A rovat kizárólagos támogatója

Performansz keretében hívta fel a figyelmet a szmog és a silány tömegközlekedés problémájára a Lehet Más a Politika (LMP) szombaton Budapesten, az Üllői út és a Ferenc körút sarkán lévő légszennyezettség-jelző állomásnál.

Az ökopárt ismertette a helyzet megoldására vonatkozó legfontosabb javaslatait, köztük a BKV radikális átalakításának, a személyszállítási törvény megalkotásának, valamint a parkolás rendezésének és a belvárosi forgalomcsillapításnak a programját.

Az elmúlt napokban a BKV-sztrájk nyomán közlekedési krízis alakult ki a fővárosban. A megnövekedett autóforgalom miatt oly mértékben emelkedett a szennyezőanyagok koncentrációja, hogy felmerült a szmogriadó elrendelése. A fővárosi közlekedés és a levegő-szennyezettség helyzete azonban a jelenlegi sztrájktól függetlenül is kritikus. A légszennyezettség miatt minden budapesti lakos átlag 3 évvel rövidebb ideig él. A két problémára közösen kell sürgős megoldást találni a budapestiek érdekében.

A Lehet Más a Politika olyan tömegközlekedési fejlesztést követel, amely színvonalas szolgáltatást nyújtva valódi alternatívájává válhat az autóhasználatnak, ezáltal oldva a fővárosi közlekedésben és a levegő szennyezettségében tapasztalt áldatlan állapotokat. A minőségi közösségi közlekedés megteremtése érdekében radikálisan át kell alakítani a fővárosi tömegközlekedési vállalatot. A BKV Zrt. helyett a fővárosban létre kell hozni egy megrendelő szervezetet, maximum 20 fővel, amely elkészíti a menetrendet, megrendeli a szolgáltatást és ellenőrzi a teljesítést. A kis létszámú, átláthatóan működő szervezet nem foglalkozik buszbeszerzéssel, alkatrész-utánpótlással, humánpolitikai kérdésekkel, az a szolgáltatók dolga. A szolgáltatókkal kötött szerződésekben pontosan rögzíteni kell a koncesszió időtartamát, meghosszabbításának feltételeit, az elvárt szolgáltatás pontos leírását és annak ellenértékét. A szolgáltatókat versenyezteti kell egymással, hogy a kívánt minőségű szolgáltatás költségei leszoríthatók legyenek.

Budapest közlekedési problémának zöme az elővárosi közlekedés megoldatlanságából fakadnak. A szolgáltatás-megrendelés során ezért kiemelt figyelmet kell szentelni az agglomeráció tömegközlekedési ellátásának.

A kormány felelőssége, hogy nem készítette el a személyszállítási törvényt. Ezt a hiányt sürgősen pótolni kell, és meg kell alkotni az alapellátás fogalmát, az adott viszonylatokban preferált személyszállítási módokat és az állam és az önkormányzatok finanszírozási szerepét rögzítő jogszabályt. A finanszírozásban nem növelhető tovább a jegyár-bevétel aránya, amely Budapesten már most is jelentősen meghaladja a szakmailag indokolt szintet. Megfelelő hatékonyságnöveléssel a tömegközlekedési tarifák csökkentésére is sor kerülhet, ami fokozza a közösségi közlekedés vonzerejét és előnyeit az autókkal szemben, visszacsábítva a közlekedőket a környezetkímélőbb közösségi közlekedésre.

A tömegközlekedés fejlesztésével párhuzamosan ki kell alakítani az egységes fővárosi parkolási rendszert, illetve meg kell kezdeni a belvárosi dugódíj bevezetését, amelyek támogatják a fenntartható közlekedésfejlesztési irányt, bevételeik pedig hozzájárulnak a minőségi tömegközlekedés finanszírozásához. Az LMP szerint kizárólag ez a program tudja kezelni a fővárosban kialakult tarthatatlan közlekedési állapotokat, és javítani a fővárosiak életminőségét.

Budapest, 2010. január 16.

Kapcsolat:
Jávor Benedek szóvivő, 0620/5127168
Hámori Hanna sajtófőnök, 0630/9895398

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás