A rovat kizárólagos támogatója

A francia főpolgármester döntő bejelentést tett a hétvégén. 2022-től kezdve Párizs belvárosában radikálisan csökkenteni fogják az autóforgalmat. Anne Hidalgo korábbi zöld tervei is nagy viharokat váltottak ki az amúgy gyakran dugóban szenvedő párizsiak körében.


Anne Hidalgo Párizs főpolgármestere 2016-ban nyitotta meg a Szajna partját a gyalogos és kerékpáros közlekedők számára. Az autó lobbi és a helyi rendőrség buktatói ellenére szigorította a turista buszok és a dízel gépjárművek behajtását. Bár tavalyi újraválasztása nem hozott abszolút többséget számára a városházán, programját koalíciós támogatással még nagyobb sebességre kapcsolta:

— Meghirdette a 15-perces város kampányát, amelynek célja, hogy a helyi, rövidtávú, nem gépkocsival megtett közlekedést támogatják (ezáltal a helyi boltok, funkciók fejlődnek).

— A pandémia első hulláma alatt elkezdték kiépíteni a holland típusú, tömegek számára vonzó kerékpárhálózatot, amely most már több, mint 50 km szeparált kerékpárutat számol, köztük a Kossuth Lajos utcának megfelelő belvárosi Rue de Rivolit, amelyről kitiltották az autókat.

— Bejelentette, hogy a 140,000 utcai parkolóhelyet 70,000-re csökkentik, amelyből 10,000-et még a ciklusa vége előtt átalakítanak (főleg szeparált kerékpárutakra)

— A 2 millió lakosú Ville de Paris körgyűrűjének (kb. Hungária körút) sávjai számát csökkentik és zöldítik (ez egyben a helyi M0-is, hiszen nincsen másik körgyűrű Párizs körül)

napi párizsi helyzetkép az autós dugó. Fotó: Mustafa Yalcin/ Getty Images

A francia főváros tavaly újraválasztott polgármestere, Anne Hidalgo a múlt héten jelentette be újabb lépéseit annak az intézkedéscsomagnak, mellyel jóval zöldebbé és élhetőbbé tenné Párizs városát. A most bejelentett tervek szerint 2022-től, azaz már a jövő évtől kezdve Párizs belvárosában radikálisan csökkenteni fogják az autóforgalmat.  A jövőben csak a belvárosi lakosok, a mozgáskorlátozottak, illetve az áruszállító és fuvarozó járművek hajthatnak majd be Párizs központi négy kerületébe. Így az átmenőforgalom is tilos lesz: azoknak, akiknek nincs bejelentett lakcímük ezekben a kerületekben, nemcsak parkolni nem lesz majd szabad itt, hanem egyszerűen behajtani sem. A városi önkormányzat szerint az átmenő autók a napi forgalom 55 százalékát, több mint napi 100 ezer járművet tesznek ki, ezért az intézkedéstől radikális minőségbeli változásokat remélnek.  Az autóforgalom korlátozása mellett a városvezetés több fát, biciklisávot és kizárólag gyalogosok számára elérhető utcákat tervez bevezetni. A múlt héten indult egy városi konzultáció is a tervekről.

párizsi autómentes zóna

A most kijelölt, a tervek szerint jövőre lezárandó terület összesen 14 négyzetkilométert tesz ki, Párizs két belvárosi szigete is ebbe a zónába esik, ahogy számos turisták által kedvelt látványosság is. A legtöbb kormányzati épület és a legismertebb kulturális intézmények többsége is ezen a területen belül lesz majd. A városi konzultáció eredményeitől függően pedig a városvezetés el tudja képzelni, hogy a jövőben még jobban kiszélesítik a zónát.

A zóna határait a városi hatóságok ellenőrzik majd, és bírságokra számíthat majd az, aki engedély nélkül hajt be ide. A városvezetés szerint azért volt szükség meglépni ezt a drasztikus lezárást, mert az átmenő autós forgalom jelentős részét olyan utazások teszik ki, melyeket simán meg lehetne tenni tömegközlekedéssel. Az intézkedés célja az, hogy a járványt követő nyitások után minél kevesebben szálljanak vissza az autóikba, és minél többen válasszák a tömegközlekedést vagy a kerékpározást.

Mint a Bloomberg írja, nemcsak Párizsban gondolkodnak hasonló lehetőségekről: Európa-szerte egymást érik a kísérletek azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehetne érdemben korlátozni az autós forgalmat: Oslóban 2022-től kezdik majd kiszorítani a fosszilis energiával működő autókat, míg Londonban és Milánóban évek óta extra díjat vetnek ki a belvárosba behajtó autósokra. A francia Lille és Nantes városokban pedig jelentősen csökkentették a városi sebességhatárokat, és a belvárosokban több területet is átadtak a gyalogosoknak.

Budapesten is megindult tavaly az ötletelés az autóforgalmat korlátozó esetleges tervekről, illetve a járvány ideje alatt történek sávszűkítések is a belvárosban a kerékpáros forgalom javára. Az intézkedések meg ötletelések után a Fidesz rendszerint autósüldözésről kezdett el beszélni, és tüzelte fel az ellenzéki városvezetés ellen az autósokat. Orbán Viktor pedig az önkormányzatokat büntetendő elrendelte a levegő és zajszennyezést növelő ingyenes parkolást a pandémia alatt. 🙁

Via 444.hu, és Város és Mobilitás Intézet.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek