Hirdetés

Mélygarázst építhet a Közgép a műemlék Duna-bástya helyére Győrben. Az építkezés ellen fellépett a Reflex Környezetvédő Egyesület, és az Arrabona Városvédő Egyesületet. Nagy biznisz, politikai csavarok, gerincesség, és köpönyegforgatás. Egy “kormánybarát” civil szervezet kiáll a mélygarázsért.

2010 végén a Borkai Zsolt polgármester által vezetett győri önkormányzat közbeszerzést írt ki a Dunakapu tér megújítására, mélygarázs, rendezvénytér és folyóparti korzó kialakításának megtervezésére. A Közbeszerzési Döntőbizottság ideiglenes intézkedésként 2011 januárjában felfüggesztette az eljárást, miután a Magyar Építész Kamara jogorvoslati kérelmet nyújtott be, mert például túl rövidnek tartotta a pályázati határidőt; azonban a döntőbizottság a kamara valamennyi kifogását elutasította. Így a tervek beérkezése után végre kiírhatta az önkormányzat a kivitelezésre vonatkozó tendert is, amelynek nyerteseként az egyedüli pályázó “Dunakapu tér és rakpart Konzorcium” -ot hirdették ki 2012.október 4-én. A nettó 3 milliárd 795 millió forintos ajánlatot tévő konzorcium tagjai a Közgép Zrt., a STRABAG tulajdonában lévő Magyar Aszfalt Kft. és a Fidesz “házi építőcégeként” emlegetett West Hungária Bau Kft. voltak. Ekkor még egyszintes, 230 férőhelyes mélygarázs szerepelt a tervben, amelyhez a 100% önkormányzati tulajdonú Győr-Szol Zrt. 2 milliárd forint hitelt venne fel (így nem kell az önkormányzat eladósodásához szükséges kormányzati hozzájárulás, hiszen “csak” egy cég veszi fel az óriáskölcsönt), további 1 milliárd forintot pedig az önkormányzattól kapna. A beruházás előtti rendkívül sikeres régészeti feltárás során előbukkant, épen maradt várfalszakaszokat pedig restaurálva be kívánta mutatni az önkormányzat. A Fejér Megyei Kormányhivatal 2012 decemberében kelt örökségvédelmi határozatában azonban ehhez nem járult hozzá, “mivel örökségvédelmi szempontból nem a bemutatás, hanem a megőrzés az elsődleges szempont”. Borkai Zsolt erre közölte, hogy eredeti tervükkel ellentétben a feltárt épületmaradványokat visszatemetik, csak az ágyúlejáró kis, 200 négyzetméteres részletét teszik láthatóvá; a mélygarázst pedig csupán a tér egyik felére építik meg, viszont egy helyett háromszintesre, és így már akár 300 autó is elfér majd benne.

Városvédők harca az önkormányzattal

A késve megszülető örökségvédelmi határozat miatt nem kaphatta meg a projekt az építési engedélyt, ezért a polgármester nem tudta az eredményhirdetéstől számított 60 napon belül aláírni a nyertes konzorciummal a szerződést, emiatt új közbeszerzést kellett kiírni. A szabály az szabály, de nagy meglepetésre ne számítson senki – bár még nem született döntés, mert a Reflex Környezetvédő Egyesület megfellebbezte a beruházás időközben megkapott építési engedélyét.

A projekt ellen és a Duna-bástya megőrzéséért fáradhatatlanul küzdő, alternatív javaslatokkal előálló Arrabona Városvédő Egyesületet (AVE) a győri önkormányzat azzal vádolja, hogy csupán politikai indíttatásból gáncsoskodik, az ellenzék szócsöve. Ennek ellentmondani látszik, hogy az AVE jelenlegi elnöke, Szabó Gyula 2007–2011-ig a Győr Moson Sopron Megyei Építész Kamara elnöke volt, a győri önkormányzatnál pedig 1994-től 2010-ig dolgozott, de akkor furfangos módon bocsátották el: megszüntették a munkakörét. 2010 decemberétől a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal alkalmazásában állt, ám 2012 elején onnan is távoznia kellett, azóta munkanélküli.

Győr Dunakapu tér  kép: Reflex Környezetvédő EgyesületGyőr Dunakapu tér kép: Reflex Környezetvédő Egyesület

Herkely Ákos, a civil szervezet korábbi elnöke 2006–2010 között KDNP-s önkormányzati képviselő volt, de miután pártja elhatárolódott tőle és fegyelmi eljárást indított ellene a mélygarázs-ügyi különvéleménye miatt, tavaly év végén lemondott az országos illetve a Győr-Moson-Sopron Megyei Választmányi tisztségéről, a győri alapszervezetben betöltött elnökségi tagságáról, és kilépett a KDNP győri szervezetéből.

2012 elején viszont megalakult az AVE ellenszervezete, a mélygarázsépítés mellett kiálló Arrabona Civitas Városépítő Egyesület, melynek elnöke az a Széchényi István, aki 2011 őszéig az Arrabona Városvédő Egyesület akkori elnökeként még ellenezte a mélygarázst. Azonban Herkely elmondása szerint Széchényi “egy kormányhivatali megbeszélés után egész más aspektusból nézte a dolgokat, majd kilépett az egyesületből”, és tavaly nyáron már az ő cége végezte el a Dunakapu térre néző Brády-ház bontását.

Kicsinálták a kulturális örökségvédőket, és egyéb érdekességek az atlatszo.hu-n >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás