Hirdetés

Az illetékes környezetvédelmi hatóság megadta az engedélyt a nagytétényi Metalochemia gyáregység és környezetének kármentesítési, rehabilitációs terve megvalósításához, így megkezdhető a kivitelezés előkészítése – jelentette be Turi- Kovács Béla környezetvédelmi miniszter a kerületben tartott pénteki lakossági fórumon. A környezetvédelmi tárca anyagi lehetőségeihez mérten szerepet vállal a probléma rendezésében. A nagytétényi településrendezést a kármentesítési, rehabilitációs tervvel összhangban kívánják megvalósítani – ismertette Rumi Imre, a helyi önkormányzat városrendezési tanácsadója. A nagytétényi szabályozási terv a kármentesítési elképzelésekben megfogalmazott lehetőségekhez igazítja a terület hasznosítási programját. Mivel a kármentesítés az M6-os autópályától keletre eső terület egészén a talaj ólomtartalmát a lakóterületre érvényes normáknak megfelelően kívánja csökkenteni, ehhez igazítható a hasznosítási mód is. Az autópályától nyugatra fekvő területeken a gazdasági hasznosítás miatt a magasabb ólomtartalom is elfogadható. Egy korábbi jogszabály a hasznosítás jellege szerint négyféle határértéket jelölt meg a Metallochemia körüli területeken. Ezek szerint ipari hasznosításnál talajkilogrammonként még a 800-1000 milligrammos ólommennyiség is elfogadható. Mezőgazdasági hasznosításnál már csak 300, lakóterületnél 200, gyermek- és egészségügyi intézménynél 100 milligramm. A kármentesítési és rehabilitációs terv egy újabb jogszabályban előírt kockázatelemzésből kiindulva azt javasolja, hogy az M6-os autópályától keletre lévő területen – a gyermek- és egészségügyi intézményekre vonatkozó 100 milligrammos határértéket fenntartva – egységesen 120 milligramm lehessen a talaj maximális ólomtartalma. A kármentesítési és rehabilitációs terv múlt év novemberében készült el, akkor nyújtották be engedélyezésre a környezetvédelmi hatósághoz. A terv készítői szerint a jóváhagyást követő fél év alatt megszervezhető a finanszírozás és a kivitelezők kiválasztása.
A több mint tíz éve leállított üzem és környékének rendbe tétele a terv szerint 7-8 milliárd forintot igényelne. A terv lényege, hogy a gyáregység területén különlegesen szigetelt szarkofágba zárnák a szennyező anyagokat, s a rehabilitált területen haladna az M6-os autópálya. A környező családi házak szennyezett talaját – talajcsere révén – ugyancsak a gyárterületre szállítanák, a szarkofág alá kerülne. A becslések szerint az 500-600 ezer köbméternyi szennyezett talajból 400 ezer köbmétert kellene a gyárterületre szállítani. A kiviteli munkák időtartamát négy évre becsülik.
2002. február 8.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás