A rovat kizárólagos támogatója

Nyilván nem egy nap alatt készült el az a két törvényjavaslat, melyet Semjén Zsolt miniszterelnök helyettes március 31-én éjszaka nyújtott be az országgyűlésben. A közvagyon jelleg eltüntetésének stratégiájában a koronavírus járvány idején sem hagyják az út szélén a csókos haverokat.

„Magyarország kormánya nem kíván olyan fejlesztéseket végrehajtani Budapesten, amit Budapest felelős vezetői nem akarnak.  …  Ha azt mondják, hogy nem kell Liget-beruházás, akkor nem lesz Liget-beruházás.” – Orbán Viktor válaszolt így a parlamentben 2019 októberében, egy héttel az önkormányzati választások után Tordai Bence Párbeszéd-képviselő egy kérdésére.

Szó elszáll, írás megmarad, a miniszterelnök fél év múltán a kereszténydemokrata helyettese – Semjén Zsolt – tálalásában összeütött salátatörvénybe beleíratta a Városligettel kapcsolatos fővárosi tiltó rendelkezések érvénytelenítését is.

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes az Országos Magyar Vadászati Védegylet elnöke beszédet mond az Országos Vadásznap és Nemzetközi Vadgasztronómiai Fesztivál megnyitóján a pákozd-sukorói arborétumban 2019. szeptember 7-én.  MTI/Bodnár Boglárka

Az „egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról, valamint ingyenes vagyonjuttatásról” címet viselő törvényjavaslat – tipikusan közigazgatási szabályozási tárgyúnak éppen nem nevezhető – egyik passzusa a Városliget megújításáról és fejlesztéséről szóló 2013-as törvénybe iktatja, hogy a Városliget területén megvalósuló építkezések kiemelten közérdekű beruházásoknak minősülnek. A törvény úgy rendelkezne, hogy a Liget-projekt területére kijelölt „ingatlanok  tekintetében változtatási tilalom nem alkalmazható”. És ezt a szabály visszamenőlegesen is érvényes, így a fővárosi önkormányzat által korábban már meghozott változtatást tiltó rendelkezés is semmis. Az indoklás egyértelművé teszi, hogy a kormány soha nem is akarta, hogy a Liget-projekt teljes megvalósulását bárki megakadályozza.
Az indoklás persze mást is mond, és a zöldfelületek miatt aggódik az előterjesztő: a javasolt módosítás hiányában „egyrészt az egymással összekapcsolódó építési beruházások ellehetetlenülésével kellene számolni, másrészt a kapcsolódó zöldfelületek … megvalósítását is akadályozza a változtatási tilalom fenntartása. A szabályozás tehát az érintett önkormányzat számára is kedvező lehet” – fűzik hozzá, hogy tulajdonképpen Budapest érdeke, hogy gyorsan megépüljön a Városliget zöldjét tönkrevágó beruházás.

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósítását tovább akarja  gyorsítani a kormány. A javaslat szerint ha egy ilyen építkezést akadályoz, hogy a szomszédos épületnek egy része átnyúlik a beruházás terepére, azt le kell bontani. És ahhoz sem kell pl. az önkormányzatnak a hozzájárulása, hogy a kiemelt beruházás használatához szükséges lépcsőt vagy rámpát a közterületén megépítsék.

Ha egy kiemelt  közérdekű beruházásnak minősített építkezés szomszédságában egy rossz állapotú műemléki védettség alatt álló épület akadályozza a beépítést  vagy a kiemelt beruházás használatát,  a hatóság azonnal végrehajtható határozatot hozhat annak érdekében az ingatlant felújítsák vagy átalakítsák.

Március 31 kedd éjszaka Semjén Zsolt miniszterelnök helyettes rendkívül termékeny volt a salátatörvény-javaslatok benyújtásában.

Az ugyancsak éjjel fél 11-kor  előterjesztett földügyi tárgyú törvényeket módosító javaslatában például a földtulajdonviszonyok  átrendezésének ágyaz meg. A 14 törvényt érintő módosítás célja az indokolás szerint ugyan az osztatlan közös tulajdonban lévő ki nem vett földrészletek sorsának a rendezése, de a vesztesek a termelőszövetkezek, hiszen ezek a földek az állam és nem az azokat használó termelőszövetkezetek tulajdonába kerülnek. A nemzeti parkok védett területei is könnyebben megvásárolhatóvá válnak. Eddig a Nemzeti Földalapba tartozó védett vagy Natura 2000-es területek csak akkor kerülhettek magántulajdonba, ha a természetvédelemért felelős miniszter erre rábólintott. Most egyszerűsödik a helyzet, és ha a védett természeti területtel közvetlenül szomszédos magántulajdonos tesz vételi ajánlatot és a nemzeti park szerint a védettség így is biztosítható, az átruházás végbemegy.

Az állami földek hasznosításánál szempont volt, hogy előnyben kell részesíteni az élethivatásszerűen mezőgazdasági tevékenységet folytató személyeket.  Igaz ezt sehol sem tartották be, melyet egyértelműen bizonyít Ángyán József professzor fideszes földrablásokról készített több megyei vizsgálata, melyet itt a greenfon lehet a legteljesebben összegyűjtve elérni.

Az elhíresült passzust most a módosítás kiveszi, ezentúl akadálytalanul jöhetnek a műkörmösök és kereskedők – a javaslat szerint „az eladás, a haszonbérbe adás és a csere során a földbirtok-politikai irányelveknek megfelelően kell eljárni.” A politikai irányelv pedig nem peresíthető jogi norma, és a számonkérhetősége a négyévente a választásokra korlátozódik.
Dr. Bencsik Márta greenfo


Frissítés április 5 

Miközben a média és az ellenzéki pártok a koronavírus-járvánnyal és az emiatt összeomló gazdasággal vannak elfoglalva, a kormány újabb földmutyira készül – ezt mondta április 5-én tartott online sajtótájékoztatóján Schmuck Erzsébet, az LMP társelnöke. A képviselő szerint a kormány egy nemrég benyújtott törvényjavaslattal a járványhelyzet közben a hűbérbirtokok kiépítésén dolgozik, szándéka a NER-közeli, kitollasodott földbirtokos arisztokrácia további kitömése.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás