Hirdetés

Párizs nem fulladt bele a közlekedési káoszba: az új főpolgármester rendeletére kiszélesített és betoncsíkkal elválasztott buszsávok jól működnek, a francia főváros központjában érezhetően csökkent az autóforgalom.

A párizsi Városházán hétfőn készítették el az első gyorsmérleget az augusztus végén, egyik napról a másikra, hét kilométer hosszúságban kiépített busz-taxi és kerékpáros folyosók első tapasztalatairól, melyek nem igazolták Bertrand Delanoe polgármester ellenfeleinek a párizsi közlekedés megbénulását jósoló apokaliptikus vízióit. Az eredmények viszont elég ékesszólóan tanúsítják a kritikusok által “diktatórikusnak és elkapkodottnak” bélyegzett átalakítás erényeit. A zsúfolt forgalmú Rivolin tavaly szeptemberhez képest 20 százalékkal csökkent az autóforgalom, a vele párhuzamosan haladó buszok sebessége viszont a korábbi 7-9 km/óráról 10-14-re gyorsult fel. Az autósok csak 1km/órát veszítettek lendületükből, torlódások viszont nem keletkeztek, a gépkocsi-tulajdonosok egy része ugyanis feladta a versengést az összeszűkült sávokon, és buszra szállt.
A városháza tanácstermében hétfőn a taxisok, a buszsofőrök, a költöztető cégek, áruszállítók, autósok, motorosok, biciklisták és a gyalogosok képviseleteinek küldöttei, a főpolgármester és a párizsi rendőrfőkapitány jelenlétében értékelték, hogyan vizsgázott az új forgalmi rend a főváros legforgalmasabb főútvonalain.
A Louvre oldalában a Concorde térig futó rue de Rivolin, a Szajna és a Keleti pályaudvar között elnyúló boulevard de Sebastopolon és az északi városhatárig kivezető Strasbourg bulvár aszfaltján augusztusban 70 centiméter széles betoncsíkkal választották le a 3,75 méterről 4,5-re szélesített buszsávokat az autós forgalomtól. A védett folyosóba beengedték a kerékpárosokat, de kitiltották a motorosokat, sőt az áruszállítókat és a költöztetőket is. Az autósok mellett ez utóbbiak morognak a legtöbbet, de ígéretet kaptak, hogy helyzetük javítására finomítani fogják a szisztémát.
Nem lehet mérget venni arra, hogy a légszennyező és zajos városi autózásnak hadat üzenő Delanoe túlzott népszerűséget élvez az autósok körében, de programja valószínűleg sok párizsi egyetértésével találkozik. A márciusi önkormányzati választásokon győztes szocialista polgármester a környezetszennyezés káros hatásainak csökkentését, Párizs levegőjének megtisztítását ígérte meg programjában. Azzal is érvelt, hogy az általa hozott kényelmetlen intézkedés igazságossági szempontból kikezdhetetlen: nem korrekt, hogy a párizsi aszfaltot 97 százalékban az autósok sajátítsák ki, miközben létszámuk az utazóközönség alig egynegyedét teszi ki.
A tömegközlekedést működtető RATP vállalat járműveinek megduplázását ígéri és azt, hogy év végéig minden párizsi autóbuszt légkondicionáló berendezéssel szerelnek fel.
A sikeres premier után év végéig 41 kilométerre növelik a francia fővárost átszelő útvonalakon a tömegközlekedés és magánforgalom méltányos arányát biztosító betonkorridorok hosszát.
2001. 09.11.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás