A hazai GDP 25%-át a betelepült japán és német autóipar adja (Audi, Mercedes-Benz, Opel, Suzuki). A Széchenyi Egyetemen Győrben már Audi Hungaria Járműmérnöki Kar is van. Palkovics László talán az e-mobilitás hazai donja. A gépek, ugye, szépek, az autó is frankó, az elektromos inka, de a hozzávaló akkumulátor még inkább.
A Contemporary Amperex Technology (CATL) után (100 GWh kapacitás Debrecenben) – 2022. január 11-én jegyezték be nálunk – érkeznek még Debrecenbe a kiszolgálók is: a Semcorp és a Halms. A dél-koreai sajtó szerint az EVE Energy és a Changxin New Materials is közeleg.
A gödi Samsung SDI gyár (40 GWh kapacitás Gödön) közelében lévő kutak vizében már lítiumsók és metil-pirrolidon nevű oldószer található. A gyár 2017-es megnyitóján Orbán Viktor és Szijjártó Péter is megjelent túlreprezentálva a kormányt, és egy bokrocskát ültettek a dél-koreai vezérigazgatóval, bemutatva, hogy mennyire környezetbarát ez a cég. A gödiek kérésére akác-nyár erdősávot is telepítettek 2021-ben, amitől zajcsökkentést is reméltek, de a csemeték nem élték túl a következő évet.

Göd (Samsung SDI), Iváncsa (SK Innovation – 30 GWh) és Komárom (SK Innovation – 17 GWh) után Debrecen lakosságát is elérte a jólét. A lítium ritka fém, a forrás elégtelen a gyártás fenntarthatóságához és az akkumulátorok visszagyűjtésének alacsony hatékonysága miatt a körkörösséghez. Hazánk tehát, miközben a dél-koreai/kínai lítium-akkumulátorgyártás európai fellegvárává válik, elfeledkezett ezekről a tényekről. Mindez az elektromos autók energiaforrásának változását vetíti elénk.
Az ipari környezetvédelemért – itt most kerítsünk sort a seiza gyakorlására – csak pillanatokra felelős Palkovics úr szerint a lítium-akkumulátorgyárak nem környezetszennyezők, továbbá az elektromos autóké, így a lítium-akkumulátoroké a jövő. Így válunk szerinte abszolút jövőképessé. Szerintem téved. Tesla Gigafactory (250 GWh) épül a sivatagi Sparksban (Nevada).
Mi összeszerelünk és bontunk. Újrahasznosítunk. Megvalósítjuk a NER-rel a gazdasági körkörösséget. Lesz majd egyetemi képzés is, jönnek az akkumulátormérnökök. Samsung– és CATL-tanszékek? Magyarország jövője, fiataljaink képzése immár biztosítva? Ezzel párhuzamosan persze akadnak majd itt-ott lakossági problémák, helyenként baj lesz a zajjal és a talajvízzel. Tudják, ahol gyalulnak, ott hullik a forgács. Az akkumulátorbontásról, a ritkafémek visszanyeréséről most még csak szordínóban elmélkedünk, aminek környezet-egészségügyi ára nagyságrendekkel magasabb lesz, mint most képzeljük. Ezek az akkumulátorok úgy tíz évig üzembiztosak. Sokak szerint már akkor szilárdtest-akkumulátorok foglalják el a helyüket.
Az e-autóbiznisz az energiadrágulás előtt tarolt. Európának majd a németek mellett mi gyártunk ilyet – jött az ötlet. Vagyis a német piacot célozzuk meg, ami aligha lesz két évtizednél hosszabb. Viszont ehhez most új erőművet is kell létesíteni, mert az energiaigény óriási. Megtérül addig? Hol vagyunk a körkörösségtől. Építünk és bővítünk, Gödön alkalmazzuk a vendégmunkásokat (ukrán és dél-koreai).

(Megjegyzések: kék – Japán; lila – Dél-Korea; bordó – Kína; sárga doboz – akkumulátorgyár; fehér lap – szeparátor-fólia; keretes narancs színű lap – rézfólia; drapp csillag – elektrolit; nem jelzett – egyéb alkatrészek)
Debrecen ajándékba kapta a lehetőséget. Így Kína és Dél-Korea által vezetett gyarmatosított nagyhatalom leszünk hamarosan. Ez a harmadik út. Fölöttébb olcsók (kohai a státuszunk) vagyunk a képzettségünkhöz mérten. A kormány ezen túlmenően 111 milliárddal támogatja a CATL befektetőit. A Samsung is hasonló összeget kapott.
A debreceni alpolgármester ötéves, Szijjártó Péter két és fél éves előzetes tárgyalássorozatról beszélt. Akkor vagy 2017-ben – a sokkal mértéktartóbb arnstadti gyár tervezése is 2017-ben indult (14 GWh kapacitás) –, vagy 2020-ban volt a kapcsolatfelvétel. Nem görcsölünk rá, lazák vagyunk. „Minden hangszeren játszunk”, van hidrogénstratégiánk, „abszolút jövőképesek vagyunk” – nyilatkozta az álmatlan sempai, majd 2022-ben hirtelen egy kft. vezérigazgatójává vált. Tőle már szabad a gazda.
Barcsa Lajos 2022. szeptember 5-én írta alá a szerződést, ami azóta is titkos. Az Átlátszó hiába kérte. Debrecenben 2023. január 9-én – post festa – tartottak botrányba fulladt közmeghallgatást. Papp László polgármester szerint erre talán a jövőben nincs is szükség. A gyár megsértődhet. Különben is az önkormányzaton már átlendült az ügy. De hát drága elvtársam, a demokratikus előzetes megvitatás, a lakossági konzultáció? Szóval gyarapodunk, hidat képezünk nyugat és kelet (kompország revisited), a demokrácia és a bolsevizmus között. Mi melyik hídfőhöz vagyunk vajon ma közelebb?
Darvas Béla. A szerző további cikkei az Élet és Irodalom oldalán >>>
Nyitókép: A gödi Samsung akkumulátorgyár 2021. decemberében forrás Göd-Ért FB lapja
Kapcsolódó cikkek:
Akkumulátorgyár-ügyek extrákkal (Villáminterjú Pálinkás Józseffel) – No1 Álmodtunk egy világot magunknak
A Szombathelyi Közgyűlés nem támogatja akkumulátorgyár esetleges létesítését