Hirdetés
greenfo/apa

Ausztria 10-15 éven belül a Brenner-hágót átszelő vasúti alagút elkészülte után megduplázza, vagy esetleg megháromszorozza a kamionokra kivetetett autópálya díjat a Brenner-hágó közúti alagútjának igénybe vételekor.

A díjemeléssel a vasúti pályára kívánja átkényszeríteni a kamionokat a közutakról. “Meg kell emelnünk a díjakat, különben azzal a veszéllyel kell hogy szembenézzünk, hogy kihasználatlan marad a vasúti alagút” – jelentette ki Helmut Kukacka közlekedési államtitkár az APA hírügynökségnek.
Uniós elnöksége alatt Ausztria igyekszik majd elfogadtatni az EU-val az alpesi egyezmény közlekedési fejezetét, amely kimondja, hogy az Alpokban úthasználati díjak kivetésével környezetbarát közlekedési megoldások igénybevételét szorgalmazzák. Az egyezményt eredetileg Ausztria, Németország, Liechtenstein, Szlovénia és Svájc ratifikálta, majd 2005-ben Franciaország is csatlakozott. Az EU 2001 óta kerüli a dokumentum aláírását. Kukacka kijelentette: “Az unió számára világossá kell tenni, hogy a Brenner-hágó forgalma elérte terhelési kapacitását, a háromsávos autópálya megépítését pedig a helyi lakosság ellenállása, valamint a zaj- és környezetvédelmi szabályok nem teszik lehetővé”. Emiatt meg kell kísérelni “a forgalom növekedésének megakadályozását piacgazdasági eszközök igénybevételével és a költségterhek jogos elosztásával”.

Jelenleg a kamionok 49,40 euró díjat fizetnek a Brenner-hágón, illetve ennek dupláját 22:00 és 05:00 óta között. Svájcban ehhez képet kétszer-háromszor magasabbak az átkelési díjak. Ausztria a Svájcnak biztosított uniós közlekedési feltételeket magára nézve is el kívánja ismertetni. Vonatkozik ez a Gotthard-alagútnál alkalmazott “csepegtető” forgalom adagolásra is, ami percenként legfeljebb 1-2,5 kamiont, azaz óránként legfeljebb 60-150 kamiont enged át az alagúton. A Brenner-alagút megépítésének uniós társfinanszírozása a 2007-2013-as uniós költségvetésről december közepén született megállapodás ellenére is nyitott kérdés.

Határozat ugyanis egy 72 milliárd eurós keretösszegről született a transz-európai közlekedési hálózat (TEN) fejlesztésének, a kutatás-fejlesztésnek, a Galileo navigációs rendszer kiépítésének és az atomerőművek bezárásának finanszírozására. Arról, hogy a 72 milliárd euróból mennyit lehet a TEN fejlesztésére fordítani, januárban hoz döntést a pénzügyminiszterek tanácsa. Brüsszel az értesülések szerint forráshiány miatt szűkíteni kívánja a jelenleg 30 projektet magában foglaló TEN programot. A kurtítások Ausztriát is érinthetik, mivel a Brenner-alagút mellett további öt osztrák projekt szerepel a TEN programban: a bécs-pozsonyi vasúti és vízi összeköttetés kiépítése, a Linz és Prága közötti Summerauer vasút kibővítése, az A5 északi autópálya megépítése, valamint a München-Salzburg és a Bécs-Budapest vasúti összeköttetés kiépítése.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás