Hirdetés

Az EU támogatással megvalósítandó Csepeli Szennyvíztisztító karnyújtásnyira van a megvalósítástól. Az örömteli eseményt egy felületes tervezési hiba veszélyezteti. Ha a főgyűjtő nyomvonala nem változik, három budai kerület is veszélyeztetett lesz, mert ha egy műszaki hiba vagy erőszakos külső behatolás egybe esik a Duna árvizével, szennyvízzel kevert Duna víz fogja elönteni a csatornahálózaton keresztül Buda mélyen fekvő részeit.

A pesti oldalon nem véletlenül vezették a ma már több mint 100 éve biztonságosan üzemelő főgyűjtőt, a felső rakpart alatt, az árvízvédelmi-fővédmű mögött. Az akkori tervezés biztonsági, stratégiai és járványügyi szempontokat is figyelembe vett. Az tervezők tudták, hogy a zavartalan és biztonságos működést minden körülmények között lehetővé kell tenni. Tudták, hogy a főgyűjtőnek üzemelnie kell minden rejtett anyaghiba, elhasználódás, erőszakos behatolás ellenére is.

A tervezett Budai Főgyűjtő a III. kerületi Zsigmond térről kiindulva Közép-Buda szennyvizeit és részben csapadékvizeit gyűjti majd össze és továbbítja a XI. kerületi Kelenföldi szivattyútelepre. A tervezet szerint, a főgyűjtő felváltva hol a felső, hol az alsó rakpart alatt vezet. Az alsó rakpart alá tervezett szakaszok (Zsigmond tér – Üstökös u. – Halász u. – Lánchíd déli hídfő – Erzsébet híd, – Goldmann tér) rendkívül közel kerülnek a Dunához, és már 3-4 m-es dunai vízállás esetén fennáll a veszélye annak, hogy a Duna a vékony földrészt átszakítva elönti a csatornahálózatot. Ez alagsorok, pincék, mélyebben fekvő területek, de szélsőséges esetben utcák és földszinti létesítmények elöntését is jelentheti.

Kizárhatók-e anyaghibák vagy a betonkorrózióból származó teherbírás-csökkenés, különösen, ha a jég és a külső víznyomás hatásaival is számolunk? A veszély persze százalékosan számolva alig kimutatható. Mégis jó megemlíteni, hogy a Viziváros, a Döbrentei tér és Kelenföld a veszélyetetett területek. Ezért a Duna Kör felszólítja a terv készítőinek megbízóit, a főváros képviselőit, hogy Budai Főgyűjtőre, mint stratégiai műtárgya tekintsenek, és a főgyűjtőt, annak teljes hosszában, a felső rakpart alatt építsék meg. A Duna Kör tisztában van azzal, hogy az általa javasolt megoldás nemcsak költségesebb, hanem az ezzel járó építkezés a főváros közlekedését is jobban zavarja. Javaslatunkat a biztonságosság vezérelte – írja a Duna Kör illetékesét idézve a Zöld Demokraták Szövetsége.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás