A rovat kizárólagos támogatója

Jelentés a XVI. kerület környezeti állapotáról

A Kertváros környezeti állapotában az utolsó, 1999-ben készült kerületi helyzetjelentés óta nem következett be számottevő változás – foglalta össze a XVI. kerületi önkormányzat környezetvédelmi irodájának nemrég elkészült jelentése. Az ismételt vizsgálatok mellett új helyszíneken is végeztettek méréseket, így egyre részletesebb környezeti térkép áll rendelkezésre a kerületről.

A közlekedésből származó levegőszennyezettségre vonatkozó vizsgálatokat 18 ponton, forgalmas, a kerületbe be-, illetve onnan kivezető utak és az ezeket összekötő utcák mentén, valamint a Havashalom utcai parkban mint referenciahelyen végezték. A mérések alapján megállapítható, hogy a sok lakossági panaszt kiváltó légszenynyezettségi értékek közül csak a szálló por koncentrációja közelíti meg (háromnegyedrésznyire) a megadott határértéket. Az összes többi komponens mért koncentrációja nagyságrenddel alatta marad a határértéknek. Így a jelentés készítői érdekes megállapításra jutottak: a légszennyezés elleni panaszokat, amelyek a mérések eredményei szerint indokolatlanok, a közlekedési zaj okozza.

Bizonyítható – állítják –, hogy ha a közlekedés zajtalanul lenne lebonyolítható, a káros légszennyezést (akár a határértékeket jóval meghaladó szinten is) a lakosság csak a valóban büdös kétütemű, a rosszul beállított, füstölő négyütemű vagy dízelgépkocsik esetében érzékelné. A közlekedés okozta légszennyezés mértéke még a legforgalmasabb helyeken is a határérték alatt maradt. Ez egyértelműen a forgalomban lévő, újabb évjáratú, katalizátoros gépkocsik részarány-növekedésének, a kötelező környezetvédelmi méréseket igazoló zöldkártya gyakoribb ellenőrzésének köszönhető – mondják a szakemberek. A kerületben lényeges levegőminőség-változást a nyilvántartott jelentősebb (potenciális légszennyező) termelők technológiái sem eredményeztek.

Más a helyzet a közlekedésből származó zajterheléssel. A szintén 17 helyen mért zajértékek csak a referenciahelyen nem érték el a határértéket, az összes többi mérőhelyen napszaktól függetlenül 2–13 decibel túllépés tapasztalható az új utakra érvényes legmagasabb nappali 65 decibel, éjszakai 55 decibel határértékhez képest. A viszonylag keskeny, nagy forgalmú utcákban a közlekedés okozta zaj már meghaladja az ott lakók tűrőképességének határát, rontja a komfortérzetüket. A kerület kertvárosi jellegéhez illően viszont alig érkezik a polgármesteri hivatalhoz panasz ipari, technológiai zajterhelés miatt.
Néhány, kritikusnak ítélt helyszínen, mint például a mátyásföldi repülőtér és a Sarjú utcai anyagbánya területén megvizsgálták a talaj állapotát is. Noha ezek erősen bolygatott talajnak bizonyultak, többnyire odahordott különböző anyagokat tartalmaztak, mégis a vett mintákban határértéket meghaladó toxikus nehézfémtartalom nem volt kimutatható. Az 1997–2001 közötti évek vizsgálatait megismételve talajvízvizsgálatokat is végeztettek a mátyásföldi repülőtéren kiépített két figyelőkútnál és a Léva utcai ingatlan ásott kútjánál. Ezekben a korábbiaknál jobb eredményt tapasztaltak: az összes szénhidrogén koncentrációja mára mind a három vizsgált kútban kimutathatóság alatti értéket ért el.
A kerület vizsgált felszíni vizei közül a Szilas-patak és a Naplás-tó vízminősége megfelelő, a legtisztább pedig a kerületben eredő Caprera-patak, amely ugyan mikrobiológiai szennyeződés miatt nem iható, de azért a környék kerttulajdonosai locsolásra, mosásra használnak belőle.

A legnagyobb környezeti terhelést továbbra is a háztartási hulladékok és az építési törmelékek illegális lerakása jelenti. Bár az elmúlt években többször is vitetett el az önkormányzat sok ezer köbméter szemetet, sittet, mára újra öthektáronként legalább 1-2 köbméter szemét gyűlt össze a közterületeken vagy a művelésből kivont területeken és szinte mindenütt: a patakok mentén, a kiserdő szélén, az agyagbányákban, a repülőtér területén. A gyakran veszélyes anyagokat is tartalmazó hulladékok annak ellenére sokasodnak, hogy a közterület-fenntartó cég rendszeresen tart lomtalanítást, az önkormányzat pedig veszélyeshulladék-gyűjtési akciókat szervez.
2002.10.24.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás