Talán az nem olyan meglepő, hogy a közvetlen környezetünkben is rengetegen hibásan használják ezeket a szavakat, de sajnos az üzleti életben is gyakran összekeverik, mondhatni összemossák a kettőt. Ebben a cikkben tisztába tesszük a fogalmakat!
Mit is jelentenek pontosan?
A 7Blognál is alkalmazott marketing stratégia azt fejezi ki, hogyan érhető el a kitűzött cél, azonban a taktika a stratégia végrehajtását szolgáló akció. Az említett online marketing ügynökség átfogó cikkében részletesen elmagyarázza mindezt példákkal szemléltetve.
Hogyan is értelmezzük a célt az üzleti életben? Ez esetben egyértelműen a profit növelésére, a növekedésre érdemes koncentrálni, vagyis a legtöbben erre vágynak, hiszen a szenvedély, elhivatottság mellett, természetesen ez is egy mozgatórugója a vállalkozók többségének.
A kiválasztott stratégia alapján dönthetjük el, hogy milyen taktikák, csatornák lesznek szükségesek a cél érdekében. Igen, a csatorna is egy fontos kifejezés a marketing világában.
Nézzük néhány példát: a tartalommarketing például taktika, ahogyan a retargeting és a TV-hirdetés is, viszont az, hogy melyik termék kerüljön bemutatásra, az már stratégiának nevezhető. A csatorna pedig lehet Facebook, Google Display, de akár a LinkedIn is.
Hogyan dönthető el egyszerűen?
Létezik egy játékos módszer, a “Ha-akkor” elnevezésű, amelynek segítségével végtelenül könnyen meghatározhatjuk, hogy melyikről is van szó. Mintha mesélnénk, elindítunk egy feltételezést: Ha XY segítségével/által megelőznénk a versenytársainkat, akkor…
A stratégia tervezésre utal, arra, hogy mit csinálunk, mit hajtunk végre, a taktika maga a végrehajtás, a “hogyan”. Előbbi láthatatlan a konkurensek számára, utóbbi viszont látható. A stratégia az üzleti célokból vezethető le, amely meghatározza magát a taktikát.
Az emberi oldalt is fontos számításba venni
Nem érdemes megfeledkezni az emberi oldal vizsgálatáról sem, hiszen lényeges, hogy ki számít stratégiai gondolkodónak és ki a taktikus a cégünkben. Valójában mindegyikre szükség van, a “kérdés-emberekre” és a “válasz-emberekre” is. Előbbiek a stratégiai gondolkodók, utóbbiak pedig taktikusok.
Az első csoportba sorolandók imádnak tervezgetni, gyakran hallani a “mi lenne, ha..” kérdést a szájukból, azonban a második csoport tagjai az információk birtokában máris nekilátnak a feladatnak, tesztelnek, kreatívokat állítanak össze.
Mindegyik típus fontos a sikerhez, hiszen terv hiányában hiába szorgalmasak a taktikusok, céltalanul, tervezetlenül nem lesznek eredményesek, viszont a “kérdés-emberek” sem mennek sokra, ha nem lesz, aki a stratégiájuk alapján végrehajt, cselekszik a kitűzött cél érdekében.
Mindezek ismeretében még nem szabad hátradőlni, hiszen fontos a felismerés is, mégpedig annak kapcsán, hogy működik-e egyáltalán a marketing stratégia, de a konkurensek ismerete, valamint a márkaspecifikus sajátosságok figyelembevétele (pl. környezetbarát a termék) is legalább ennyire lényeges.