Az európai farkas listáról való levételére vonatkozó uniós javaslat nem rendelkezik tudományos alátámasztással, és veszélyes precedenst teremt, ezért fellebbez ellene több civil szervezet.
Öt természetvédelmi és állatvédő szervezet, köztük a Green Impact (Olaszország), az Earth (Olaszország), a One Voice (Franciaország), az LNDC állatvédő szervezet (Olaszország) és a Nagy Tavak és Vizes Élőhelyek Szövetsége (Magyarország) fellebbezést nyújtott be az Európai Bírósághoz (EUB) a berni egyezmény Állandó Bizottságának december 2-6-i ülésén a farkas (Canis lupus) védelmi státuszának csökkentésére vonatkozó uniós javaslatról szóló, 2024. szeptember 26-i EU tanácsi határozat ellen.
Az Európai Bizottság az EU 27 tagállamának nevében nem várta meg a szokásos 60 napos felfüggesztési határidőt, amelyen belül az érdekelt felek megsemmisítési fellebbezést nyújthatnak be, hanem egyenesen az Európa Tanács Berni Egyezményéhez fordult, hogy szavazásra bocsásson egy, a farkasok védelmére vonatkozó javaslatot, tudván, hogy az át fog menni, mivel az EU rendelkezik a szavazatok többségével az Egyezményen belül, és a 27 tagállamot számítva át tudja kényszeríteni saját javaslatát.
Kun Zoltán, Nagy Tavak és Vizes Élőhelyek Szövetségének elnöke elmondta: „Az európai farkas listáról való levételére vonatkozó uniós javaslat nem rendelkezik tudományos alátámasztással, és veszélyes precedenst teremt, ezért fellebbeztünk ellene. Az intézményi események azt is feltárták, hogy a Berni Egyezmény nem alkalmaz előzetes belső tudományos vizsgálatot a felek javaslataira, mielőtt szavazásra bocsátanák azokat. Ugyanilyen aggasztó a demokratikus folyamatok hiánya a Berni Egyezményen belül, valamint az EU-27 túlsúlya: az EU rendelkezik a szavazatok többségével a Berni Egyezményben, így a többi fél véleményét figyelmen kívül hagyva keresztülvitte a saját „farkasok visszasorolására” vonatkozó javaslatát. Amikor Bosznia azt javasolta, hogy a szavazást egy évvel halasszák el, hogy több idő álljon rendelkezésre a további vitára, az Európai Bizottság az EU-27 nevében a halasztás ellen szavazott, elhallgattatva ezzel az egyezmény többi tagjának minden aggályát. Az Európai Bizottsághoz, az EU-tagállamokhoz és a Berni Egyezményhez intézett, több száz nem kormányzati szervezet által aláírt, a farkasok listára való visszavezetése ellen irányuló leveleket az említett intézmények szisztematikusan figyelmen kívül hagyták”.
Több mint 700 tudós és akadémikus – a Green Impact által támogatott szakértői csoport kezdeményezésére -, valamint a nagyragadozókkal foglalkozó európai kezdeményezés / IUCN Specialist Group azt javasolta a Berni Egyezménynek, hogy ne engedje szavazni az EU farkasokra vonatkozó javaslatát, vagy szavazzon ellene, mivel az uniós javaslat nem rendelkezik megfelelő tudományos alátámasztással.(4) A Berni Egyezményben az EU javaslata egy, az Európai Bizottság által megrendelt és fizetett tanácsadó cég által készített, nem szakértői értékelésen alapuló jelentésre támaszkodott, és a Tudományos Közösség által készített tudományos bizonyítékok cáfolják a Bizottság és az EU Tanács állításait, miszerint a farkasok leminősítésére van szükség.
Ha a környezetvédelmi szervezetek által benyújtott fellebbezésnek helyt adnak, az a 2024/2669/EU határozaton alapuló jogi aktusok megsemmisítését eredményezheti, beleértve a Berni Egyezmény Állandó Bizottságának ülésén előterjesztett uniós javaslatot is. A fellebbezést a oldalon nyújtották be, közvetlenül a farkasokat érintő uniós és Berni Egyezmény folyamatok hibás működésének (tudományos alátámasztás hiánya, a tudományos ellenőrzési folyamat hiánya, a demokratikus folyamat hiánya a civil szervezetek és a polgárok kéréseinek figyelmen kívül hagyásával, az uniós akarat túlsúlya) feltárása után. A Berni Egyezmény tizenhét részes felének (uniós és nem uniós államoknak) most lehetősége van arra, hogy orvosolja a helyzetet azzal, hogy a Berni Egyezmény Állandó Bizottságának ülésén hozott határozat megsemmisítését kéri a 2024. december 3-i döntéstől számított 3 hónapon belül.

Megjegyzések:
- Az Európai Bírósághoz benyújtott, kulcsfontosságú fellebbezéshez szükséges jogi munka a Gallifrey Alapítvány szíves támogatásának köszönhetően vált lehetővé, amely a Green Impact számára a jogi költségek finanszírozását biztosította, valamint a Luca d’Agostino ügyvédi iroda munkájának köszönhetően.
- Az Európai Bizottság farkasok jogi védelmének gyengítésére irányuló javaslatát leginkább Ursula Von der Leyen és az Európai Néppárt (EPP) kezdeményezte, és a korábban megválasztott Európai Parlament jobboldali és szélsőjobboldali frakciói támogatták.
- A farkas védelmének visszavételéről szóló bizottsági javaslat tárgyalása során az EU Tanácsában Spanyolország és Írország ellene szavazott, míg Belgium, Szlovénia, Málta és Ciprus tartózkodott. Más uniós országok, például Németország és Lengyelország a szavazásig bizonytalanok voltak. A belga uniós elnökség kétszer is elhalasztotta a szavazást, mivel kétségek merültek fel a bizottsági javaslat tudományos megalapozottságának hiányával kapcsolatban.
- Az európai vadvilág és természetes élőhelyek védelméről szóló berni egyezmény kötelező erejű nemzetközi jogi eszköz a természetvédelem területén, amely az európai kontinens természeti örökségének nagy részére kiterjed, és néhány afrikai államra is kiterjed. Ez a maga nemében az egyetlen regionális egyezmény a világon, amelynek célja a vadon élő növény- és állatvilág és természetes élőhelyeik megőrzése, valamint az európai együttműködés előmozdítása ezen a területen. Link: https://www.coe.int/en/web/bern-convention.
- A Green Impact által támogatott szakértők egy kis csoportjának kezdeményezésére több mint 700 tudós és akadémikus aláírása gyűlt össze két tudományos nyilatkozathoz, amelyek a farkasok védelmével és a farkasok ökoszisztémán belüli szerepével foglalkoznak. A két tudományos nyilatkozat azt javasolja, hogy ne támogassuk a farkasok listára való visszavételét, és itt és itt érhető el.
- A Nagyragadozók Európai Kezdeményezése/ IUCN Szakértői Csoportja tudományos nyilatkozatot és sajtóközleményt adott ki, amelyben kiemeli, hogy a jelenlegi, a listára való visszavezetésre vonatkozó javaslat a fent említett okok miatt elhamarkodottnak és hibásnak tűnik, és az LCIE nem javasolja annak elfogadását.”. Lásd a részleteket.
- „A természetvédelem olyan döntéshozatal eredménye, amelynek hiteles tudományos bizonyítékokra kell támaszkodnia. Az európai farkasok esetében a rendelkezésre álló adatok nem indokolják a Berni Egyezmény szerinti védettségi státuszuk megváltoztatását” – mondta Luigi Boitani, az LCIE / IUCN vezetője.