Hirdetés

Az EMLA Alapítvány a Környezeti Oktatás Támogatására pályázatot hirdet – a Nemzeti Civil Alap támogatásával – nappali tagozatos felsőoktatásban résztvevő hallgatók számára a “Gyorsforgalmi úthálózat tervezési és megvalósítási kérdései a környezetvédelem és a közösségi részvétel szempontjából – Ausztria, Lengyelország, Magyarország” címmel, ösztöndíjas kutatóprogramban való részvételre.

Az EMLA Alapítvány felsőoktatási kutatóprogramjaiban 1993-óta több mint száz diák vett részt, melynek során szakmai tapasztalatot szereztek egy több szakterületet átfogó kutatás során, mely egy-egy aktuális környezetvédelmi probléma köré szerveződött.
Idei témánk az autópályák gazdasági, társadalmi, környezeti hatásainak összehasonlító áttekintése és az alternatív szállítási lehetőségek vizsgálata. Magyarországhoz nemzetközi összehasonlításként a már kiépült úthálózattal rendelkező és ennek hatásait viselő Ausztriát és a nagyságrenddel nagyobb mértékű hálózatfejlesztést igénylő Lengyelországot választottuk. A kutatás nemzetközi jellege miatt az angol és/vagy német nyelv ismerete ajánlott!
A résztvevők kutatás során nagy mértékű önállóságot élveznek a végleges kutatási terv kialakításában és a feladatok elosztásában, melynek menete természetesen függ a csoport végső összetételétől. A koordináló oktatók, az alapítvány kuratóriuma és külső szakértők felügyeletével alakul ki a kutatási terv, melyet a résztvevők 2005 májusáig hajtanak végre.

Fontos a kutatás innovatív jellege, a kötelező irodalmi áttekintés mellett ösztönözzük a kreatív, új ötletek megfogalmazását. A programban együtt dolgoznak jogászok, közgazdászok, mérnökök, társadalom-, és természettudományok hallgatói, ami önmagában is új csoportmunka tapasztalattal gazdagítja a résztvevőket. A kutatóprogramnak három célja van: -A kutatási téma feldolgozása, új gondolatok, ötletek megfogalmazása -Előzővel egyenértékű oktatási cél: a résztvevők látókörének szélesítése, csoportmunka tapasztalatok szerzése, alapvető kutatási módszertani ismeretek elsajátítása a gyakorlati munka során. -A fiatal kutatókból szakmai hálózat létrehozása, mely tapasztalataink szerint a későbbiekben is megmarad.

Legfőbb értékeink: több szempontú megközelítés, csoportmunka, meglévő szakértelemre történő kreatív építkezés, tartós szakmai kapcsolatok.

1. Pályázati feltételek: -Az ösztöndíjra pályázhat minden Magyarországon akkreditált nappali (doktori képzésben levelező is) képzésben részt vevő hallgató. -A következő szakterületek hallgatói előnyben részesülnek:
*Közlekedésmérnök
*Környezetmérnök
*Jogász
*Közgazdász, környezetgazdaságtan szakirányon
Egyéb kapcsolódó szakterületek hallgatói is pályázhatnak, akik pályázatukban szakterületük és a téma kapcsolatát megfelelően indokolják. -Előnyt élveznek azok a hallgatók, akik a fentiek közül több területen is otthonosan mozognak. -Angol és/vagy német, esetleg lengyel nyelvtudású pályázó előny élvez.
-Doktori képzésben résztvevők pályázhatnak, ha kutatási témájuk közel esik a programéhoz és a program eredményeit szervesen be tudják építeni disszertációjukba.
-A pályázatok beérkezési határideje 2005. november 18. péntek, 16.00 óra.

-A kutatócsoport végső összetételét (4 fő) az Alapítvány Kuratóriuma alakítja ki. -A programban résztvevők ösztöndíjat kapnak, melynek összege havi nettó 15 000 Forint 6 hónapon át.

2. A pályázati anyag:
A pályázati anyag 1 példányban tartalmazza a következőket, ebben a sorrendben:
-Az olvashatóan, pontosan kitöltött adatlapot
-Angol vagy német nyelvű motivációs levelet, melyben leírja, hogy eddigi munkája, tanulmányai hogyan kapcsolódnak a kutatóprogramhoz, abban milyen módon tudna részt venni, milyen területeket kutatna, milyen ötletei vannak a problémák megoldására.
-Fényképes szakmai önéletrajzot magyarul
-Konzulens tanár ajánlását (mely egyben ajánlás kell legyen a programban való részvételre és befogadó nyilatkozat a tanszéki demonstrátori munkára). A program során a konzulens oktatóval való kapcsolattartás dokumentálását kérjük!
-Teljes index fénymásolatát (nem kell hitelesíttetni).

A pályázatot az Alapítvány címére (1076 Budapest, Garay u. 29-31.) kell küldeni, vagy személyesen behozni.
Kérem, a borítékon tüntessék fel: “2005/2006 tanévi kutatóprogram – pályázat”.

Hiányos vagy formailag hibás pályázat bírálat nélkül visszautasításra kerül!
Kérem, gondosan tanulmányozzák a program részletes szakmai ismertetését!

További információt Sándor Csaba alapítványi titkártól kaphat az 1-352-9925, vagy 1-322-8462-es telefonszámon, vagy a c.sandor@emla.hu  email címen.

3. A téma bemutatása:
Indokoltsága:
-Projektünkkel hozzá kívánunk járulni a közúti közlekedés káros környezeti hatásainak csökkentéséhez valamint közeledni a fenntartható mobilitás európai gondolatkörének magyarországi átvételéhez és kiépülő rendszeréhez.
-A 2001-ben megjelent Fehér Könyv az Európai Unió közlekedéspolitikájáról, 2010-ig vázolja fel a közlekedésfejlesztési, szabályozási irányvonalakat. Ennek egyik megjegyzése, hogy „itt az ideje, hogy a közlekedésben is többet oldjunk meg ésszel, mint betonnal”, vagyis szabályozással, átgondolt szervezéssel sokkal többre lehet jutni, mint a gigantikus infrastrukturális projektek mindenáron való megvalósítása által.
-A hazai gyorsforgalmi közúthálózat fejlesztése során megvalósításra kerülő beruházások egyre nagyobb civil és lakossági ellenállásba ütköznek. Ezt tapasztaljuk az alapítónk, az EMLA Egyesület által 1994 óta működtetett jogsegélyszolgálat ügyeinél, ahol rendszeresen visszatérő téma az úthálózat fejlesztéssel kapcsolatos közösségi részvétel, információhoz jutás és jogorvoslathoz való jog.
-Tudományos publikációk támasztják alá, miszerint a közlekedés és különösen a közúti közlekedés haszonélvezői nem fizetik meg a közúti személy és áruszállítás tényleges költségeit, hanem burkolt, piaci versenyt torzító támogatásokat élveznek. Hatványozottan igaz ez a közúti teherszállításra és az ezt lebonyolító nehézgépjárművekre.
-A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének sokat népszerűsített indoka a személyszállítás, sok ember napi eljutásának könnyítése, míg az utak tényleges használói legnagyobb arányban az áruszállító nehézgépjárművek. -A Magyarországon gombamód szaporodó „logisztikai központok” kizárólag közúti szállításra vannak berendezkedve, jól látszik a folyamat, hogy az épülő „szélesebb sávokat” is hamar megtöltik majd a közúti szállító járművek.

Általános célkitűzések:
-A kutatási cél: A közlekedés káros környezeti hatásainak csökkentése, közeledés a fenntartható mobilitáshoz. Ebből is kiemelten célunk a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és használatának környezeti hatásainak áttekintése, a jogi és gazdasági anomáliák feltárása. Alternatív megoldások keresése, a vasúti szállítás lehetőségeinek, fejlesztési követelményeinek vizsgálata.
-Oktatási cél: Környezetvédelmi és ahhoz szorosan kapcsolódó felsőoktatásban tanuló hallgatók multidiszciplináris, probléma orientált tanulásának támogatása. A hallgatók projekt tapasztalat szerzése, irodai és csoportmunka tapasztalatának fejlesztése nemzetközi környezetben.
Közvetlen, konkrét célkitűzések:
A kitűzött célok kettősek: A kutatási célt, mely feltérképezi az EU, de főleg a közép-európai térség gyorsforgalmi közút fejlesztési koncepcióját, egy több országban párhuzamosan futó multidiszciplinális felsőoktatási kutatócsoport valósítja meg, akik a tudományos tapasztalatszerzés mellett oktatási, módszertani célokat is megvalósítanak.
A lehetséges kutatási célok:
-Közép Európai nagysebességű úthálózat fejlesztésének áttekintése.
-A tervezés során a közösségi részvétel lehetőségének biztosítása, civil szerveztek, lakosság megfelelő bevonásának lehetősége, szakszerű tájékoztatása
-Külső költségek, torlódások, dugók balesetek okozta veszteségek, egyéni és nemzetgazdasági szinten
-A közúti közlekedés teljesítményének folyamatos növekedése a többi közlekedési lehetőség kárára
-A teherszállítás, nehézgépjármű forgalom okozta nemzetgazdasági többletköltség (rejtett támogatások) vizsgálata.
-A fenntarthatósági kritériumok vizsgálata
-Alap-mobilitás biztosítása amely nem veszélyezteti a természetet, környezetünket
-Emissziós és zajterhelési határértékek áttekintése
-A fenntarthatóság gazdasági és társadalmi kritériumainak vizsgálata -Közlekedési hálózatok tervezésének szempontjai, módszereinek felülvizsgálata
-Transz Európai Közúthálózat TERN (Trans -European Road Network) elemzése, mely a kontinens politikai, gazdasági elemzése alapján jött létre. Az ország projektek illeszkedése a TERN koncepcióhoz.
-“Legjobb gyakorlat” keresése a régi EU tagok között.
-Alternatív lehetőségek vizsgálata, például a vasúti szállítás lehetőségeinek, fejlesztési követelményei.
Oktatási célok
-Egyetemi hallgatók gyakorlati képzésének támogatása az alábbi területeken -Probléma orientált tanulás. Az egyetemi képzésből hiányzó, vagy teljesen formalizált gyakorlati oktatás új tartalommal való megtöltése, azáltal, hogy a hallgatóknak egy konkrét, aktuális problémával kell dolgozni, felkutatni a meglévő információt, szintetizálni azt, majd saját új javaslatokkal előállni a problémák megoldása érdekében. A „rosszul definiált” problémák kezelésének megtanulása.
-Multidiszciplináris, nemzetközi csoportmunka. A csoportos munka új dimenziót ad a kutatásnak, ráadásul ez esetben a kutatás több szakterület együttműködésében, nemzetközi környezetben valósul meg. Fontos cél, hogy a kiscsoportok dinamikáját felhasználjuk a munka kreatív részének elkészítésekor. Integráljuk a különböző szakterületek eredményeit a szinergikus hatás elérése érdekében. Célunk, hogy a tagok megtanulják a közös nyelvet, saját szakmai gondolataikat, igényeiket mások által is érthető módon tudják megfogalmazni.
-Irodai gyakorlatszerzés.
Az irodai gyakorlattal a felsőoktatásból kikerülő hallgatók komoly előnyt élveznek a munkaerőpiacon, az intézményekben mégsem fektetnek kellő hangsúlyt az ilyen irányú tájékoztatásra. Célunk, hogy a kutató hallgatók használat közben megtanulják a szakmai kommunikáció módszereit, formáit, képesek legyenek kommunikációs, irodatechnikai, számítástechnikai, csoportmunkát támogató eszközök használatára.

Adatlap:
Név:
Állandó lakóhely:
Irányítószám
Város
Utca
Házszám
Telefonszám
Ideiglenes lakóhely (kollégium):
Irányítószám
Város
Utca
Házszám
Telefonszám
Email cím(kötelező!):
Mobiltelefon szám:
Felsőoktatási intézmény:
Irányítószám
Város
Utca
Házszám
Telefonszám
Szakirány:
Évfolyam:
Befogadó tanszék:
Konzulens oktató:
Eddigi tudományos tevékenység rövid összefoglalása:
Dátum
Aláírás — ————————————————–

Környezeti Management és Jog Egyesület Environmental Management and Law Association H-1076 Budapest, Garay u. 29-31. Tel/fax: (36-1) 352-9925, (36-1) 322-8462 Mobil: +36-70-514-7543

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás