Hirdetés

Örömtelen megfeszített munka, feszültség, állandó igazodási kényszer, csekély eredményesség, botrányok sora jellemezte az elmúlt négy év természetvédelmét.

Három miniszter, négy közigazgatási államtitkár váltotta egymást négy év alatt, ami lehetetlenné tette a hosszú távú célokat szolgáló munkát! A nemzeti parkok közül három is volt (a hortobágyi, a kiskunsági és a duna–drávai) ahol négy év alatt három igazgatóváltás történt, csak úgy mint minisztériumhoz tartozó Környezetgazdálkodási Intézet, a Hortobágyi Génmegőrző Közhasznú Társaság és a Hortobágyi Halászati Rt. élén. Ez maga a káosz. Még akkor is, ha belefért két értékes szakember rehabilitálása a Hortobágyon!

A természetvédelem számára kulcsfontosságú feladat a területvásárlás. Ezt olyan hiteltelen és szakmailag felkészületlen vezetőre bízták, aki igen csekély mértékben mozdította előre az – amúgy alkotmánybírósági döntésen alapuló, előre megtervezett, pénzügyileg teljesen előkészített, hosszú távra ütemezett és azelőtt lendületesen zajló – programot. Igaz, felettesei, mint az bebizonyosodott, éppen azt várták tőle, hogy lefékezze a folyamatot. Az új területek védetté nyilvánítása lényegesen elmaradt a nemzeti környezetvédelmi programban tervezett ütemtől. A tárcák közötti viták miatt nem kerültek védelem alá különböző hullámterek és vizes területek védőzónái (pl. a Mura, a balatoni vízgyűjtő) noha ennek szakmai előkészítése már megtörtént. Senki nem tudta, vagy talán nem is akarta összebékíteni a különböző tárcák álláspontját. A minisztérium kezelésében lévő Hortobágy környéki halastavakat védetté nyilvánították, de megfelelő kezelésük még ma is megoldatlan, holott ez már valóban a tárca belügye. A természetvédelmi területek kezelése a tisztviselők és helyi szakemberek erőfeszítései ellenére botránykrónikák tárgyává vált. A hatósági és a kezelési feladatok szétválasztatásának ügye rövidlátó pozícióféltés miatt még a szakmai vitákig sem jutott. Továbbra is fennáll az a lehetetlen helyzet, hogy a nemzeti parkok a saját vagyonkezelésükben lévő területen maguk végzik el azt feladatot, melynek ellátását a szomszédos földterületeken már hatóságként szabályozzák és felügyelik.

Fájdalom, de nem történt előrelépés a világszinten veszélyeztetett fajok védelme terén sem. A hazai túzokállomány tovább fogy, a kipusztulás szélére sodródott a parlagi vipera, holott elkészültek a tervek megmentésükre. A cigányrécék és az énekesmadarak lelövése botrányos méretekben folytatódott tovább. Ha a vadászati hatóság nem tudott a tömeges pusztításról, akkor nem állhatott a helyzet magaslatán, ha pedig tudta, mi folyik, de nem tett semmit, akkor pedig még súlyosabb a helyzet.

Az EU-csatlakozás egyik legfontosabb kihívása a Natura 2000-es területek kijelölése és kihirdetése. Ezt a PHARE-program keretében a legjobb hazai szakmai műhelyek készítették elő, de a végeredmény titok. Elmaradt a közpénzen elvégzett munka nyilvános értelmezése, értékelése, megvitatása s a társadalmi szerveztek bevonása a döntésbe

A természetvédelmi törvény végrehajtási utasításai közül több nem készült el. Hiányzik például a természeti területek kihirdetése, a kártalanítás és kompenzáció részletes szabályozása. A szakapparátus a feladatot elvégezte, az előkészületeket megtették, de a tárca érdekérvényesítő képessége gyengének bizonyult a kormányon belüli küzdelmekben, ezért nem születtek meg a szükséges rendeletek.

A természetvédelem és a vízügyi ágazat együttműködése teljes mértékben megfeneklett. Patthelyzet alakult ki például a kis-balatoni beruházás dolgában, holott ma már világosan látható, hogy természetvédelmi szempontból is csak a kiegyezés mozdíthatja előre a kétes hatékonyságú vízvédelmi rendszer, valamint az ottani élőhely- és fajvédelem ügyét. A Balaton, a Tisza-tó, a Szigetköz, a nagy folyók és ártereik összehangolt fejlesztéséről és kezeléséről egyelőre szó sincs.

A Miniszterelnöki Hivatal szakértői (Vargha János és Mikó János) 1998-ban még a környezetvédelem integrációjának lehetőségeit keresték PHARE-kutatásokat kezdeményezve, de 2000-re már ők is kikerültek a hivatalból, az általuk képviselt szemléletről nem is beszélve. A kormányzat nem tartott igényt a Balaton példáján kidolgozott ágazati integrációs modellre, csak a turisztikai “kitörési pontokat” kereste rendületlenül s a további fejlesztések hosszú távon fenntarthatatlan formáit erőltette. Több száz férőhelyes vitorláskikötők tucatjai épülnek ma is a Balaton körül, folynak a további beépítések, illetve azok előkészületei. A Balaton vízgyűjtő területén elmaradt az erdősítés és a mezőgazdálkodás átalakítása. Ma is szántóföldi művelés folyik az eróziós zalai lejtőkön.

1999-ig ütemesen haladt a nemzeti agrár-környezetvédelmi program közös előkészítése, de a megvalósítás a kormányzat döntése ellenére két évet csúszott, a költségvetése pedig négymilliárd forinttal csökkent, pedig ez a terv teljes összhangban van az EU-csatlakozás folyamatával. Nem volt a programnak vezére, politikai képviselete, így azt csak a szakemberek tartották fontosnak. Csak most, a választások közeledtével ismerték fel a programban rejlő politikai lehetőségeket (a hátrányos helyzetű mezőgazdasági területek gazdáinak a természetvédelmet szolgáló extenzív gazdálkodásért adható külön támogatást). Most aztán sorozatban tartják az agrár-környezetvédelmi fórumokat, még ott is ahol az szakmailag nem indokolt.

Nem történt érdemi előrelépés az erdőgazdálkodás és a természetvédelem integrációjában sem. Kincstári erdőgazdálkodás helyett olyan profitorientált erdészeti tevékenység zajlik nemzeti parkjaink erdeiben, ami csak a gazdaságok irányítóinak érdekét szolgálja. Az állami tulajdonban lévő erdőterületek vagyonkezelésére olyan szerződéseket írattak alá a nemzeti parkok területén is működő erdészeti részvénytársaságok igazgatóival, amelyekben egyáltalán nem is szerepelnek természetvédelmi szempontok! Az illetékes erdészeti vezetőknek csak az erdővagyonnal és a haszonnal kell elszámolniuk, de hogy a biológiai sokféleséggel, a védett és veszélyeztetett fajokkal mi történik, azt már nem kérik számon, azt hatósági eszközökkel kell kikényszerítenie a természetvédelmi hatóságnak, azaz a nemzeti parkok igazgatóságainak, már amennyire ez lehetséges. A “Természetvédelem által sújtott erdőgazdaságok”, ahogy az érintett erdészeti részvénytársaságok magukat nevezik, tudományos kutatók tanulmányaival próbálják bizonyítani, hogy a természetvédelmi korlátozások ellehetetlenítik, és gazdaságtalanná teszik működésüket. Ha ez így van, a kormány megtehette volna, hogy a GDP 0,05 százalékát adó állami erdészeti ágazatot, vagy legalább annak legfontosabb társaságait, amelyek nemzeti parkok területein kénytelenek termelni és gazdasági hasznot előállítani (Gemenctől a Pilisig), a természetvédelem szolgálatába állítja, elsőbbséget adva az erdő természetvédelmi szerepének. Nem tett. A Gemenc Rt. például, amely jelentős részben a Duna–Dráva Nemzeti Park Gemenc és Béda-Karapancsa nevű területén működik, a fokozottan védett területek letermelt nemes nyarasai helyére alkalmanként még az elmúlt években is a kívánatos és jogszabályban is előírt honos fafajok helyett nagy hasznot hozó, de tájidegen fekete diót telepített. A gemenci területen, mit sok más állami erdőterületen is a vadászati célból magasan tartott vadlétszám meghiúsítja az új erdők felnövekedését. Ezt a problémát úgy kezelik, hogy a fiatal erdőket kerítik be a vadak elől. Nem a vadak számát csökkentik, mert az hátrányos a könnyű vadászat szempontjából! A mintegy két méter magas, átjárhatatlan vadkerítés persze általában is lehetetlenné teszi a nagytestű szárazföldi növényevők és ragadozók mozgását. Mintegy 500 kilométernyi (!) ilyen kerítés van csak a Gemenc Rt. területén. Ez csaknem annyi, mint a Záhony és Szombathely közötti távolság. Elképzelhetjük, hogy micsoda labirintust képez egy nemzeti parkon belül ennyi kerítés! A kormány nem akarja az ilyesféle az ellentmondásokat feloldani, nem akarja eldönteni, hogy elsősorban nemzeti parkot, vagy pénzt termelő erdőgazdálkodást és vadászatot akar-e a Duna árterében. Pedig jó lenne tudni, hogy ki van a kerítésen belül és ki van kívül!

Márkus Ferenc WWF Magyarország
Az írás megjelent a Népszabadságban (2002.03.22)

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás