A rovat kizárólagos támogatója

Nyugat-Európában és Amerikában már hosszú évek óta elterjedt módszer az elektronikus kampányok, e-mail-küldő akciók szervezése. Az emberek véleménynyilvánítására, a politikusok figyelmének felkeltésére alkalmas eszköz most kezd elterjedni hazánkban is. Ennek egyik példája a WWF Magyarország által indított online önkéntesség.

A gazdaságilag fejlett országokban, ahol az informatikai eszközök a lakosság nagyobb részének rendelkezésére állnak, igen népszerűek az elektronikus kampányok, e-mail-küldő akciók. Ma már egyetlen amerikai politikus, EU- tagállambeli miniszter sem lepődik meg, ha egyik hétről a másikra több tíz- vagy százezer e-mail üzenetet talál a postafiókjában, amelyben a feladók mind arra szólítják fel például, hogy a parlamentben szavazzon egy természetvédelmi területen tervezett gát építése ellen, vagy támogassa a csatlakozást a kiotói klímaegyezményhez.

Napjainkban a környezeti károkat okozó beruházások számának növekedése miatt a zöldszervezetek egyre határozottabb lépéseket igyekeznek tenni, így újabb és újabb eszközöket vetnek be, amelyek a figyelemfelhívásra, a lakosság minél szélesebb rétegeinek mozgósításásra alkalmasak. Az informatika erre kiváló lehetőségeket kínál. Ráadásul ezen eszközök széles körű használata nemcsak az adott ország technikai fejlettségének magas szintjét feltételezi, hanem az ott élő társadalom tudatosabb környezeti magatartásának is bizonyságául szolgál. Ennek kialakulásához azonban hosszú időre, kitartó munkára van szükség.

Hazánkban már mutatkoznak ezen erőfeszítések első jelei: a WWF Magyarország nemzetközi tapasztalatok alapján indította honlapján www.wwf.hu az úgynevezett online önkéntességet, amely azon kívül, hogy a természetvédelmi szervezet munkája iránt érdeklődők gyorsabb informálását teszi lehetővé, olyan természetvédelmi célokat szolgáló akciókat is hirdet, amelyekben az interneten keresztül bárki részt vehet.

Az első akció például, amelyben az online önkéntesek a WWF Magyarország segítségére siettek, egy egyszerű számítógépes beállítás volt, amely lehetővé tette, hogy az önkéntesek e-mailben automatikusan tájékoztassák ismerőseiket arról, hogy a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlása által különösebb ráfordítás nélkül támogathatják a szervezet természetvédelmi programjait. Az APEH statisztikái szerint ugyanis 2001-ben az adófizetők 67,7%-a egyáltalán nem rendelkezett adója 1%-áról, holott a társadalmi szervezetek számára ez felbecsülhetetlen segítség lenne.
A WWF Magyarország legutóbb nőnapkor aktivizálta online önkénteseit, akik egy e-mailben kapott csatolt fájl továbbküldésével a megnövekedett vadvirág-kereskedelem természetpusztító hatásaira hívták föl sok ember figyelmét.

Az alapítvány reméli, bebizonyíthatja, hogy Magyarországon is megérett az idő újfajta eszközök használatára a természeti értékek védelme érdekében, és internetes akcióival növeli a lakosság környezettudatosságát, cselekvési kedvét. Egy azonban biztos: aki a WWF Magyarország honlapján