A rovat kizárólagos támogatója

Hol van már az a boldog idő, amikor – 2001-ben – még csak 10 százalékos átlagos eltérést lehetett kimutatni! A növekvő szakadék azt mutatja, hogy egyes autógyárak inkább a tesztek manipulálhatóságán fáradoznak ahelyett, hogy a robbanómotorok fogyasztását csökkentenék a teljesítményük visszafogása nélkül.

Megjelent a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) legújabb jelentése a gépkocsik gyári és használat közben mért fogyasztási adata közötti eltérés alakulásáról. A számok azt mutatják, hogy a szakadék jelentősen növekedett az utóbbi években. Egyedül a Fiatnak és a Toyotának sikerült csökkenteniük gyártmányaik valós fogyasztását.
 
 
A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation, ICCT) szakértői találtak még 50 százalékos eltérést is egyes típusoknál. Ezt a hatalmas különbséget a hivatalos és a valós fogyasztás között, mint az ábra mutatja, főként céges autónak használt modelleknél mérték. Hol van már az a boldog idő, amikor – 2001-ben – még csak 10 százalékos átlagos eltérést lehetett kimutatni! A növekvő szakadék azt mutatja, hogy egyes autógyárak inkább a tesztek manipulálhatóságán fáradoznak ahelyett, hogy a robbanómotorok fogyasztását csökkentenék a teljesítményük visszafogása nélkül. Eddig legalábbis így nézett ki, de a T&E szerint több gépkocsinál már akkorára nőtt a szakadék, amekkorát egyedül a tesztek manipulációjával már igen nehéz elérni. Ezért szükségesnek látszik egy átfogó uniós vizsgálat annak kiderítésére, nincsenek-e – az egyes Volkswagen motoroknál tapasztalthoz hasonló – tudatosan beépített hibák, amik valós használat közben a nagyobb teljesítmény érdekében „elengedik” a fogyasztást és a szennyezést.
 
Szükség van a manipulációs lehetőségek megszüntetésére, a valós körülmények közötti mérési eljárás (WLTP) mielőbbi hivatalossá és kötelezővé tételére is. A mostani állás szerint 2017-től már kötelező lehet, de a T&E szerint egyes autógyárak még próbálják kitolni ezt az időpontot.
 
Ha nem történik semmi, akkor – ahogy trend mutatja – megáll a gépkocsik fogyasztáscsökkenése, és hitelét veszíti az Európai Unió szabályozása, ami szerint az összes Európában eladott új gépkocsi átlagos széndioxid-bocsátása 2015-től kilométerenként legfeljebb 130 gramm, 2021-től pedig 95 gramm legyen.
Veszélybe kerülnek az éghajlati katasztrófa elkerülését célzó erőfeszítések is, mert nem sikerül tartani a közlekedés dekarbonizációjának ehhez szükséges trendjét.
 
A T&E (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete) legújabb jelentésével azt üzeni nekünk, hogy Magyarországon is törekedni kell a WLTP teszteljárás gyorsított bevezetésére, azonnal meg kell kezdeni a technikai feltételek megteremtését. Létre kell hozni a széndioxid és az egyéb szennyezőanyagok kibocsátása forgalomban történő ellenőrzésének jogi és technikai kereteit.
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek