Hirdetés

A hulladékszállító cégek államosítása, nonprofittá alakítása és a külföldi befektetők kiszorítása meghozta első gyümölcsét. Nincs, aki elszállítsa a szemetet. A csőd felé halad az a nonprofit önkormányzati társaság is, amely – egyelőre – Gödöllő térségében szolgál ki 300 ezer polgárt.

A hulladékszállító cégek államosítása, nonprofittá alakítása és a külföldi befektetők kiszorítása meghozta első gyümölcsét. Nincs, aki elszállítsa a szemetet. A csőd felé halad az a nonprofit önkormányzati társaság is, amely – egyelőre – Gödöllő térségében szolgál ki 300 ezer polgárt.  Ottjártunkkor az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) Pest Megyei Igazgatóságának képviselői mérték föl, hogy a Gödöllő határában működő hulladékkezelő társaság, a Zöld Híd Régió (ZHR) Kft. (a cégről lásd: Szeméttel szemben, Magyar Narancs, 2012. október 11.) a 106 Pest és Nógrád megyei településen túl el tud-e látni további 12, a Pilisben lévő helységet.

Szétbarmolni könnyű

Az Ökörtelek-völgyi cég ügyvezetője, Gyenes Szilárd igyekezett elhárítani – mondván, se emberi, se eszközkapacitása további 60 ezer ember rendszeres kiszolgálására -, hogy erre őket jelöljék ki; ám a kijelölés a törvény szerint immár kötelező erejű lehet. A katasztrófavédelmisek látogatása a hazai hulladékgazdálkodás új korszakát jelzi: bármely, még talpon maradt hulladékszállító cég számíthat hasonlóra. A kormány idén júliusi rendelete értelmében azokon a településeken, ahol ideiglenesen megszűnik a szemétszállítás, az OKF az általa kijelölt szolgáltatót kötelezheti e feladat elvégzésére. Ha lehet, persze önkéntes alapon. ("A katasztrófavédelmi szerv az ideiglenes ellátásra elsődlegesen az önkéntes kötelezettséget vállaló, más településen hulladékgazdálkodási közszolgáltatást végző gazdálkodó szervezetet jelöli ki.") Súlyosabb helyzetben az OKF elrendelheti a szükségellátást.

A rendelet első gyakorlati alkalmazására rövidesen sor kerülhet Pest és Nógrád megyében, de Heves megye több településén is megszűnőben a hulladékszállítási közszolgáltatás. A Zöld Híd abban bízik, hogy az OKF nem őket jelöli ki az "önkéntes" feladatra. Valakinek természetesen el kell szállítania a szemetet, csakhogy a kormány hulladékgazdálkodási politikája megszüntette a versengést. A szolgáltatók nem tolonganak a megbízásokért az önkormányzatoknál, 2014-től ugyanis a hulladékgazdálkodási törvény felszámolja a piaci szempontok érvényesülését, a szolgáltatással foglalkozó cégekben az államnak vagy az önkormányzatnak többségi tulajdont, a menedzsmentben pedig szavazati többséget kell biztosítani. A cégek külföldi tulajdonosainak érdemi befolyás híján nem áll érdekükben fenntartani szakmai befektetéseiket. Ráadásul a rezsicsökkentés kistestvérének tekinthető, a közműszolgáltatások nonprofittá alakításáról szóló törvénnyel a kormány kötelezni fogja a közműszolgáltatókat, hogy a keletkezett profitot visszaforgassák a működésbe. Így hát a végén se profit, se irányítás, se tulajdon nem marad – nem csoda, ha egymás után hagyják el a hazai hulladékszállító-piacot a nagyobb külföldi cégek (lásd még: Kukába vele, Magyar Narancs, 2013. július 18.).

A kivonulás következményeként a cégek sorra bontják fel az önkormányzatokkal a szolgáltatási szerződést. Azok a kistelepülések se járnak jobban, ahol amúgy is lejár a szerződés: a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás kötelező feladata megmarad az önkormányzatoknál, de az új feltételekkel alig vagy sehogy sem találnak szolgáltatót, maguk pedig nem tudják ellátni a feladatot. Például a gödöllői térségben az évtized közepén még 25-26 szolgáltató tevékenykedett, mára 9-re csökkent a számuk.  A kormányzat ezt is pozitívumként értékeli: Illés Zoltán környezetvédelemért felelős államtitkár szerint bár a hulladékszállítási cégek száma várhatóan csökken és emiatt az ellátási körzetek növekednek, a szolgáltatók profitot nem termelhetnek, vagyis a következő egy-két évben akár 30-40 százalékkal is olcsóbb lesz a lakossági szemét elszállításának díja. Máshogyan látják mindezt a Zöld Híd Régió Kft.-nél, amely tisztán önkormányzati alapítású, 2010 óta nonprofit működésű cég. Az új terheket már képtelen viselni. A ZHR volt a fenntartható komplex hulladékszállítási, -kezelési rendszer egyik hazai mintaprojektje, ahol a jelenlegi törvényi előírásokat is meghaladó színvonalú közszolgáltatást honosítottak meg.

A folytatásban. Mindez a gyakorlatban >>>

Kapcsolódó anyagok:

Nincs mentőöv az ellehetetlenített hulladékkezelőknek

Káosz a hulladékpiacon: nyakukon marad

Belefulladunk a szemetünkbe?

A hulladékgazdálkodási törvény szaga

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás