A Levegő Munkacsoport képe egy általános iskola elé bekanyarodó autókról készült ma reggel. De nem csak az autómentes napon van ez így, minden tanítási napon reggel 7-től 8-ig, majd délután 4-5-ig ez a kép fogadja az itt élőket és szinte minden általános iskola és óvoda utcájában is hasonló a kép. A többség természetesen gyalog, kerékpárral, vagy rollerrel érkezik.

Sződligeten példamutató módon elsőként az országban elindult a az iskola utca program, melynek lényege, hogy a legforgalmasabb időszakokban nem hajthatnak be a mama és papa-taxik az iskola elé, oda kizárólag gyalog, vagy lábbal hajtható eszközzel lehet eljutni. Célunk, hogy minél több hasonló kezdeményezés valósuljon meg, az ott lakók, és a gyerekek egészségének védelme miatt. Sződliget, Bécs, vagy London jó példáiból tanulva élhetőbb települések, és egészségesebb szemlélettel rendelkező jövő nemzedék korszaka köszönthet be.
Heti egy autómentes nap három ország éves olajfogyasztását tudná megspórolni Európának
Európa nagyvárosaiban az emberek több mint fele támogatja, hogy hetente rendezzenek autómentes napokat. A jelenlegi energia- és klímaválságfényében különösen indokolt az intézkedés bevezetése Európa fosszilis tüzelőanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében. A fővárosban az Európai Mobilitási Hét programjaként Budapesten több helyszínen tartottak autómentes napot.
A Tiszta Városok Kampány által megbízott Ricardo Energy & Environment közvélemény-kutatást végzett Londonban, Barcelonában, Varsóban, Brüsszelben és Párizsban, melyből kiderült, hogy az emberek 62 százaléka támogatja a heti egy autómentes nap ötletét az egész városukra kiterjedően. A kutatók modellezték az intézkedés hatását, és arra a következtetésre jutottak, hogy ezáltal 3-5 százalékkal csökkenthető a városi közlekedés üzemanyag-fogyasztása.
Az 1970-es években kezdtek autómentes vasárnapokat tartani számos európai városban, amikor az OPEC olajembargója miatt az árak – a mostani helyzethez hasonlóan – az egekbe szöktek. Most, hogy Európa az orosz olajra vonatkozó embargót vezet be, ismét kihívást jelent a kontinens függőségének csökkentése fosszilis tüzelőanyagoktól. Az autómentes napok bevezetése az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy gyorsan csökkentsük az olaj iránti kereslet mértékét. Ezt az intézkedést a Nemzetközi Energiaügynökség is ajánlja 10 pontos javaslatcsomagjában.
A Tiszta Városok Kampány egy másik elemzésében azt is megállapította, hogy heti egy autómentes nap az EU és az Egyesült Királyság összes nagyvárosában 3-5 százalékkal csökkenthetné az európai városi közlekedés éves olajigényét. Ez a három balti állam, Észtország, Lettország és Litvánia éves olajfogyasztásának felel meg. A kutatás azt mutatja, hogy ennek hasonló vagy nagyobb hatása lehet, mint a heti három napos otthoni munkavégzésnek.

„Már több európai nagyvárosban (például Brüsszelben és Párizsban) is tartottak olyan vasárnapot, amikor a város nagy részen csak a gépjárművek közül csak tömegközlekedési eszközök, taxik és az egyes közfeladatot ellátó járművek közlekedhettek. Ezek a napok ott komoly népszerűségnek örvendtek. Érdemes lenne Budapesten is kipróbálni, és kísérletképpen egy vasárnapra reggel 9 és délután 5 óra között autómentessé tenni a Hungária körút és a Budai körút által határolt területet” – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
„Az autómentes napok gyorsan és könnyen megvalósíthatók. Nem kell új infrastruktúrát kiépíteni, és nem kell bonyolult szabályozást kidolgozni. Ezt a rövid távú intézkedést kell kiegészíteni aktív és megosztott mobilitást ösztönző beruházásokkal, a jobb tömegközlekedés biztosításától kezdve a gyaloglás és a kerékpározás ösztönzéséig a városokban” – tette hozzá Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője.