A rovat kizárólagos támogatója

Zöld út a sajtóban: a Greenpeace kommunikációja a tömegmédiában

hirdetés

Szerző: Mátyás Eszter

Év: 2010

Város: Budapest

Egyetem/főiskola: Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola

Tanszék: Kommunikáció

Oldalszám: 44

Szakdolgozat letöltése

XXI. századunk – a McLuhan által vizualizált világfalu elméletet igazolva- mediatizált világ. Információinkat a tömegmédiumokból szerezzük. Így a sajtó hatékony lehet bármilyen érdek érvényesítésére. Ezt használta ki, az 1971-ben alakult Greenpeace is, mely napjainkra a világ egyik legnagyobb környezetvédő civil szervezetévé vált. Szakdolgozatomban a szervezet tömegkommunikációjának hatékonyságát, tömegmédiumokban elfoglalt helyét és a környezetvédelmi diskurzusban szereplők stratégiáját vizsgálom. Dolgozatomat három pillérre építem, melyben a Greenpeace kommunikációs-és médiastratégiája mellett bemutatom a média, és más zöld civilek-, emellett a társadalom álláspontját a szervezet tömegmédiában használt eszközeiről, és benyomásaikról.
Kutatásaimhoz-a megfelelő szakirodalom ismertetése mellett- kvalitatív és kvantitatív vizsgálatokat végeztem. A Greenpeace média-és kommunikációs stratégiáját egyéni és mély interjúkkal ismertetem. Az újságírók és a zöldek véleményét félig strukturált interjúk alapján vizsgáltam. Emellett kérdőíves kutatást végeztem a közvélemény megismerésére is.
A szervezet képviselőivel, az újságírókkal és a zöld civilekkel készített interjúk és a kérdőíves lekérdezések, valamint a szakirodalom használata alapján bebizonyosodott, hogy a Greenpeace médiában elért sikere hatékony tömegkommunikációjának eredménye. Megállapítható, hogy az első alternatív zöld megmozdulásokhoz képest a Greenpeace újat és maradandót alkotott, kihasználva a tömegmédiumok által nyújtott lehetőségeket. Kampányaik világhírűvé tették a szervezetet, és mintát nyújtottak sok más civil megmozdulásnak is. A tömegmédiumokkal fenntartott állandó jó viszonnyal képesek üzeneteiket eljuttatni a célcsoporthoz, akár többszöri ismétléssel is. A kölcsönös függés-mely a szervezet sajtóval való kapcsolatát meghatározza – biztosítja, hogy állandó résztvevői legyenek a médiumoknak, és befolyásos, véleményformáló szerepük legyen. Bár szakkérdésekben még mindig nem ők a legmegbízhatóbb szervezet a világon, mégis őket tartják a leghitelesebbnek. Hazai megítélése azonos a nemzetközivel, köszönhetően az országokon átnyúló, professzionális szervezeti működésnek. Bár sokan radikális és erőszakos szervezetként bélyegzik meg őket, vitathatatlan a szerepük a környezettudatosságra való nevelésben és a környezetvédelmi problémák állandó napirenden való tartásában.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás