Hirdetés
greenfo/Reuters

Minden országnak magának kell előállítania a biofűtőanyagot, például az etanolt, mert a zöldenergia importja károsíthatja a környezetet – állítják brit zöldszervezetek.

“A végpontot, vagyis a fogyasztást vizsgálva az etanol lényegesen tisztább anyag, mint a fosszilis fűtőanyagok. A kiindulópontot – a gyártást és szállítást – tekintve azonban azt mondhatjuk, hogy a szennyezőanyag-kibocsátás mértéke attól függ, hogy hogyan állítjuk elő az etanolt” – állítja David Santillo, aki vezető tudományos kutatóként dolgozik a Greenpeace kutatólaboratóriumában, az Exeter Egyetemen, Angliában. Santillo ezért körültekintésre inti azokat a kormányokat, amelyek a biofűtőanyagok piacának fejlesztésével akarják csökkenteni az üvegházhatást előidéző gázok légkörbe jutó mennyiségét.

Mark Strutt, a Greenpeace londoni kampány-koordinátora a biofűtőanyagok ellen és mellett szóló érvek kapcsán így nyilatkozott: “A biofűtőanyagok globális piacának kifejlődésekor sokkal nehezebb lesz majd meghatározni, hogy ezek az anyagok milyen előnyökkel járnak a környezetre nézve”. A szennyezőanyagok forrásai a növénytermesztésben használt trágya és növényvédőszerek, valamint a gyártás és a szállítás során elégetett ásványi tüzelőanyagok – mondta Santillo. Az Egyesült Államokból származó, kukorica-alapú etanol, illetve a brazil cukorból előállított etanol adja a világtermelésnek csaknem teljes mennyiségét. Az etanol világtermelése idén várhatóan meghaladja majd a 2004. évi rekordszintet is (41 milliárd liter), mivel a Kiotói Jegyzőkönyvet aláíró 135 tagállam igyekszik az ásványi fűtőanyagok felhasználásával is csökkenteni a globális melegedést kiváltó szennyezőanyagok mennyiségét. Az Európai Unió például indítványozza a tagállamoknak, hogy 2010-re terjesszék el az olyan járműüzemanyagot, amelynek etanoltartalma 5,75 százalék. Az USA, amely ugyan nem írta alá a Kiotói Jegyzőkönyvet, szintén erősen szorgalmazza a megújuló energiaforrások hasznosítását. Az RFA amerikai etanolipari érdekcsoport szerint az etanolnak mint fűtőanyagnak egyértelmű környezeti előnyei vannak. A csoport szóvivője, Monte Shaw elmondta: az etanol mint járműüzemanyag felhasználása az Egyesült Államokban egyedül 2004-ben 6,38 millió tonna széndioxid légkörbe jutását “akadályozta meg”. Ez a hatás egyenértékű azzal a hatással, amellyel 1 millió gépkocsi forgalomból való kivonása jár”.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás