékát képviseli. Tagvállalatai éves szinten mintegy 250 milliárd forint termelési értéket állítanak elő és közvetlenül 4.000 embert foglalkoztatnak Magyarországon.