Hirdetés

Az M3-as autópálya várhatóan Barabásnál lépi át az országhatárt, a nyomvonal azonban a rejtett életmódú haris állományát veszélyezteti. Természetvédők szerint a fokozottan védett madár megmentése érdekében Záhony felé kellene vezetni a pályát, érveiket azonban nem vették figyelembe. Az unióhoz csatlakozó tíz ország közlekedésfejlesztési terveit összefogó úgynevezett TINA-program szerint a kontinens négyszáz legértékesebb madárélőhelyének ötödét veszélyezteti.
A természetvédők a fontos madárélőhelyek közé azokat a területeket sorolják, ahol a ritka és veszélyeztetett madárfajoknak rendszeresen jelentős nagyságú állománya fordul elő. A TINA-program által fenyegetett térségek között szerepel tizenöt hazai veszélyeztetett vizes élőhely, például a Kis-Balaton, a Duna-kanyar, Gemenc vagy a Felső-Tisza. A tizenötből nyolcat közúti, kettőt vasúti, négyet vízi, egyet pedig közúti és vasúti fejlesztések egyaránt fenyegetnek.
Ezeken a területeken található a világszerte veszélyeztetett fajnak tekintett cigányréce, a túzok és a haris hazai állományának jelentős része. Kovács András, a madártani egyesület munkatársa szerint ha a tervezett beruházások megvalósulnak, veszélyeztetett madárfajok populációi pusztulnak ki Közép- és Kelet-Európában. Joó Ferenc, a Magyar Közlekedési Klub titkára lapunknak elmondta: az újonnan épülő autópályák mindenképpen kettészelik az addig egységes élőhelyeket. Emiatt a korábbi természeti rendszer felbomlik még akkor is, ha a kivitelezők vadátjárókat építenek. A vadátjárók sűrűsége ugyanis sohasem elégíti ki az élőlények igényeit. A vadvonulást megakadályozó kerítések is a további elkülönülést szolgálják. Ráadásul nemcsak az autópálya nyomvonala és közvetlen környezete vész el az állatok számára, hanem olykor több száz méteres sávok is beépülnek. Benzinkutak, motelek, bevásárlóközpontok lepik el a főutak környékét, ezek szintén nem a biológiai sokféleségről híresek. A zaj- és a levegősszennyezés miatt az állatok messze elkerülik a betonutak környékét. Ráadásul az új utak mentén gyorsan elszaporodnak az illegális hulladéklerakók. Joó szerint a hazai vasútépítések kisebb gondot jelentenek, hiszen döntően meglévő pályákat újítanak fel. Hosszú évek után először a közelmúltban átadott magyar–szlovén vasútvonal jelentett új beruházást. Itt szigorú természetvédelmi előírásokat kellett betartani, az építés során például egy különösen értékes gyepet áthelyeztek, illetve több vadátkelőt építettek.
Ötvös Zoltán

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás