A rovat kizárólagos támogatója

Nyugat-európai országok sok pénzzel ösztönzik állampolgáraikat az autócserére a járványt követő gazdasági visszaesésből való kilábalás egyik eszközeként. A levetett régi gépkocsik pedig zavartalanul folytathatják hadjáratukat a magyar emberek egészsége ellen és a magyarországi közlekedés széndioxid-kibocsátásának növeléséért. A Levegő Munkacsoport ezért ismételten megkérdezte Palkovics László innovációs és technológiai minisztert, mit és mikor fog tenni a kormány a roncsautó-import visszaszorítása érdekében. A válasz sajnos lesújtó volt.

„Nem leszünk Európa roncstemetője, a szennyező autók behozatalát szigorúan korlátozzuk.” – áll a kormány széles körben reklámozott nyolc pontos Klíma- és Természetvédelmi Akciótervének 7. pontjában.
A kérdés egy évvel ezelőtt is szóba került a kormányzati kommunikációban, de előrelépés nem történt. A minisztérium mostani válaszából pedig az derül ki, hogy ezután sem várható komoly lépés: „Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (a továbbiakban ITM) továbbra sem tartja kívánatosnak, hogy a környezetszennyező használt gépjárművek importja és arányuk a hazai gépjárműállományon belül növekedjen. Ezzel együtt Magyarország, mint az Európai Unió tagja tiszteletben tartja az áruk szabad áramlásáról szóló szabadságelvet. Mindebből következik, hogy a külföldről érkező járművek versenyképességét külön adók vagy illetékek nem veszélyeztethetik. Vizsgáljuk ugyanakkor, hogy környezetvédelmi, közlekedésbiztonsági és egészségügyi szempontok figyelembevételével miként lehet a negatív folyamatot ellensúlyozni.”

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke kijelentette: “A kormány kommunikálja ugyan, hogy szigorúan korlátozza a szennyező autók behozatalát, de a gyakorlatban nem tesz semmit. Már évek óta mondják, hogy vizsgálják a lehetőségeket, de eddig ennek semmilyen kézzel fogható eredményét nem láttuk.”

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse hozzátette: „A kormánynak bőségesen lenne mozgástere a roncsautó-import korlátozására. Támogathatná az önkormányzatokat olyan alacsony kibocsátási övezet kialakításában, ahova az 5-10 évesnél idősebb gépkocsik nem, vagy csak hatalmas behajtási díj befizetése ellenében mehetnek be, amint arra számos példa van a világban. Fokozottan lehetne ellenőrizni a forgalomban lévő gépkocsik károsanyag-kibocsátását is, és a nem megfelelőket műszaki felülvizsgálatra kötelezni, ami már önmagában is visszatartó erőt jelentene.”

A Levegő Munkacsoport sürgeti, hogy a minisztérium részleteiben tájékoztassa a közvéleményt arról, hogy milyen konkrét lépéseket kíván tenni a kormány és mikor a roncsautó-import haladéktalan visszaszorítása érdekében.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás