A rovat kizárólagos támogatója

Háztartásaink felelnek az összes környezetszennyezés negyedéért. Ezért is fontos, hogy a fogyasztók elegendő információval rendelkezzenek arról, hogy saját otthonukban mit tehetnek ennek megelőzésére. Környezettudatos magatartás dupla haszonnal jár: jót tesznek a környezettel, és saját rezsijüket is csökkenthetik vele.

2012-2013-ban az ország számos területén összesen több mint 50 háztartászöldítő ÖkoKör csoport indult a Tudatos Vásárlók Egyesületének szervezésében. A résztvevők (több mint 300 fő) megmérték a háztartásuk környezetterhelését, és a különböző praktikák révén jelentős, számszerűsíthető változást értek el több területen is.
Az otthonok átvilágításával induló ÖkoKör víz-, áram- és gázhasználati szokásainkat méri fel, de górcső alá veszi családunk hulladéktermelését is. Hétről-hétre apró vállalásokkal alakítja át szokásainkat. A programban résztvevők saját tapasztalataikon keresztül tanultak: a szelektív hulladékgyűjtés meghonosításával döbbentek rá, hogy míg korábban minden nap megtelt a szemetes, mióta a papír, a műanyag flakon és az üveg a szelektív gyűjtőbe kerül, azóta hetente ha kétszer tölti meg a 4 fős család a szemetest.

Volt, ahol a háztartásban fellelhető kozmetikumok összeszámolása csapta ki a biztosítékot. Érdekes tanulság, hogy miközben úgy gondoljuk, kevés vegyszert vásárolunk, ha a háztartásban található flakonokat egy helyre gyűjtenénk, rádöbbennének, hogy ez közel sem így van. A 2010 óta futó ÖkoKör programban résztvevő háztartások (immár összesen több mint 600 háztartás) jelentős környezeti megtakarítást értek el eddig. A háztartások átlagosan
• 27%-kal kevesebb élelmiszerhulladékot,
• 17%-kal kevesebb vegyes háztartási hulladékot termeltek,
• 13%-kal kevesebb villamos energiát,
• 7%-kal kevesebb földgázt és
• 10%-kal kevesebb vezetékes ivóvizet használtak, és
• 17%-kal kevesebb vegyszert tartottak otthonaikban, mint a programban való részvétel előtt.

A csoportok lelkesedése, aktivitása, jól lemérhető, ugyanis többen az ÖkoKör mellett hasznos, szakmai programokat is szerveztek maguknak: hulladéklerakó meglátogatása, kozmetikumkészítés, gyógynövénytúra, mini piac, alternatív karácsonyi ajándékkészítés, egészséges ételkészítés. Már csak hab a tortán, hogy ÖkoKör tagok vezetésével több településen is alakulóban van illetve elindult bevásároló közösség vagy dobozrendszer.

A programban együttműködő helyi partnerek:
• Eger: Part Egyesület
• Esztergom: Esztergomi Környezetkultúra Egyesület
• Kecskemét: Zöld Ernyő Klub
• Tatabánya: Tatabányai Klímakör
• Szeged (Ópusztaszer, Kistelek): Vackor Környezet- és Természetvédelmi Egyesület , Évkerék ökotanya

A projektről

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) 2010-től mostanáig több mint 600 háztartás bevonásával próbálta ki, és dolgozta ki a nemzetközi szinten egyik legjobb gyakorlatként számon tartott viselkedésváltoztatási EcoTeam program hazai változatát. A résztvevő háztartások a program végére átlagosan 20%-kal kevesebb élelmiszerhulladékot és 21%-kal kevesebb vegyes háztartási hulladékot termeltek, 13%-kal kevesebb villamos energiát, 23%-kal kevesebb földgázt és 9%-kal kevesebb vezetékes ivóvizet használtak, valamint jó 15%-kal kevesebb vegyszert tartottak otthonaikban, mint korábban.  A mintegy 20 országban különböző nevek alatt futó, leginkább EcoTeam-ként ismert ÖkoKörök program gondolata és elindítása a Global Action Plan International (GAP) nemzetközi civil szervezet nevéhez fűződik, amelynek 2009 óta a TVE is tagja. A programot 1990 óta világszerte több mint húsz országban vezették be, és fejlesztették tovább a skandináv államoktól az Egyesült Államokon, vagy épp Fehér-Oroszországon át egészen Vietnámig bezárólag. Az EcoTeam ma a világ legnagyobb közösségi, részvételen alapuló környezetvédelmi akcióprogramja, amely már több mint egymillió embert ért el. A program az ENSZ Fenntarthatóságra Nevelés Évtizedének is hivatalos partnere.
 

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. A TVE az etikus, környezetileg és társadalmilag tudatos vásárlás népszerűsítésért dolgozik Magyarországon. Célja, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás