Hirdetés
greenfo

Az Európai Bizottság új intézkedési csomagtervet tett közzé a levegőminőség javítására, miután az eredeti elképzeléshez képest 5 százalék körüli összeggel csökkentették az intézkedések megvalósításának éves költségét – adták hírül az EU tisztségviselői.

Noha a csomagterv az összes jelentős légszennyező anyagot érinti, főként a dízel-autókból a levegőbe jutó ún. “finom” részecskék csökkentésére összpontosít, valamint a talajszinti ózonszennyezésre.

Az intézkedések, amelyek között új szabályozási javaslatok is szerepelnek, várhatóan 7,1 milliárd euró költséget jelentenek évente az unió számára, ha 2020-ra teljesen magvalósítják őket. Az eredeti változat becsült költségvonzata 12 milliárd euró volt. Az intézkedésektől várható éves megtakarítást az egészségügyi költségek tekintetében 42 milliárd euróra becsülik.

A unió bizottsága ez év júliusában tette fiókba a levegőminőség javítását célzó tervet, mert általános vitát akart lefolytatni a környezeti témával kapcsolatban. Hasonló sorsra jutott hat másik kezdeményezés is, amelyek a tengerek védelmével, a hulladékkal, a talajjal, a növényvédő szerekkel, a természeti erőforrásokkal és a városi környezettudatos gazdálkodással függtek össze. A levegő minőségének javítását célzó intézkedésekkel szemben az volt a kifogás, hogy túlságosan költségesek.

A bizottság adatai szerint évente 370 ezer ember hal meg a rossz levegőminőség következtében. A mostani döntésekkel ezt a számot 230 ezerre akarják csökkenteni 2020-ig. Ez nagyjából 40 százalékos javulást jelentene a 2000. évi adathoz képest.

A bizottság mostani stratégiája kiterjed az összes olyan forrásra, amely hozzájárul a levegőminőség romlásához, és 2020-ig teljesítendő határértékeket vezet be a közlekedésben, a mezőgazdaságban és a háztartások vonatkozásában, mert véleménye szerint ezek mindegyikének részt kell vállalnia a levegőminőség javításával kapcsolatos költségekből.

A bizottság közölte azt is, hogy hamarosan új szabványokat léptetnek életbe a gépjárművek által kibocsátott szennyezőanyagokra vonatkozóan. Az európai autógyártók tartanak attól, hogy az előírások értelmében a mai szintekhez képest 80 százalékkal kell majd csökkenteniük a káros anyagok kibocsátást, és ezért igyekeznek elérni, hogy a megfelelés határidejét a lehető legtávolabbra tolják ki.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás