A projekt lehetővé teszi a vizes élőhelyek rehabilitációját, biztosítja a hajózás feltételeit, ugyanakkor javítja a győri városképet is.
Kiírták a közbeszerzést a Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint rehabilitációjára. A beruházó Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) hirdetményéből kiderülnek a korábbi kormányzati döntésben már ismertetett projekt részletei. A beruházást megelőző vízügyi elemzések a 19,3 milliárd forintos projekt céljaként a Mosoni-Duna lecsökkent vízszintjének a visszaállítását jelölték meg, ami lehetővé teszi a vizes élőhelyek rehabilitációját, biztosítja a hajózást és helyreállítja a győri városképet.
A kiírás szerint a vízszint rehabilitációja mellett szükséges a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezése, valamint ezzel összefüggésben a kis és középvizek helyreállítását biztosító, egyben árvízkapuként is működő torkolati műtárgy megépítése.
Kezelőhíd, üzemviteli épület és ideiglenes kikötők is épülnek
A torkolati műtárgy fő elemeit két egymás mellett elhelyezkedő vízszintszabályozó zsilip és egy hajózsilip alkotja. A műtárgyhoz kapcsolódó további munkák:
a műtárgy oldalán a zsilipelésre váró hajók számára ideiglenes kikötők létesülnek függőleges partkialakítással, kétszintű kijárási lehetőséggel.
A vízszintszabályzók és a hajózsilip működtetéséhez a műtárgy déli oldalán kétszintes üzemviteli épület létesül diszpécseri központtal és elektromos kapcsoló helyiséggel.
Az üzemi épület környezete és a csatlakozó kezelőutak aszfalt burkolatot kapnak.
A műtárgy felett kezelőhíd épül összekötve az új meder jobb és bal partját, míg a műtárgy északi oldalán biológiai hallépcső létesül.
A torkolati műtárgy létesítésével a hozzá kapcsolódó monitoring rendszer is kiépítésre kerül.
- Új töltés jön létre szilárd burkolattal
A torkolati mű és a meglévő árvízvédelmi töltések között új árvízvédelmi töltés épül ki rámpákkal. Az új árvízvédelmi töltésen szilárd burkolatú töltéskoronát alakítanak ki. A parti hídpillérekhez árvízvédelmi védművek csatlakoznak, melyek közül az északi védmű a véneki árvízvédelmi töltésbe, míg a déli a Gönyű és Győr közötti magas parthoz csatlakozik.
A Mosoni-Duna új torkolatának kialakításához a régi meder áttöltésre kerül, akárcsak a farkasúsztatói mellékág. Az új medret a két áttöltés között a torkolati műtárgyhoz igazodóan annak hossz-tengelyével közel párhuzamosan alakítják ki. A töltés és műtárgyépítés ideje alatt az árvízi biztonság fenntartása a kivitelező feladatát képezi- írta a magyarepitok.hu.