A rovat kizárólagos támogatója

Egy kísérleti projekt keretében napelem-fóliát telepítettek a bécsi Ottakring metróállomás tetejére. Az így nyert áramot a metróállomáson található mozgólépcsők, liftek és a világítás működtetésére használják.

Az osztrák főváros közlekedési vállalata, a Wiener Linien az EfficienCE nevű EU-s projekt keretében – kísérleti jelleggel – napelem-fóliát telepített az Ottakring (U3) metróállomás tetejére. Az összesen 360 négyzetméteres berendezés teljesítménye 60,3 kWp, és évi 62.000 kilowattórányi áramot termel, amivel évente több mint 21 tonnányi széndioxidtól kímélik meg a környezetet. (a kWp – kilowatt peak, angol rövidítés, a peak szó csúcsot jelent, ez a csúcsteljesítmény mértékegysége. A napelemes rendszerek esetében a csúcsteljesítmény egy névleges érték,  ami a napelemek összeadott névleges teljesítményét jelenti 1000 Watt / m2 besugárzás esetén.)

A projektet kivitelező Wien Energie – Bécs energiaszolgáltató vállalata – azért ezt a technológiát választotta, mert a napelem-fóliák ötször könnyebbek, mint a hagyományos napelem-modulok, ráadásul rugalmasak is, így kiválóan megfeleltek a helyszín statikai és villámvédelmi követelményeinek. A metróállomás tetejéről származó zöldáramot helyben használják fel: a mozgólépcsőket, lifteket valamint a világítást működtetik vele.

Az osztrák fővárosban egyébként már csaknem minden villamos és metró egyben egy kis erőmű is. A fékezéskor felszabaduló energiát ugyanis visszacsatolják az egyenáramú hálózatba, így a közelben található járművek az induláshoz felhasználhatják az így keletkezett extra energiát. A villamosok esetében már az energiaszükséglet 30 százalékát fedezik ily módon.

Napelemek a bécsi ottakringi metróállomás tetején. Fotó: © Wiener Linien Johannes Zinner

A EfficienCE nevű EU-s projekt célja, hogy az európai városok mobilitási szolgáltatói drasztikusan csökkentsék a széndioxid-kibocsátásukat. A programban hét uniós országból tizenkét partner vesz részt – közlekedési vállalatok, önkormányzatok, egyetemek és mobilitási szakértők. A program befejezéseként, 2022-ben a résztvevők ajánlásokat fogalmaznak meg, hogy milyen intézkedésekkel lehet 2050-re 60 százalékkal csökkenteni a közösségi közlekedés károsanyag-kibocsátását Európában. A EfficienCE projektet az Európai Unió kétmillió euróval támogatja az Interreg Central Europe program keretében.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás