A rovat kizárólagos támogatója

Árammal és napelemmel működő motorvonatot helyeztek ma üzembe Királyrét és Kismaros között, a Királyréti Erdei Vasút 120. születésnapján. A cél egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely kevés energiával és kis környezeti terheléssel üzemeltethető.

Az Ipoly Erdő Zrt. közönségkapcsolati vezetője korábban elmondta: a magyar mérnökök által kifejlesztett és Magyarországon gyártott prototípus mérföldkő lehet a kisvasutazásban, mert az eddig is környezetbarát tömegközlekedésnek számító erdei vasutazás ezzel a motorkocsival zéró helyi szennyezőanyag-kibocsátóvá válik. Lengyel László Zoltán közölte: a fejlesztés célja egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely természetvédelmi területen a lehető legkevesebb energiával és a lehető legkisebb környezeti terheléssel üzemeltethető.

A megoldást egy olyan aszinkronmotor-meghajtású jármű jelentette, amelynél a szükséges hajtóenergiát – a külső hálózatról is tölthető akkumulátorokon kívül – a tetőre szerelt nagyméretű, korszerű napelemek biztosítják, de a hegyi pályán közlekedő kisvonat a működése során visszatáplálja a rendszerbe a lejtmenetkor fékezéssel keletkezett energiát, valamint az elfogyasztott energia egy részét is, ezzel fedezve a jármű napi villamosenergia-szükségletét, még borongós időben is. (MTI)
MTI Fotó: Marjai János
 


Akik az elmúlt hónapokban jártak a Királyréti Erdei Vasúton elvétve láthattak egy igen különleges járművet föl-alá gurulni, ráadásul szinte hang nélkül. A megjelenésében is megkapó motorkocsit stílszerűen a 120 éves Királyréti Erdei Vasút Napján adták át.. A motorkocsi vezetője sem mindennapi körülmények között vezet, hiszen a mindkét oldalon kialakított vezető ülés előtt nincs kormány, hagyományos sebességváltó. A vezető magával viszi az érintőképernyős monitort, amelynek oldalán egy kisméretű botkormány segíti még a kocsi vezérlését. Így a kocsiban utazók – egyszerre harminc fő lehet – számára ez is szokatlan élményt jelenthet.
A Kisduna Kettler Tibor ötletgazdával beszélgetett – a gondolat megszületésétől a próbaútig.

A nyitott belső térrel kialakított, igazi futurisztikus utazást kínáló kocsiból, elénk tárul a látványos börzsönyi természeti környezet, mindez csendben, szinte csak a vasúti sínek koppanásait hallva. Az alacsonypadlós kivitel pedig akár a mozgáskorlátozottak, kerekes székes utasok szállítását is lehetővé teszi a kiszerelhető üléssor helyén. Az újítás iránt már most is nagy az érdeklődés, hiszen környezetbarát, és egy esetleges sorozatgyártás után sem a várható beruházási sem pedig a fenntartási költségek sem lesznek elviselhetetlenül nagyok a kisvasutak számára.

Forrás  és további frissülő információk, fotók a  kisdunaujsag.hu -n.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek