Hirdetés
greenfo/mti

A Malév szerint is torzítja a versenyt, jegyár-emelkedést okoz, és nem is éri el célját az a napokban elfogadott uniós szabályozás, amely 2012-től a légitársaságokat is szén-dioxid kvóta vásárlására kötelezi.

Németh Krisztina, a nemzeti légitársaság kommunikációs vezetője az MTI-nek elmondta: csak azt követően tudják megbecsülni, hogy ez a Malévnek majd mennyibe kerül, amikor körvonalazódnak a szén-dioxid-kibocsátás mérésének metodikája, illetve az adatszolgáltatási kötelezettség pontos tartalmi elemei. A légitársaságoknak 2009-től kell majd kalkulálniuk az emisszióval, amit a még kidolgozásra váró formában hitelesíttetniük és jelenteniük is kell – fűzte hozzá a kommunikációs vezető, megemlítve, hogy ma még nem ismert, mekkora kvótát kap a légitársaság. Mindenesetre azzal számolnak, hogy a tonnánként 27 euróba kerülő szén-dioxid ára 2012-ben 30 euróra nő.

Az Európai Bizottság hatástanulmánya szerint a jegyárak várhatóan 4,60 és 39,60 euró között emelkednek az útvonal-távolságtól függően. A légitársaságok nemzetközi szövetsége, a IATA prognózisa szerint 3,5 milliárd euró többlet-költséget eredményez majd az európai szennyezőanyag-kibocsátás kereskedési rendszer (ETS) az iparág szereplőinek az első évben, ami évről évre növekszik majd. Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) számításai ennél nagyságrendekkel magasabb költségekkel kalkulálnak: 2012-2022 között összesen mintegy 177 milliárd euró pótlólagos költséget prognosztizálnak, ebből 2012-ben 6 milliárd eurót.

A légitársaságokat nemcsak az ETS, hanem a magas üzemanyagárak is a takarékosabb üzemmódú gépek felé fordítják. A Malévnél is megkezdték már a flotta átalakítását, az új gépek beszerzésénél az egyik fontos szempont éppen az üzemanyag-hatékonyság. A takarékossági és környezetvédelmi intézkedéseknek köszönhetően az üzemanyag-felhasználásban csak a közelmúltban bevezetett újításokkal havonta 540 tonna kerozint takarít meg a légitársaság.

A légitársaságok az ETS helyett az Egységes Európai Égbolt megvalósítását szorgalmazzák, amellyel jelentősen javulhat a közösségi fuvarozók üzemanyag-hatékonysága. A gépek személyzete és a légiforgalom-irányítás közötti ideálisabb együttműködés révén ugyanis jelentős mennyiségű üzemanyag takarítható meg. Összeurópai szinten évi 12 millió tonna szén-dioxid kibocsátás-csökkenést eredményezhet a hatékony európai légtérirányítás: nem járnak feleslegesen a hajtóművek, és nem várakozik feleslegesen repülőgép sem a földön, sem a levegőben.

A szén-dioxid kibocsátással kapcsolatos uniós javaslat a Malév szerint is torzítja a versenyt az európai fuvarozók között, valamint az EU-s és EU-n kívüli légitársaságok között egyaránt, a kvóták kezdeti elosztásakor figyelembe vett bázis miatt. A Malév szerint számolni lehet azzal a következménnyel is, hogy a nemzetközi légi forgalom a kevésbé drága útvonalak felé tolódik el, így az európai gyűjtő-elosztó repülőterek elveszítik járataik, utasaik egy részét. Mindennek eredményeképpen az európai légitársaságok piaci részesedése visszaesik, miközben a környezetre gyakorolt pozitív hatás is elmarad, hiszen nem történik más, mint alternatív légi útvonalakra terelődik át a forgalom – változatlan szén-dioxid kibocsátás mellett – vélekedett Németh Krisztina.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás