A rovat kizárólagos támogatója

Nincs megfelelő infrastruktúra az elektromos autók használatához, így ma még nagyon kevés ilyen jármű fut a magyarországi utakon, ráadásul az áruk is elég húzós. A Magyar Gépjárműimportőrök egyesülete zöld rendszámot javasol- írta a Napi Gazdaság.

Csak néhány tucat tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon – mondta a Napi Gazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki ezek a környezetterhelés szempontjából kedvező adottságokkal rendelkező járművek a sokaságból, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek a "hagyományos", benzines társaiktól.

A megkülönböztetésnek pedig fontos szerepe lehetne, ezért a Magyar Elektromobilitás Szövetség, az Autós Nagykoalíció és az MGE – az elektromos járművek értékesítését, használatát is elősegítő dokumentumaiban – azt javasolja, hogy zöld rendszámot kapjanak az elektromos autók. Ez azért lenne praktikus, mert a jelenlegi rendeletek alapján az elektromos járművek használhatják a budapesti buszsávokat, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a parkolókat is. A megkülönböztető jel hiányában azonban az ilyen járművek vezetői könnyen "beleszaladhatnak" a hatóság bírságaiba.

Az elektromos autók elterjedését szolgálja a regisztrációs adó alóli mentességük is, de ezek a járművek ma még nagyon drágák, a prémium kategóriába tartozókért húszmillió forintnál is többet elkérnek, igaz, 5-6 millió forintért is lehet "villanyautót" vásárolni. Az említett három szervezet szerint az elektromos autók elterjedését szolgálná, ha valamilyen adókedvezményben részesülnének a vásárlók. A szakma javaslata szerint áfamértékű kedvezményt kellene kapniuk a vevőknek. A szervezetek azért nem az áfához kötik ennek mértékét, mert azt a magán vevők nem tudnák visszaigényelni – egyébként a kormányzati szándék is az áfához kötné a kedvezmény mértékét, bár ennek pontos értelmezésével még adós a kabinet. Mindenesetre Erdélyi hiányolja jövő évi költségvetés tervezetéből ennek jeleit.

Az elektromos autók tehát sokba kerülnek, bár igaz, hogy az üzemeltetésük olcsó. Ehhez azonban megfelelő sűrűségű töltőállomás-hálózatra lenne szükség. Az alap-infrastruktúra kialakításához viszont jogszabályok kellenének, amelyekben a töltőállomások sűrűségén túl meghatározhatnák ennek szereplőit és költségviselőit. Jelenleg tehát egyrészt nincs megfelelő infrastruktúra, ami előfeltétele lenne az elektromos autók elterjedésének, másrészt viszont azért nem épül ki a hálózat, mert kevés az elektromos autó. Ezt a gordiuszi csomót kellene valakinek mielőbb átvágnia ahhoz, hogy megmozduljon a piac – fogalmazott Erdélyi.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás