A rovat kizárólagos támogatója

Mi az? Zöld mezőben három ürge egy óriási üstben egy lila tehenet kavargat a lila ég alatt. Ne találgasson a kedves olvasó, elárulom: egy budapesti villamos.

Nem is oly régen a Főpolgármesteri Hivatal egy világhálós kérdőívben arról faggatta a budapestieket, hogy a Nagykörútra megrendelt új villamosokat milyen színűre fessék? (Az egy másik Zöldpiszka témája lehetne, hogy a lehető legdrágábban megrendelt környezetbarát járművek közül hogyan lehetett a – bár kétségtelenül mutatós, de – repedező padlójú Siemens típust választani. Ez nem válik a kiválasztást végző műszaki gárda dicsőségére.) De vissza a létező villamosokhoz! Tudomásom szerint a közvélemény-kutatás azt a meglepő végeredményt hozta, hogy a főváros lakói a sárga villamost szeretik.


gördülő reklám
gördülő reklám
A borzalmas lilára és zöldre festett, lány korában sárga villamos a reklámozás ízlésficamát mutatja. Már önmagában az is elképesztő ötlet, hogy a Milka lilára mázolt tehén képével reklámozza az egyébként lila papírba csomagolt csokoládét. Feltupírozva, ürgékkel és üsttel körítve egy villamos teljes felületén egyszerűen borzalmas. Nemcsak az esztétikai érzékünket bántja, máshogy is rombol. Gondoljuk meg, milyen üzenete van a gyerekek felé? A városi gyerekek felé, akik nem járnak vidéken, és talán még életükben nem láttak tehenet? (Most, hogy az Uniós csatlakozás előtt a hazai mezőgazdaságot, és benne a tejágazatot is szándékosan tönkreteszik, a gyerek már a nagyszülők vidéki házának istállójában sem láthat barna-fehér magyar tarkát.) Az eddig csak a tévék képernyőjéről ismert reklám most kilépett a való életbe, ha a villamosra is ezt festették, akkor biztosan ilyen a valóságban is – gondolhatja egy zsenge elme.
Az egyre hatalmasabbra duzzadó reklámpiacnak más képtelen és kultúraromboló ötletei is vannak. Beszélhetnénk a nyelvi leleményekről, azokról a szóficamokról, amelyek bántóan hágják át a magyar nyelvtan és helyesírás szabályait, beszélhetnénk a törvény ellenére burjánzó idegen szavaktól, vagy ami még rosszabb, a félig idegen, félig magyar szörny-születényekről, beszélhetnénk a sokszor bántó, egyeseket megalázó, esztétikailag elfogadhatatlan óriásplakátokról, tévé-, vagy újságreklámokról. És akkor még nem is esett szó az igazságtartalomról, a szépnek, jónak, olcsónak, hatékonynak, egészségesnek, környezetbarátnak natúrnak, kellemesnek, szórakoztatónak, nélkülözhetetlennek csúfolt, de sokszor igen vacak, rossz minőségű, az egészségre ártalmas, ronda, egyszer-használatos, környezetszennyező termékekről, vagy a vegyszermaradványt és adalékanyagokat tartalmazó élelmiszerekről.
A reklámokon minden csodálatosnak, rózsaszínűnek, vagy hogy eredeti példánknál maradjunk, lilának látszik. Igaza van a környezetvédőknek: a reklámtörvény átdolgozásra, szigorításra szorul. Még mielőtt minden lila ködbe burkolózna

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás