A rovat kizárólagos támogatója

Kínaiak építik az új Panama-csatornát 9000 milliárdból. Nicaragua területén 278 kilométer hosszú lesz, több mint háromszor hosszabb a Panama-csatornánál. Az ország legnagyobb édesvízi tavát is érintő projekt jóvátehetetlen károkat fog okozni az ökoszisztémában.

A nicaraguai hatóságok megadták az engedélyt, így idén decemberben elkezdődhet az új panama-csatorna építése a közép-amerikai országban. A projektet egy direkt erre alapított, hongkongi székhelyű csoport, a HKND finanszírozza, kínai befektetők pénzéből. A tervek szerint 40 milliárd dollárba, vagyis több mint 9000 milliárd forintba kerülne az építkezés, 2019-ben lenne kész a csatorna, és 2020-ban adnák át a hajóforgalomnak.

Az új csatorna 278 kilométer hosszú lesz, több mint háromszor hosszabb a Panama-csatornánál. A mélységét 27 méteresre, a szélességét 230 és 520 méter között változóra tervezik. A Csendes-óceánnál a Brito folyó torkolatánál fog kezdődni a csatorna, ami aztán az ország közepén keresztülhalad a Nicaragua-tavon, majd a túlsó oldalon a Punto Gorda folyó medrébe csatlakozik bele, és éri el a Karib-tengert (de vannak alternatív útvonalak is, még nincs végleges döntés).

 

screen-shot-2014-07-08-at-72434-am.png

A tó érintése miatt nagy a felháborodás Nicaraguában, ez ugyanis egész Közép-Amerika legnagyobb taván, ami az ország fő édesvíz-forrása is egyben. Az építkezést ellenzők szerint a projekt jóvátehetetlen károkat fog okozni az ökoszisztémában, és a tó vízszintjének csökkenése, illetve szennyeződése katasztrofális hatással fog járni az ivóvízellátásra. A tervet jogi oldalról is támadják, egy híres nicaraguai jogászprofesszor 32 ponton találta alkotmányellenesnek az építkezést.

 

A Panama-csatornát az amerikaiak éppen 100 éve, 1914 nyarán adták át, mostanában évi 300 millió tonna áru halad át rajta teherhajókon és tankereken. A csatorna használati díja hajómérettől és még sok minden mástól függ, átlagosan 50 ezer dollár (11 millió forint). A legnagyobb díj, amit valaha kiszámláztak, a Norwegian Pearl luxus-utasszállító egyik 2010-es átkeléséért 375 ezer dollár volt (85 millió forint). Panamának évi 1,8 milliárd dollár (410 milliárd forint) bevételt hoz a csatorna- írta az index.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek