Hirdetés
Forrás: Védegylet

A FIGYELEM ELTERELÉSE HELYETT VALÓDI ELKERÜLŐ ÚTRA VAN SZÜKSÉG. AZ ÚJ 10-ES ÚT TERVEZETT ELSŐ SZAKASZA PILISVÖRÖSVÁRON ÉS ÓBUDÁN CSAK SÚLYOSBÍTANÁ A KÖZLEKEDÉSI KÁOSZT.

A 10-es út újonnan megépítendő szakaszát a hivatalos álláspont elkerülő útnak nevezi, de a térképen hiába keressük a településeket, amelyeket az új útszakasz elkerülne. A tervezett szakasz valójában több milliárdos rejtett támogatás közpénzekből egy újonnan építendő bevásárlóközpontnak. A Pilisvörösvárt valóban elkerülő út helyett ma egy másik terv van engedélyeztetés alatt.
A *semmiből a semmibe” vezető út tovább növelné a Pilisvörösvárra és Óbudára nehezedő, már ma is elviselhetetlen forgalmi nyomást. A vörösváriak hiába várják a megkönnyebbülést az új úttól. A 10-es számú út bővítésének távlati tervei kétszer kétsávosra tervezett gyorsforgalmi utat képzelnek el. Ez az út Óbudától egészen a magyar-szlovák határig vezetne, keresztül a Pilisen. Forgalmi kapcsolatot jelentene az Árpád híddal, a leendő Aquincumi híddal, illetve az M0 tervezett északi szakaszával. A pilisvörösváriak pechjére azonban az első szakasz, amit megépíteni terveznek nemhogy elkerülné Vörösvárt, de négy új sáv forgalmát terhelné a főutcára. Ha eddig alig lehetett gyalog átkelni az egyik oldalról a másikra, eztán ez a korábbinál is nagyobb próbatételt jelent majd. Nem beszélve a növekvő füstről, zajról, balesetveszélyről, amit az új út megépítése okoz. Mindezt ahelyett, hogy valódi elkerülő utat építenének Pilisvörösvár mellé.

A 10-es út bővítésének ötletéhez az elmúlt másfél évtized átgondolatlan település- és közlekedésfejlesztési lépései vezettek. Budapest és az agglomeráció északi részének közúti forgalma többszörösére nőtt a koncepció nélkül engedélyezett lakóparképítések és logisztikai bázisok felépítése miatt. A településeken átdübörgő elviselhetetlen forgalmat most olyan gyorsforgalmi úttal enyhítenék, amely várhatóan újra a közúti forgalom növekedését, újabb logisztikai és bevásárlóközpontok telepítését vonná maga után. Mindezt Magyarország és Európa egyik kiemelten értékes természeti területén, a Pilisben, hatalmas pusztítás árán. Még, ha a 10-es út megépítése az összes új hálózati kapcsolatával együtt (pl. M0, Aquincumi híd) megoldást is jelentene (ahogy nem jelentene megoldást), akkor is érthetetlen, hogy miért pont azzal az 5 és fél kilométeres szakasszal kezdik, ami gyakorlatilag csak a 10-es bővítését jelenti egy szakaszon? Lakott területet nem kerül el, mindössze néhány méterrel arrébb épít fel 2×2 új sávot, melyet visszavezet a régi 10-es 2×1 sávjára. Mindezt 13 milliárd forint közpénzen, ugyanennyi autópálya árának csaknem duplájáért.

Persze, ha a dolgokat összefüggéseiben vizsgáljuk, látni lehet: mindennek megvan a jó oka. Véletlenül pont erre a szakaszra adták ki egy épülő bevásárlóközpont építési engedélyét. A semmit el nem kerülő út valójában a hipermarket közpénzen épített kiszolgáló útja lenne. Kérdés, hogy ez közérdek-e?

A Piliscsabáért Egyesület, a Levegő Munkacsoport, a Solymári Környezetvédők Egyesülete, az SOS Békásmegyerért Egyesület, valamint a Van Jobb M-NUll Ürömiek és Pilisborosjenőiek Egyesült Környezet- és Egészségvédő Szervezete e teljesen ésszerűtlen, a települések forgalmát növelő beruházás helyett a problémát valóban csökkentő megoldást javasolt. Mihamarabb meg kellene építeni a Pilisvörösvárt elkerülő 2×1 sávos utat, a 10-es gyorsforgalmi út nélkül. Ez az itt lakóknak valódi enyhülést hozhatna. Ez az út szerepel a település rendezési tervében, az itt élők azonban mégsem hallottak róla.
Csakis arról az *elkerülő” útról hallhattak, ami 4 új sáv forgalmát hozná a település főutcájára. Egy elkerülő út akkor jelent megoldást, ha más közlekedésfejlesztési megoldásokkal rendszerben alkalmazzák. Az elviselhetetlen közúti forgalom csökkentése nélkül minden új út építése csak rontani fogja a térségben élők helyzetét. Sürgős feladat lenne tehát az elkerülő út megépítése mellett az esztergomi vasútvonal minőségi fejlesztése, mely kiválthatná a közúti forgalom jelentős részét. Szabályozóeszközökkel mérsékelni kellene a közúti forgalmat. A településeknek felül kellene vizsgálni fejlesztési koncepcióikat és olyan beruházásokat kell előtérbe helyezni, amelyek a közúti forgalom gerjesztése nélkül valósítják meg az életszínvonal növekedését. Mindez pedig csak az itt élőkkel folyatott érdemi párbeszéd keretében elképzelhető. A Pilisben valójában a közúti forgalom növelését kellene elkerülni.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás