A rovat kizárólagos támogatója

A március 3-áról 4-ére virradó éjszakától jelentősen módosul a főváros éjszakai busz-hálózata. Három új járat is indul, emellett pedig több járat útvonala, menetrendje változik.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) törekvéseinek megfelelően, az átalakításoknak köszönhetően 130 millió forintos megtakarítást hozhat a BKV-nak az új éjszakai hálózat, úgy, hogy eközben 12%-kal nő az autóbuszok kapacitása. Egyszerre megtakarítás és szolgáltatásbővítés annak köszönhetően érhető el, hogy a korábban kizárólag a BKV dolgozóit szállító szolgálati járatok részben megszűnnek, részben új éjszakai járatokként meghirdetésre kerülnek az utazóközönségnek.

A március 3-áról 4-ére, azaz szombatról vasárnapra virradó éjszakától kezdve jelentősen módosul Budapest éjszakai autóbuszainak hálózata. A módosításoknak köszönhetően több új járat is indul majd, amelyek segítségével eddig éjszakai busszal ki nem szolgált területeket is elérhetnek majd az utazók. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a változásokat ma sajtótájékoztatón mutatta be, a részletes prezentációt csatolva mellékeljük.
Az egyik új viszonylat a 900-as jelzésű járat lesz, amelyik a Liszt Ferenc repülőteret köti össze a Dél-Pesti Autóbuszgarázzsal. A buszjárattal az éjszakai órákban is elérhető lesz Budapest nemzetközi repülőtere, hiszen a járat csatlakozik a belvárosból az Üllői úton érkező 950-es éjszakai autóbuszhoz. A járat a 200E busz késő esti, éjjeli meneteit és a kizárólag BKV-dolgozókat szállító korábbi szolgálati járatot váltja ki, és biztosítja a késő esti és hajnali járatok elérését, illetve a reptéri dolgozók szállítását.
A másik új járat a 968-as, ez Kispest, Kossuth tér és a Cinkota Autóbuszgarázs között jár majd és az újhegyi lakótelepen élők számára kínál új eljutási lehetőséget. Ugyancsak új járat lesz a 918-as jelzésű busz, amelyik Óbuda, Bogdáni úttól a 901-est kisegítve a Hungária körút és a Rákóczi híd, majd a Gellért tér és a Bartók Béla út érintésével jut el a Kelenföldi pályaudvarhoz. Az új járatnak köszönhetően a Hungária-gyűrű teljes hosszában 15 perces követés lesz a mai 30 perces helyett, jelentősen javítva a ma hiányzó keresztirányú éjszakai járatokkal a csatlakozás lehetőségét. Az új járat Óbudán a Bogdáni út térségét is feltárja majd.

Emellett kisebb-nagyobb mértékben változnak az alábbi buszok útvonala, menetrendje:
• 901: Valamennyi járata csak a Vágóhíd H és Vörösvári út között közlekedik. A Vörösvári út és az Óbuda autóbuszgarázs közötti szakaszon a 960-as buszokkal lehet utazni, ezekhez mindkét irányban csatlakozik a Vörösvári útnál. A pesti szakaszon a 901-essel párhuzamosan új járat indul 918-as jelzéssel, így a vonal jelentős részén a mai 30 helyett 15 percenként lehet majd utazni, így javulnak az átszállási kapcsolatok is.
• 908: Csak a pesti vonalrészen van változás: a buszok Cinkota HÉV-állomástól meghosszabbított útvonalon, a Cinkota autóbuszgarázsig közlekednek, továbbá este egy többlet járat közlekedik Cinkota autóbuszgarázs és Astoria között, hajnalban pedig visszafelé. A buszok a cinkotai szakaszon a maitól eltérő vonalvezetéssel haladnak, a körforgalmi jelleg megszűnik.
• 909: Éjszakai üzemében nincs változás, hajnalban egy többlet járat közlekedik a vonalon Kispest, Kossuth tértől az Orczy térig.
• 914, 914A: A buszok menetrendjében nincs változás, viszont mindkét irányban új megállóhely létesül az Üllői úton, a Száva kocsiszínnél.
• 923: A reggeli utolsó két, Dél-pesti garázs felé haladó járat Pesterzsébet felsőnél bevárja az első két, Ráckeve felől érkező HÉV-szerelvényt, így 1-2 perccel később ér a végállomására. Más változás nincs a közlekedésében.
• 930: A buszok megváltozott időpontban közlekednek mindkét irányban, csatlakozva a 996-os és 996A buszokhoz, valamint a 950-eshez is.
• 931: A buszok megváltozott időpontokban közlekednek, csatlakozva a 996-os autóbuszhoz, egyszerűbbé téve az eljutást Árpádföld és Cinkota autóbuszgarázs között. Az Örs vezér terénél lévő mai vonalközi várakozási helye átkerül a Nyugati pályaudvarhoz, a Csatárka utcától visszaérkező buszok fognak itt várakozni.
• 938: A második járat Szent Imre térről 2:20 helyett 2:50-kor indul.
• 940: Az útvonala egyszerűsödik a budai szakaszon, a kocsik a Kosztolányi Dezső tér érintésével, a BAH-csomópont kihagyásával közlekednek. A budaörsi szakasz útvonala nem változik, de a buszok más időpontokban közlekednek, a 972-essel összehangoltan. A 972-es megváltozó útvonala miatt Budaörs és a Móricz Zsigmond körtér között a 940-es és 972-es járat egyaránt használható, így egész éjszaka biztosított az utazás lehetősége a térségben.
• 941: A kedvezőbb csatlakozás érdekében a buszok 1-3 perccel eltérő időpontokban közlekednek.
• 943: Az első, Békásmegyerről induló busz már az Óbuda autóbuszgarázstól utasokat fog szállítani, más változás nincs a közlekedésében.
• 950: Az első járat Határ út H helyett Béke tértől indul Rákospalota felé, csatlakozva az első 900-as buszhoz. Új megállóhely létesül a buszok részére az Üllői úton, a Száva kocsiszínnél.
• 960: A buszok meghosszabbított útvonalon, Békásmegyer, Újmegyeri térig közlekednek a Móricz Zsigmond körtérről, mindkét irányban érintve a Csobánka teret.
• 963: A járat útvonala meghosszabbodik Nagykovácsi, Tisza István térig, útvonala, megállóhelyei megegyeznek a nappali 63-buszéval. Menetrendje néhány perccel módosul a 956-oshoz csatlakozás miatt.
• 966: Az útvonala módosul, az első járat nem a Deák Ferenc térről indul, viszont valamennyi járat érinti Határ út M végállomást, így közvetlen átszállást biztosít a 914-es járatra, illetve járatról. A soroksári szakaszon vonalvezetése változatlan, a menetrendje néhány perccel módosul a csatlakozások miatt.
• 972: Módosított útvonalon közlekedik, Budaörsön és Törökugratón keresztül éri el Törökbálintot, ahol a 272-es mellett a 172E útvonalát is bejárja. Menetrendje is módosul, éjjel eggyel több járat közlekedik a vonalon, összehangoltan a 940-essel. Így a Budaörsre utazók mindkét járatot igénybe vezetik.
• 979: A XIV. kerületi részen útvonala módosul: mindkét irányban a Dózsa György út és a Thököly út érintésével közlekedik, így Zugló vasútállomásnál átszállási lehetőség nyílik a 901/918-as viszonylatokra.
• 992: Az autóbusz Cinkota garázstól indul, majd Cinkota HÉV-állomás érintésével változatlan útvonalon közlekedik Gödöllőig. Hajnalban az útvonala Cinkota HÉV-állomásig változatlan, onnan azonban tovább közlekedik a buszgarázsig.
• 999: Határ út H felé útvonala módosul, a buszok a kispesti kertváros érintésével közlekednek. A Határ úttól a buszok a maitól eltérő útvonalat járnak be, az Üllői út – Pöttyös utca – Napfény utca útvonalon feltárják a József Attila lakótelepet, majd a Wekerle telepen keresztül térnek vissza mai útvonalukra és a kispesti kertvároson keresztül haladnak a Dél-pesti autóbuszgarázsig.

A hálózatmódosításra úgy nyílt lehetőség, hogy a BKV – néhány kivételtől eltekintve – megszünteti a csak a társaság dolgozóit szállító szolgálati járatokat. Részben ezek helyett közlekednek az új éjszakai buszjáratok, amelyeket így az utazóközönség is igénybe vehet. Fontos megjegyezni, hogy a BKK törekvéseinek megfelelően az éjszakai buszhálózat bővítése nem jelent többletkiadást, mi több, éves szinten mintegy 130 millió forintot spórol meg az üzemeltető.

A budapesti éjszakai buszhálózatot jelentős mértékben utoljára 2005-2006-ban módosította a BKV a VEKE javaslatai alapján, majd jelentős előrelépés legközelebb a BKK létrejöttét követően 2011-ben történt, amikor a BKK döntése nyomán beindult a 6-os villamosok éjszakai üzeme is. 2005-ben még több szolgálati járat közlekedett (éjjelente 4256 kilométer hosszt megtéve), mint az utasoknak meghirdetett éjszakai járat (4178 km). 2005 után az arány javult, 7496 km-nyi publikus éjszakai járatra már csak 1894 kilométer hosszú szolgálati hálózat jutott eddig. A változások nyomán 2012 márciusától 8414 kilométerre nő az éjszakai járatok teljesítménye éjszakánként, eközben a szolgálati járatok hossza minimálisra, mindössze napi 83 kilométerre csökken.

A napi futásteljesítmény változása (vonali kilométerben)A napi futásteljesítmény változása (vonali kilométerben)

A 2012. március 3-án, szombat estétől érvényes változásokat és a változó indulási és érkezési időpontokat is tartalmazó új menetrendeket a BKV honlapján ismerhetik meg az utasok. A BKK létrejöttét követően azt ígérte: javítja a tömegközlekedési cég működésének hatékonyságát, egyúttal azonban megtakarításokat nem a szolgáltatási színvonal rovására szeretne elérni. Ez az intézkedés ennek a célkitűzésnek felel meg, hiszen 130 millió forint éves megtakarítást sikerül elérni úgy, hogy a tömegközlekedés fejlődik és az éjszakai eljutási lehetőségek utasaink számára bővülnek.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás