Hirdetés

Olyan állításokat fogalmazott meg a kormány a paksi atomerőmű üzemanyag-szállításaival kapcsolatban, amelyek egyszerre biztosan nem lehetnek igazak: néhány hete még a vasúti szállítás – és annak biztonságossága – mellett érvelt, most viszont repülőn érkeztek új fűtőanyagok Paksra, mert ez „növeli az üzemanyag-ellátás biztonságát”.

A légi üzemanyag-szállítás lehetőségéről a Népszabadság írt először július végén. Akkori cikkükben Fichtinger Gyulát, az Országos Atomenergia Hivatal (OAH), vagyis az illetékes kormányszerv főigazgatóját idézték, aki nem sokkal korábban elismerte, hogy a meglévő engedélyekben és szerződésekben szereplő, Ukrajnán keresztül történő vasúti szállítás a háborús konfliktus miatt nem reális opció, egyúttal pedig kifejtette: „megfelelő engedélyek birtokában más gyártótól való beszerzésre, vagy más útvonalon, akár légi úton történő szállításra is sor kerülhet".

Néhány hét múlva viszont a 2003-as üzemzavar során megsérült fűtőelem-kazettákat már a szokásos úton, vasúton juttatták ki Ukrajnán keresztül Oroszországba, amit akkor az OAH vezetői és az illetékes kormánytagok is tökéletesen biztonságosnak neveztek.  Mindezek után október 9-én a következő közlemény jelent meg a hivatal honlapján: „Szeptember végén első alkalommal érkeztek az MVM Paksi Atomerőműbe olyan friss atomerőművi fűtőelem-kazetták, amelyeket légi úton szállítottak Magyarországra. Az Országos Atomenergia Hivatal a szigorú nemzetközi előírások és ajánlások figyelembevételével engedélyezte a mostani, repülővel történő szállítást, amely fontos mérföldkövet jelent hazánk számára, mivel a gyakorlatban is alkalmazható alternatív megoldást kínál a vasúti szállítás mellett, növelve a Paksi Atomerőmű üzemanyag-ellátásának megbízhatóságát."

A szöveget nehéz másképp értelmezni, mint hogy a vasúti szállítás biztonságossága kétséges, ami viszont fölveti a kérdést: hogyan lehetett (és főleg miért volt olyan sürgős) vasúton kiszállítani a sérült fűtőelemeket. Azok ugyanis lényegesen értékesebbek lehetnek mondjuk egy terroristacsoport számára, mivel könnyen felhasználhatóak úgynevezett piszkos bombák gyártásához – az új fűtőanyag ilyesmire nem jó, viszont egy esetleges légi baleset esetén komoly környezetszennyezést okozhat.

Mind több információ támasztja alá, hogy a sérült fűtőelemek gyors vasúti szállítására a paksi 2-es blokk üzemidő-hosszabbítása miatt volt szükség, ami azt is jelenti, hogy ott a vasúti transzferrel komoly kockázatot vállaltak (úgy tudjuk, hogy a veszélyes anyag légi szállítását az érintett országok nem is engedélyezték volna).

Jávor Benedek, az Együtt-PM EP-képviselője szerint hazugságspirálba került a kormány, hiszen a napokban az is kiderült, hogy a paksi hitelt a kormány nem véleményeztette az Európai Bizottsággal (tehát nem igaz, hogy „Brüsszel mindent elfogadott és jóváhagyott", ahogyan az Orbán-kabinet állítja), és az sem igaz, hogy azért kellett a Roszatom ajánlata mellett dönteni, mert csak ők kínáltak finanszírozást. Nemrég az amerikai Westinghouse olyan ajánlatot tett a cseh kormánynak, amelyben egy csomagban szerepelt az építés és a beruházási hitel.  Szél Bernadett, az LMP képviselője lapunknak azt mondta: egyeztetést kezdeményezett, hogy az üzemanyag-szállítás ügye téma lehessen a Nemzetbiztonsági bizottságban. Ha a kormánynak nincs titkolnivalója, akkor legalább az átvilágított tagokból álló testület előtt beszámolhatna az egyre ellentmondásosabb részletekről- írta a nol.hu.

Kapcsolódó anyagok:

Állami lesz a Paks II. atomerőmű fejlesztő társaság

Rossz atom a Roszatom?

Repült Paksra a sugárzó fűtőanyag

Új generációs orosz fűtőanyag Pakson

Paksról komolyan: elszámolt bővítés

Nem lehet csak naperőmű, mert éjjel is kell áram – állítja L. Simon

Orbánhoz kerül a paksi bővítés

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás