Hirdetés
sajtóközlemény

Az épülő M6 autópálya mintegy 650 m hosszban fogja átszelni a volt Metallochemia üzem területét, hogy folyamatosan emelkedve, a terület északi részén közel 13 m magasságban keresztezze a Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonalat.

A kivitelező VEGYÉPSZER Rt. elkészítette a pálya földművét, mely két szakaszból áll. Az egyik szakasz Sóskútról beszállított „tiszta” talajból, míg a másik, az üzem területén kifejtett, őrölt és kevert, „szennyezett” kohászati salakból épült. A vasút felől szemlélve a területet, az északi szakaszon két töltéstest látható egymás mellett: a nagyobbik az autópálya, míg a karcsúbb az úgynevezett önkormányzati út pályaszerkezetének alapja. Építésük során a kivitelező Vegyépszer Rt. 160.000 m3 sóskúti tiszta talaj töltésanyagot szállított és dolgozott fel. Tekintettel arra, hogy magas töltésekről van szó, speciális méréseket alkalmaztak a töltés süllyedés meghatározására és nem szokványos, 20 méter gémhosszúságú kotrógépeket használtak annak érdekében, hogy a földmű előírt minőségben elkészüljön.

A terület déli szakaszán az autópálya töltés építéséhez 120.000 m3 szennyezett salaktöretet hasznosított a kivitelező, melyet szigetelő rétegekkel látott el. A munkák során bedolgozásra került (csak a jelentősebb mennyiségeket felsorolva)
33.000m² bentonitos szigetelő lemez;
70.000m² különféle minőségű geotextilia;
52.000m² HDPE szigetelő fólia;
10.000m³vagy 32.000m²kavicsszivárgó osztályzott bányakavicsból;
19.000m² műanyagszivárgó paplan;
összesen 52.000m²-en kettő rétegben lefektetett geofizikai szenzor hálózat;
100.000m³ az előbbiekben felsorolt rétegeket védő” tiszta” földfeltöltés; stb.
Az így kialakított szigetelés a jövőre készülő aszfalt burkolat alatt mintegy 3,5 m mélységben látja majd el feladatát. A Vegyépszer Rt. Magasépitési és Környezetvédelmi Igazgatósága a tervezett befejezési határidő előtt 16 nappal elkészült, és 2005 november 14-én a munkaterületet átadták az autópályát kivitelező Vegyépszer Rt. M6 Létesítményi Igazgatóságának további munkavégzésre. A volt Metallochemia üzem területén a környezetvédelmi munkák még nem fejeződtek be. Továbbra is folyik az elsősorban a kiskertekből beérkező szennyezett talaj elhelyezése.

Magyarország egyik legsúlyosabb környezetszennyezésének kármentesítése -előzmények

Nagytétény szélén hatalmas terület szennyeződött el amiatt, hogy a Metallochemia gyártelepen a múlt század elejétől kezdve hosszú évtizedeken keresztül színesfémkohászattal foglalkoztak. A kohászat melléktermékeként nagy tömegű – nehézfémeket tartalmazó – kohászati salak halmozódott fel a telepen és annak környezetében is, mert a szél nagy területen hordta szét a veszélyes anyagot. A veszélyes salakot hosszú időn keresztül a kisebb-nagyobb gödrök és mélyedések feltöltésére is felhasználták a környéken, ráadásul a gyártelep alatti talajvízben is kiterjedt szennyezés keletkezett, mert a terület északi részén lévő pakura tárolóból nagy mennyiségű anyag szivárgott ki a környezetbe.
Az első aggasztó jeleket a 80-as évek első felében észlelték. 1986-ban a Környezetvédelmi Intézet is megállapította, hogy a gyáregység környezetében a talaj ólomtartalma lényegesen nagyobb a még elfogadható szintnél. Ekkor civil mozgalom indult a gyár bezárásáért az önkormányzat támogatásával. Körülbelül a rendszerváltással egyidőben, a gyártelepet bezárták, de a hatalmas mennyiségű veszélyes anyag ott maradt Nagytétényben. Amikor megkezdődött a Budapestet Dunaújvárossal összekötő M6-os autópálya építésének előkészítése, a kármentesítés is reális közelségbe került. Az utóbbi években számos nyugat-európai országban bevált az a gyakorlat, hogy szennyező anyagokat úttöltésekbe építettek. A kormányzat Magyarországon is összekötötte a kármentesítést a sztrádaberuházással.

2004 őszén a terület megtisztítására kiírt közbeszerzési pályázatot a Vegyépszer Rt. nyerte meg. Több érv is szólt a vállalat kiválasztása mellett, amelynek nagy gyakorlata van az autópálya-építésekben és a környezeti kármentesítési feladatokban egyaránt. A Vegyépszer gyakorlatot szerzett például a súlyosan szennyezett volt szovjet katonai repülőterek kármentesítésénél, de több kommunális hulladéklerakót is épített. Továbbá a Vegyépszer kapott megbízást a paksi atomerőműben kiégett fűtőelemek átmeneti tárolójának megépítésére is. A kormányzat összesen 12 milliárd forintot szánt a Metallochemia gyártelep és környezetének kármentesítésére. Ebből a Vegyépszer Rt. megbízása közel 10 milliárd forintot tesz ki. A Magyarországon mindeddig egyedülálló talaj-rehabilitáció végrehajtását a Vegyépszernek 2008 májusára kell befejezni. A cég alvállalkozóként a Geohidroterv Rt.-t, a Rezonátor Rt.-t, valamint a Hídépítő Rt.-t is bevonta a projekt végrehajtásába.

A rehabilitáció

A kármentesítés első ütemében a Vegyépszer a gyártelep déli részét több mint 1280 méter hosszan, egy olyan vízzáró résfallal vette körbe, amely a talajban leér egészen a vízzáró rétegig. Ez a szarkofág nyeli el a gyártelep területéről és a környező ingatlanokból kinyert salakot, valamint a telepen talált hatalmas mennyiségű, építésre alkalmatlan anyagot, akkumulátor elemeket, műanyag fóliákat, törött, rozsdás vázakat, kivénhedt kerekeket, mindent, ami az elmúlt 100 év alatt a talaj szintje alatt felhalmozódott. A leendő autópálya nyomvonalába szánt salakot az erre a célra létesített törőüzemben előírás szerinti méretűvé aprították, majd az altalaj előkészítését követően megkezdődött a sztráda töltésének építése. A Vegyépszer szakértőinek számításai szerint, a projekt során összesen több mint 500 ezer tonna súlyosan egészségkárosító salak, illetve salakkal szennyezett föld elhelyezését kellett megoldani. Ebből mintegy 400 ezer tonna kerül a résfallal körülvett szarkofágba, és további 120 ezer tonna anyagot lehetett az autópálya töltésének 650 méter hosszú szakaszába biztonságosan beépíteni. A munkálatok az elmúlt hónapokban gyors ütemben haladtak, mára gyakorlatilag teljesen befejeződött a volt Metallochemia gyártelepen lévő salak kinyerése és beépítése az alulról és oldalról egyaránt szigetelt sztrádatöltésbe, illetve az attól nem messze keletre elhelyezkedő szarkofágba.

2005. november 14-én átadták a munkaterületet, hogy a pályaépítés is mielőbb megkezdődhessen a töltés koronáján. Ez utóbbinak elvégzésére a kormányzat külön közbeszerzési eljárást írt ki, amelyre ismét a Vegyépszer Rt. adta be a legjobb ajánlatot, így a cég nyert megbízást az M6-os autópálya Érd és az M0-ás gyorsforgalmi út közötti szakaszának kivitelezésére is. A kármentesítés ezzel még nem zárult le. A Vegyépszernek mintegy 1000 környékbeli ingatlanról is el kell távolítani a veszélyes anyaggal szennyezett földet. Ezeken a telkeken friss, egészséges talajra cserélik a szennyezett földet. Hatalmas feladatról van szó, a cég szakemberei házról-házra járnak és egyeztetnek a tulajdonosokkal. 2005. november elejére már több mint 150 telek megtisztítása befejeződött.
A kármentesítés során a szennyezett ingatlanokon átlagosan 20-30 centiméteres mélységig szükséges talajcserét végrehajtani, ám azokon a telkeken, ahol töltőanyagként is felhasználták a kohászati salakot, sok helyen egy méteres mélységig kell eltávolítani a szennyezett talajt. A munkálatok elvégzését független műszaki ellenőr felügyeli. A terveknek megfelelően 2008 májusára teljesen befejezik a kármentesítést. A volt Metallochemia gyártelep területén a szarkofágot biztonságosan lezárva, egy zöld dombot hagynak csak, ligettel, kellemes sétahellyel. Az önkormányzattal együtt több civil környezetvédő szervezet is aktívan támogatja a kármentesítés elvégzését. A lakosság tájékoztatására a helyi sajtóban rendszeresen beszámolnak a munka állásáról. A kármentesítés színhelyén rendszeresen látogatónapokat szerveznek, tovább a Nagytétényi úton egy információs irodát is kialakítottak, ahol bárki szemügyre veheti a munkálatok előrehaladását, s egyúttal azt is megtudhatja, hogy az ő telkén mikor kerül sor a kármentesítésre.

Kapcsolódó anyagok:

Szennyezett talajból épült az M6-os induló szakaszának alapja

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás