A rovat kizárólagos támogatója

Budapesten az Országos Mezőgazdasági Könyvtár adott átmeneti otthont a Tükörben a Világ vándorkiállításnak, melynek keretein belül a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet (NAKVI) egy napos, ingyenes szakmai továbbképzést szervezett „Ökológia környezetvédelem, környezeti nevelés” témakörben.

Az előzetes regisztrációt követően 2013. május 7-én, reggel kilenc órától érkeztek a környezeti neveléssel foglalkozó tanárok és a környezetvédelem-vízgazdálkodás szakmacsoportban oktató szaktanárok a helyszínre, ahol egy kis frissítő után Rakaczky István köszöntötte a résztvevőket, majd ismertette a napi programot.

A lendületes nyitó előadást Czippán Katalin környezeti nevelési szakértő (CZ&K Consulting Kft.) tartotta „A fenntartható fejlődés aktuális pedagógiai kérdései” címmel. Találó ábrák segítségével tisztázta a fenntarthatóság és a fenntartható fejlődés fogalmát, megválaszolta a kérdést, miért kell a fenntarthatósággal foglalkozni és legfőképp miért jó és kell a fenntarthatóságra nevelni? Mindenki által megszívlelendő záró gondolata volt az előadásnak a következő „A tanár is tanul – egymástól, a gyerekektől, a szülőktől, partnerektől; a tanári közösség is tanul; az iskola is tanul; a közösség is tanul… és együtt segítjük a tanulóink tanulását, együtt alakítjuk a jövőt”. A prezentáció végén számtalan hasznos linket osztott meg a pedagógusokkal, többek között tanítási segédanyagokat, kisfilmeket, valamint felhívta a figyelmet a május 24-ig zajló, a tudatos vízhasználatot és vizeink jövőjét fókuszpontba helyező online kvízjátékra is, melyen a résztvevő iskolák osztálykirándulást nyerhetnek.

Ezt követően a hallgatóság két csoportra oszlott. A szaktanárok Wayda Imréné, a NAKVI Szakképzési és Szaktanácsadási Igazgatóság igazgató-helyettesének előadását hallgathatta meg a környezetvédelmi szakképzést érintő kérdésekről, melyben ismertette az OKJ változásait, a szakképzési törvény változásait és az iskolarendszert érintő változásokat. Az előadás teljes terjedelmében letölthető.

Ezzel egy időben a környezeti neveléssel foglalkozó tanárok a "Tükörben a Világ" kiállítást tekinthették meg szakvezető segítségével. A tárlatot követően Karlné Menráth Réka, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság Ökoturisztikai és Környezeti Nevelési Osztály osztályvezetője által tartott, a nemzeti parkokban történő környezeti nevelés témakörét felölelő előadáson vehettek részt. Számtalan gyakorlati ötletet adott az előadó, melyek megvalósításával ki lehet lépni a passzív tanítás-tanulás folyamatból, és a környezeti nevelés valódi célt érhet. A színes fotókon keresztül bepillantást nyerhettünk a Duna-Ipoly Nemzeti park által kínált programokba, a Királyréti Erdei Iskolán felül a békamentésbe, a mesterséges fészekodúk kihelyezésébe, a különböző terepgyakorlatokba, kézműves foglalkozásokba, amik mind jól példázzák a környezeti nevelésben rejlő határtalan lehetőséget.

Eközben a szaktanárok is végigjárhatták a "Tükörben a Világ" szobáit, természetesen tárlatvezetéssel.

tükörben a világ kiállítástükörben a világ kiállítás         fotó: Sarkadi Péter greenfo

Gyorsan elérkezett az ebédidő, az udvari nagy vadgesztenyefa alatt gyűltek össze a résztvevők a kemencében frissel készült kenyérlángos illatára. Az előadóknak és pedagógusoknak lehetőségük nyílt a kötetlenebb beszélgetésre, egy-egy adott téma részletesebb megtárgyalására, és feltöltődve térhettek vissza a következő előadásra.

Márialigeti Bence, a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep műszaki igazgatója avatta be az érdeklődőket az új budapesti szennyvíztisztító telep technológiájának részleteibe. A szakmai előadás kitért a vízgazdálkodás aktuális kérdéseire is. Az Élő Duna projekt céljának elérését –azaz, hogy ne kerüljön kezeletlen szennyvíz a Dunába, ezzel javuljon a folyó vizének minősége- a telepnek sikerült közelebb hozni: a biológiai tisztítás aránya 95%-ra emelkedett. A technológia részletes ismertetése innen letölthető.

Záró előadóként István Zsolt, a Bay Zoltán Nonprofit Kft. Környezetmenedzsment és Logisztika Osztály osztályvezetője vette át a szót, és tartott kimerítő beszámolót az „Életciklus elemzés a hulladékgazdálkodás tervezésében” címmel, melyből azt is megtudtuk, hogy a teljes életciklus tekintve, egy adott útszakaszt vizsgálva melyik járművet érdemes választanunk!

Az egész napot jellemezte a kötetlen hangulat, a folyamatos érdeklődés és a pedagógusok interaktivitása. A képzés után mindenki fáradtan, de temérdek új, a későbbiekben hasznosítható információval indult haza.

szemléletformálók szemléletének formálása   fotó: Sarkadi Péterszemléletformálók szemléletének formálása fotó: Sarkadi Péter


A kiállítás eredményei

A Tükörben a Világ című tárlaton több mint 3000 ember vett részt, melynek nagy része a regisztrált iskolai csoportokból és a csatlakozó rendezvények látogatóiból tevődött össze.
A visszajelzések alapján több gyakorlati praktikát (komposztáló kas, esővíz-gyűjtés, ajándékutalvány, javítás-barkácsolás, szelektív gyűjtés) fognak átvenni iskolák! Többen jelezték, hogy a komposztáló kast, mint iskolakertet fogják üzemeltetni intézményükön belül.
A rendezvényen terjesztett szóróanyagok, oktatási segédletek szép számban fogytak és a pedagógusok jelezték is, hogy az ilyen kiegészítő, gyakorlatias segédanyagokra óriási szükségük van, mert színesebbé, hatékonyabbá és nem utolsó sorban naprakésszé teszi munkájukat. Vidékről és Budapestről is sokan jelentkeztek, hogy a tárlat után hol lehet megtekinteni az anyagot, mert kicsúsztak az időből… Keressük a folytatás lehetőségét, mert úgy tapasztaljuk az igény hatalmas a rendezvényre.

A tudásellenőrző kvízekből 403 darabot töltöttek ki a kiállítás ideje alatt a felnőttek és a felsős-gimnazista-főiskolás csoportok. A tapasztalatok szerint a Tudás szobába érve, az autós földgömb ragad meg mindenkit a legjobban. Így nem meglepő, hogy szinte mindegyikük emlékezett arra, hogy hányszor érné körbe a Földet az összes autó. A pontos adatokat nem mindenkinek sikerült memorizálni, de nagyságrendileg jó válaszokat adtak. A Túlélés szobát illetően is célt ért az üzenet, sok jó válasz érkezett a környezettudatos étkezéssel kapcsolatban, melyeket így a mindennapjaikra is befolyással lehet. Összességében elmondható, hogy az olyan installációk, amik interaktivitást igényelnek illetve kreatív, nem mindennapi megjelenéssel bírnak, nagyobb benyomást tesznek, így jobban megmaradnak a tárlatot végigjáró látogatók emlékezetében.

tükörben a világ kiállítás diák látogatói     kép: Sarkadi Pétertükörben a világ kiállítás diák látogatói kép: Sarkadi Péter

Hatás, motiváció
A látogatók rengeteg fogadalmat tettek, amit a „Részvétel” fára lehetett felkötözni egy karton falevél formájában. Ez is mutatja a látogatókban felkeltett érdeklődést és motivációt, mint „fogadalom”, ezek talán hosszú ideig megmaradnak a hétköznapi viselkedésben is.
Több felnőtt látogató és egyetemista bejelentkezett hozzánk gyakornoki munkára, vagy önkénteskedésre, ami számunkra is meglepő volt, de a továbbiakban óriási segítséget fog jelenteni munkánk során a plusz munkaerő.
Gömörszőlősi Paraszt-Wellness kalákaprogramunkra is jelezték részvételüket páran, így májusban közel harmincan fogunk egy hosszú hétvégét végigdolgozni a borsodi zsákfalu biogazdaságában és gyümölcsösében.

Budapesten az Országos Mezőgazdasági Könyvtárban a Tükörben a Világ vándorkiállításhoz kapcsolódva rendezték meg a „Jövőkereső” konferenciát, melyet a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Jövőkereső-jelentés a magyar társadalomnak című kiadványa indított útjára.

Kapcsolódó anyagok:

Ismét kerestük a jövőt

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek