A rovat kizárólagos támogatója

Akár több tízmilliárd forintot uniós támogatást kérhet vissza az Európai Bizottság, ha rövid időn belül nem születik megegyezés a be nem vezetett fővárosi dugódíjról – derül ki egy hivatalos levelezés alapján a Levegő Munkacsoportnak köszönhetően. A kormány és a Fővárosi Önkormányzat évek óta ígérget, az Európai Bizottságnak viszont most már kötelező lezárnia az elszámolást.

A történet a budapesti 4-es metró építéséhez kapcsolódik, amelynek kivitelezéséhez a Fővárosi Önkormányzat uniós támogatást kért és kapott. Ahhoz azonban, hogy egy közlekedési projekt támogatható legyen, gazdaságosnak is kell lennie. Budapest ezért ígéretet tett arra, hogy különféle intézkedésekkel – köztük egy dugódíjnak mondott budapesti behajtási díj bevezetésével – ösztönzi az embereket az új metró használatára. A 4-es metró megépült, dugódíj azonban nincs, sőt a jelek szerint egyelőre nem is lesz. A beruházás gazdaságossága pedig az utasforgalom fényében megkérdőjelezhető.

A Levegő Munkacsoport, amely évek óta sürgeti egy dugódíj bevezetését (városi útdíjként), kikérte és megkapta az Európai Bizottságtól a leveleket, amelyeket az ügyben hazai és bizottsági illetékesek küldtek egymásnak. A levelezésből kiderül, hogy a magyar kormány többször biztosította ugyan a Bizottságot, hogy a dugódíj előkészítése, megvalósítása folyamatban van, érdemi előrelépés azonban nem történt. Az ügy egyre izgalmasabb, a legutóbbi, 2018. május 22-i levél szerint Brüsszelben nincsenek meggyőzve arról, hogy teljesültek a 4-es metró építésének támogatása feltételeként tett vállalások. Félő tehát, hogy vissza kell fizetni a támogatás egy részét.

„Évek óta sürgeti a Levegő Munkacsoport egy kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj bevezetését Budapesten, azonban ezt sem a Fővárosi Önkormányzat, sem a kormány nem veszi komolyan – értékeli a helyzetet Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse. – „Ezzel nemcsak azt kockáztatják, hogy több tízmilliárd forint uniós támogatást kell visszafizetni, hanem elmulasztják annak az esélyét is, hogy fővárosunkban megszűnjenek a dugók és jóval tisztább legyen a levegő, továbbá, hogy forráshoz jussunk az utak felújítására, az elavult buszok, hév-szerelvények lecserélésére.”

A levelezés részletes ismertetése a Levegő Munkacsoport blogján, a levelek pedig (egy kivételével angolul) itt olvashatók.

2011. december 16. Jean-Marie Seyler Petykó Zoltánnak

2012. január 20. Szalóki Flórián Marco Oraninak

2012. január 23. Melléklet a 2012. január 20-i levélhez

2015. január 23. Jack Engwegen levele Szalóki Flóriánnak

2015. július 23. Walter Deffaa levele Tarlós István főpolgármesternek

2017. július 28. Vittoria Alliata Di Villafranca levele Szalóki Flóriánnak

2017. augusztus 9. Szalóki Flórián levele Vittoria Alliata Di Villafrancának

2017. augusztus 23. Thomas Bender levele Szalóki Flóriánnak

2018. május 22. Thomas Bender levele Szalóki Flóriánnak

2018. június 28. Thomas Bender kísérőlevele Lukács Andrásnak

A Levegő Munkacsoport javaslata a városi útdíjra itt olvasható.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás