A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: g7.24.hu

Valószínűleg legtöbbünknek nem sokat mond, ha azt halljuk BYD. Pedig ez az a kínai autógyártó, ami idén valószínűleg több elektromos autót fog értékesíteni, mint a Tesla, és ebben nincs semmi meglepő.

A kínai Build Your Dreams autógyártó évek óta piacvezető a világszerte eladott elektromos autók számában. A trükk az, hogy ehhez a BYD-nek valójában ki sem kell lépnie Kínából, elég otthon piacvezetőnek lennie, ami a kínai elektromosautó-piac méretéből adódóan automatikusan garantálja a globális piacvezető pozíciót. A cégnek egyébként Magyarországon is van elektromos buszgyára

2017-re mindkét autógyártó nagyjából 100 ezer autót fog eladni, de miközben a BYD autói nagyjából 90 százalékát Kínában értékesíti, addig a Tesla Norvégiától Ausztráliáig hozza össze ugyanezt a számot. A Tesla szeptemberig körülbelül 73 ezer autót tudott eladni egy nem hivatalos forrás szerint, a BYD 69 ezret, amivel ez a két gyártó vezeti az elektromos autók piacát (a BMW a harmadik 66 ezerrel). A verseny valószínűleg az új Model 3 gyártásának a felpörgetésén múlik majd, ha ez sikerül, a Tesla idén globális piacvezető is lehet.

A dolog azonban elég karcosnak tűnik. A Tesla szeptemberig 1500 Model 3-at akart gyártani, amiből csak 260 jött össze. Most kiderült, hogy, miért halad olyan lassan az új Tesla-modell tömeggyártása.

A kínai modellek viszont biztosan jól fognak szerepelni az év hátralévő hónapjaiban. Így év végére az egyik oldalon marad a Model S és Model X, mint a Telsa értékesítésének gerince, a BYD viszont olyan elektromotorral szerelt modellekkel versenyez, mint a

—   Song PHEV, ami egy Volkswagen Tiguan méretű tölthető hibrid városi terepjáró;

—  a tisztán elektromos hajtású e5, ami egy közepes méretű szedán;

vagy a hagyományos hibrid meghajtású Tang, ami a nagyobb méretű terepjárók piacát célozza. (a képen)

A G7.24.hu összefoglalója szerint a kínai elektromos autógyártás viszont nem csak a BYD-ről szól. Olyan nagy múltúnak kevésbé tekinthető márkák is a versenypályán vannak, mint a BAIC (a Daimler kínai partnere), ami az EC 180-as típussal illetve a teljes EC sorozattal várhatóan a legtöbbet eladott modell lesz idén, vagy a Zhidou, ami a D2 EV modelljével az európai autómegosztó piacra is szeretne belépni a jövőben.

És hogy miért is kell tartania a Teslának meg a többi nyugati gyártónak a kínaiak pörgésétől?

Amíg 2013-ban Kína még csak 6 százalékát adta a globális elektromosautó-gyártásnak, addig ez 2016 végére 43 százalékra nőtt. A részben vagy teljesen elektromos meghajtású autókból Kínában január és szeptember között 338 ezer fogyott, ez kb. négyszer több, mint amennyi autót összesen eladtak Magyarországon ebben az időszakban.

2018 viszont még semmiképp sem lefutott a nagy elektromosautó-gyártók között. A Tesla eredetileg félmillió értékesített autót célzott meg a Model 3 gyártásának tényleges felfutásával, a kínai gyártóktól pedig új modelleket, és a meglévő típusok növekvő értékesítését várhatjuk.

A BMW valószínűleg nem lesz képes megtartani a globális elektromosautó-gyártás dobogóját, a ma jól fogyó i3-asból nem valószínű, hogy jövőre jelentősen többet adjanak el. Bár 2018-ban kap a típus egy ráncfelvarrást, az i3-assal megtehető hatótáv nem fog nőni, ami komoly versenyhátrányt okoz a BMW-nek. Közben a többi európai autógyártó is sorra dobja piacra az elektromos modelljeit, de a csata jövőre is a Tesla és valamelyik kínai márka között dől majd el.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás