Hirdetés

A Közoktatási törvény tervezetében az iskolák Pedagógiai Programjának tartalmi elemeit felsoroló mellékletből kihagyták a “környezeti nevelést”. Írja meg véleményét a Nemzeti Erőforrás Minisztériumnak dec. 31-ig!

A Közoktatási törvény tervezetében az iskolák Pedagógiai Programjának tartalmi elemeit felsoroló mellékletből –  a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület által nem ismert okok miatt – kihagyták a “környezeti nevelést.

A Magyar Környezeti Nevelési Egyesület javaslata a közoktatási törvény tervezetéhez:

Egy pillanatig sem kétséges, hogy a környezeti kérdések korunk egyre súlyosabb kihívásait jelentik, s ebből az is világosan következik, hogy a környezeti nevelés napjainkban egyre fontosabbá – hovatovább a fenntartható élet egyik feltételévé – válik.

Ezért – bár egyáltalán nem voltak rá felkészülve – az iskolák pedagógiai szempontból pozitíve fogadták, hogy a közoktatásról szóló törvény 2003. évi módosítása 48. § (3) bekezdése alapján „Az iskola nevelési programjának részeként el kell készíteni az iskola egészségnevelési és környezeti nevelési programját. Az iskolai egészségnevelési programnak tartalmaznia kell az egészségfejlesztéssel összefüggő iskolai feladatokat, beleértve a mindennapi testedzés feladatainak végrehajtását szolgáló programot is”. Ezt a feladatot az iskolák – több-kevesebb sikerrel – a 2004. szeptemberi tanévkezdésre el is végezték.

Az elmúlt években sok olyan pedagógus-továbbképzés folyt az országban, amelynek célzottan a környezeti nevelési programok felülvizsgálatára és jobbítására való felkészítés volt a tartalma. Részben ennek is köszönhetően az iskolák pedagógiai programjai – legalábbis a környezeti nevelési értékek tekintetében – ma már megnyugtató színvonalúak. Az iskolákban egyre emelkedik a környezeti nevelés színvonala és hatékonysága.

Mindezek fényében meghökkentő, hogy a dec. 3-án közzétett közoktatási törvénytervezet 12. melléklete – amely rögzíti a pedagógiai program tartalmi elemeit – nem is utal a környezeti nevelésre. Különösen bántóvá teszi ezt a hiányt az a tény, hogy ugyanakkor az o) pontban viszont jelzi „a mindennapos testnevelés és egészségnevelés” fontosságát; ugyanúgy, mint a 2003-as módosítás. Ebből ugyanis arra kell következtetnünk, hogy nem feledékenységről van szó. Nem arról, hogy a 2003-as módosítás „egészség és környezet kettőse” együtt maradt ki valami miatt (tegyük fel: pl. azért, mert más rendelkezés fölöslegessé teszi azt, hogy a pedagógiai programban is nevesítsék). Hanem valami általunk ismeretlen szempontok alapján hozott – de számunkra elfogadhatatlan – döntésről van szó.

A fentiek alapján a környezeti neveléssel (is) foglalkozó civil szervezetek – és általában a fenntarthatóságot szem előtt tartó minden honfitársunk – nevében határozottan tiltakozunk a környezeti nevelés mellőzése miatt, s nyomatékosan kérjük az illetékeseket, hogy a fent említett 12. mellékletben a környezeti nevelés is szerepeljen a tartalmi elemek között. Súlyos visszalépés lenne, ha a jövőben kikopnának az iskolák pedagógiai programjaiból a környezeti nevelési programok.

Javasoljuk, hogy a jelenlegi o) pont után kerüljön be egy új pont az alábbi szöveggel:
p) környezeti és fenntarthatóságra nevelés

Bp. 2010. dec. 22.

Dr. Victor András
elnök

Kérem, hogy ha egyetértenek a levél céljával és mondandójával, akkor – változatlan vagy más szöveggel – önök is jelezzétek a szövegmódosítási igényt az államtitkárság felé. Dec. 31.-ig van mód (elektronikusan) észrevételeket küldeni a NEFMI Oktatásért felelős államtitkárságának a törvénytervezettel kapcsolatban a kozoktatas.koncepcio@nefmi.gov.hu címre.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás