A rovat kizárólagos támogatója

Az Európai Bizottság aggasztónak tartja a vasúti teherszállítási szolgáltatások állapotát az EU- tagországokban, ezért új intézkedéscsomagot terjesztett elő az ágazat felpezsdítésére. Új javaslataiban kezdeményezi többek között, hogy az unióban ne csak a nemzetközi, hanem a belföldi vasúti áruszállítási piacot is, vagyis a teljes hálózatot nyissák meg, és az intézkedés a tervezett 2008 helyett már 2006-ban lépjen érvénybe. A jelenleg érvényben lévő tervek a miniszterek tanácsa és az Európai Parlament által 2000 decemberében jóváhagyott első vasúti csomagterven alapulnak. Eszerint az 50 ezer kilométeres transzeurópai hálózaton 2003 márciusától, a teljes hálózaton pedig 2008-ban nyitnák meg a nemzetközi vasúti teherszállítás piacát. A bizottság, amely a vasúti teherszállítást általában előnyben részesítendőnek tartja a közútival szemben, aggasztónak nevezte, hogy az unióban az áruszállítás mindössze 8 százaléka folyik vasúton, holott 1970-ben ez az arány még 21 százalék volt, az Egyesült Államokban pedig jelenleg 40 százalék. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a nemzetközi vasúti teherszállítás átlagos sebessége Európában mindössze 18 km/h, aminél még egy balti-tengeri jégtörő is gyorsabban halad. A többi nagy infrastrukturális hálózathoz, elsősorban az energiaszolgáltatási rendszerekhez hasonlóan egyelőre az európai vasúthálózatok és szolgáltatási rendszerek sem eléggé egységesek. Loyola de Palacio, a bizottság energiapolitikai és közlekedési kérdésekért felelős tagja szerint az unióban mindaddig nem lesznek eredményesek a hatékony és versenyképes vasúti szolgáltatások megteremtésére irányuló erőfeszítések, amíg ez a helyzet nem változik.
Brüsszel, 2002. január 23. MTI

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás