Hirdetés

A kínai akkumulátorgyártók 2024-re ismét nehéz időszakot várhatnak, mivel a túlkapacitás, a csökkenő kereslet és az áresés komoly kihívásokat jelent számukra. A BloombergNEF szerint a két legnagyobb gyártó, a Contemporary Amperex Technology Co Ltd. (CATL) és a BYD, több mint 50%-ot bír a piacon, ami a kisebb versenytársak számára különösen nehéz helyzetet teremt. Akár az európai új beruházásoktól is elállhatnak a kínai szereplők, mivel több éven át túlkínálat lehet a piacon, ami különösen rossz hír Magyarországnak.

BloombergNEF jelentése szerint a kisebb gyártók üzemei leállhatnak, alacsonyabb kapacitásra állhatnak át vagy akár meg is szűnhetnek, mivel a teljes ellátási láncban alacsony a kihasználtsági ráta. „Az akkumulátorok árának alacsony szintje várhatóan 2025-ig tart, amíg a kevésbé kvalifikált és kevésbé megszilárdult szereplők ki nem lépnek a piacról” – mondta Jiayan Shi, a BNEF elemzője. A kereslet és kínálat összehangolása több mint egy évet vehet igénybe – jelentette ki a szakértő.

A kereslet és kínálat közötti egyenlőtlenség heves versenyt eredményezett, ami segítette az árak csökkenését, de szűkebbé tette a profitmarzsokat is, kiszorítva a kisebb gyártókat. A kínai energia-tárolási piac gyors növekedése viszont ellenállóbb keresletet mutat az elektromos járművek (EV) szektorához képest. Mivel az energiatárolási tanúsítási folyamata egyszerűbb, mint az EV-ké, a kevésbé versenyképes gyártók megpróbálnak piaci részesedést szerezni ebben a szektorban, hogy túléljenek.

Azonban az energia-tárolási piac növekedése nem lesz elegendő ahhoz, hogy ellensúlyozza a jóval nagyobb e-autós szektor lassulását a következő 3-5 évben, mondja a jelentés. 2023-ban a kínai akkumulátorok több mint 70%-a elektromos autókba került, míg kevesebb mint 20%-ot használtak fel az áramtermelésben energiatárolásra, a BNEF adatai szerint.

Kína agresszív támogatási politikája, hogy az e-autók iránti keresletet növelje, egy hatvanszoros túlkapacitáshoz vezetett a hazai kereslethez képest 2023-ban a becslések szerint.

Mivel a kereslet nem felel meg a várakozásoknak, sok projekt Kínában, hasonlóan Európához és az Egyesült Államokhoz, késedelmet szenvedhet vagy teljesen törölhetik azokat. Ez különösen rossz hír Magyarország számára, amely a gazdasági modelljében fontos helyet szánt az akkumulátorgyártásnak, így érkezik a kínai CATL, Sunwoda, EVE Battery, valamint a dél-koreai SK On és Samsung SDI bővítése is.

A túlkapacitás aránya 2025-ben lesz a csúcson, és csak fokozatosan csökken a 2020-as évek végére, még újabb projektek bejelentése előtt, állítja a jelentés, amely szerint így a túlkínálat tartós lesz a piacokon, az e-mobilitás akkumulátorszükséglete a már működő gyárakból is lefedhető.

A Rystad Energy egy másik jelentése szerint az akkumulátoros energiatárolásba történő befektetések „jelentős csökkenését” várják 2024 egészére, annak ellenére, hogy a megújuló energiaforrások kiterjesztéséhez szükséges az energiatárolás. A globális lassulás főként a kínai kontinensen történő akkumulátorinfrastruktúra-befektetések csökkenésének köszönhető – írja a Recharge.

A Rystad szerint Kína megtartotta vezető pozícióját a lítium-ion akkumulátorok (LIB) fejlesztésében, főként az ipari méretű projektek korai átvételének és a gyors gyártási növekedésnek köszönhetően, hogy az ambiciózus EV terjeszkedési terveknek megfeleljen. Ez azt eredményezte, hogy az akkumulátorgyártás „robbanásszerűen” nőtt több évig, mielőtt 2022-től lassulni kezdett, amit a Rystad a piac „érleltségének” tulajdonít.

Kína belföldi ipara most „konszolidálódik”, hogy jobb minőségű akkumulátorokat kínáljon a beérő technológiai fejlesztések révén. A csökkenő kereslet miatt egyes vállalatok, amelyek nem tudnak versenyképes áron biztosítani termékeket, kiszorulnak a piacról, és egyre kevesebb helyre exportálhatnak a kínaiak.

Az Egyesült Államok és az EU is ambiciózus politikákat dolgoztak ki a saját akkumulátor-gyártási kapacitásuk növelésére, aggodalmukkal kapcsolatban Kína dominanciájával ebben a szektorban. Az EU vezetői figyelmeztették az autóipari szereplőket, hogy ne legyenek függők a kínai akkumulátoroktól, ahogyan korábban az orosz gázra volt utalva a kontinens.

Európában a lítium-ionos akkumulátorgyártásban a befektetések csökkenése főként az EV piac keresletének csökkenése miatt történt, ami a szektorok kölcsönös függőségét hangsúlyozza. Az e-autós forradalom lassulása pedig egy újabb intő jel Magyarországnak, amely több autógyártót is megpróbál idecsábítani, miután a BYD egy szegedi gyárlétesítésről döntött.

Nyitókép: e-autó akkumulátor tervezés Depositphotos

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás