Megvannak az engedélyek, elkezdődött az ácsi katódgyár építése. A cég május 3-án kapta meg az egységes környezethasználati engedélyt, május 21-én pedig az építési engedélyt, ezek alapján indulhatott el a munka Ács határában.
A kínai Huayou-csoport magyarországi leányvállalataként működő Bamo Technology Hungary Kft. elkezdte az ácsi katódanyag-gyár építését, miután a cég megkapta a szükséges engedélyeket – jelentette be Fülöp Ferenc, a cég közkapcsolati igazgatója az ácsi munkabizottság legutóbbi ülésén. A testület tagja többek között az ácsi polgármester, a jegyző, több képviselő, a környező települések polgármesterei, a helyi civil szervezetek képviselői, valamint az Ácson 1,3 milliárd eurós beruházással katódanyag-gyárat építő Bamo Technology Hungary Kft. is.
Fülöp szerint nincs halasztó hatálya a beruházásra nézve annak sem, hogy a Nagy Tavak és Vizes Élőhelyek Szövetsége keresetet nyújtott be a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal ellen a beruházás környezethasználati engedélye miatt.
A munkabizottság ülésén számos jelentős állami beruházás megvalósításáról is döntés született az elmúlt időszakban. 27 milliárd forintból felújítják a térség víziközmű-hálózatát, ezzel nő a környező települések ellátásbiztonsága és egy új szennyvíztisztító telep is épül, a jelenleginél mintegy kétszer nagyobb kapacitással. További 17 milliárd forintból fejlesztheti az úthálózatot a Magyar Közút, valamint kerékpárút is épül Bana és Ács között.
A munkabizottság arról is tájékoztatást kapott, hogy a város Facebook-oldalán havonta publikálják a különböző anyagok, környezeti tényezők mérésének eredményeit.
Bábolnáról és Banáról is érkezett kérdés az építkezés vízellátásáról. A porképződés megakadályozása, moderálása érdekében ugyanis a BAMO mindkét településről szállíttat vizet, ez azonban jelentős terhelést eredményez az érintett helyi utakon. A cég ígéretet tett, hogy egyeztet az ügyben a feladatot végző alvállalkozókkal, és az esetlegesen szükségessé váló helyreállítási munkákban is partner lesz.
A cégnél évi 100 ezer tonna gyártási kapacitással számolnak, ami az alapanyagokat és a végterméket összeadva napi 25 kamionos forgalmat jelent. Az ácsi gyár éves árbevétele a 2026-os indulás után várhatóan 4 milliárd euró, azaz 1500 milliárd forint lesz. A magyarországi gyárak között ennél csak a győri Audi, a gödi Samsung és a kecskeméti Mercedes forgalma nagyobb.
Az ácsi katódgyár bejelentése után a Telex elment a településre megnézni, mit szólnak a helyiek a beruházáshoz. A többség akkor még nem volt túl lelkes, az erről szóló beszámoló itt olvasható. A cég korábban játszótérépítés támogatásával is puhította a helyieket.
Nyitókép: ácsi katódgyár látványterve Bamo Technology Hungary Kft. forrás: bamotech.hu
Évente több tonna méreganyag jut a levegőbe” – a leendő katódgyárról tartottak lakossági fórumot Ácson még márciusban, amiről az átlátszó forgatott.