Hirdetés

A mai napon kerékpárosok 450 magánszemély, a kerületi diákpolgármester és 14 szervezet képviseletében petíciót adtak át Molnár Gyula XI. kerületi polgármesternek és országgyűlési képviselőnek, melyben Újbuda kerékpáros-barát szemléletű vezetését kérik.

A kerékpár, mint egyenrangú alternatíva

A kerékpározás egyre nagyobb teret hódít Budapest közlekedésében; már a hétköznapokban is mind többen választják a biciklizést munkába, iskolába menet. Ugyanakkor a növekvő igényekkel nem tart lépést a kerékpárút-hálózat fejlesztése – ez sajnos kerületünkre is igaz. A közlekedés jelenlegi fejlesztései nagyrészt az autós közlekedés igényeit veszik figyelembe.
A petíció aláírói szerint a gyalogos-, kerékpáros- és tömegközlekedés az autóssal egyenrangú alternatívát jelent. Ezen közlekedési módok környezetbarátak, csendesebbek, egyéni és társadalmi szinten is olcsóbbak. Helyi és kerületi szintű utazásoknál a gyaloglás és kerekezés, hosszabb távolságoknál a tömegközlekedés időben is versenyképes az autós közlekedéssel.
A rendszeres kerékpározás ezenkívül jó lehetőség a sportolásra is, és az egészség megőrzésében is szerepet játszik. Ezzel kapcsolatban sokakban felmerül, hogy a városi szmogban kerekezni mennyire egészséges. A szervezők véleménye szerint szmogban nem csak kerékpározni egészségtelen, hanem bármilyen tevékenységet folytatni. A kezdeményezés pedig pont a levegőszennyezés csökkentésére is irányul.

Az aláírók

A 2005. szeptember 22.-i Kritikus Tömeg (Critical Mass) felvonuláson több, mint 20 000 kerékpáros vonult fel, jól tervezett kerékpárutakat, kerékpárosok számára is biztonságosan használható autóutakat, szállítási és tárolási lehetőségeket kérve.
Az aláírásgyűjtés ezen célok helyi szintű megvalósításának érdekében indult el Gazdagréten, a környék kerékpárút-kapcsolatainak javításának érdekében. Az aláírások gyűjtése a kerület nem csak Gazdagréten, hanem a kerület több pontján is folyt – az egyik legsikeresebb helyszín az ELTE Dayka Gábor úti kolégiuma volt.
A nyílt levélen tizenöt aláírás szerepel. Kerekes Sándor Bencét tavasszal a kerületi általános iskolákban választották diákpolgármesterré – az ő programjában is szerepelt a kerékpárutak fejlesztése.
A következő gazdagréti szervezetek csatlakoztak:
Eklektika Klub, Fashion Dance – Ritmodance Sport Egyesület, Gazdagréti Közösségi Ház, Kelenvölgyi- Gazdagréti Aikido Klub, Vizibolha Szabadidősport Egyesület.
A kerület más területén működő szervezetek:
Bikás Park Egyesület, Őrmezei Közakarat Egyesület, Sas-hegy Védő Egyesület
Kerékpáros szervezetek: Hajtás Pajtás Egyesület, Városi Biciklizés Barátai Egyesület
Zöld szervezetek: Jane Goodall Rügyek és Gyökerek Természetvédelmi Egyesülete, Levegő Munkacsoport, Védegylet, Zöld Fiatalok.

A kezdeményezés céljai

A petíció a következő konkrét javaslatokat tartalmazza:
1.) Gazdagrét felől épüljön ki kerékpárút-kapcsolat Buda két központja, a Móricz Zsigmond Körtér és a Moszkva-tér felé.
2.) Létesüljön kerékpár-sáv a Rétköz utca melletti szervízúton – ennek legyen összekötése az M7-es autópálya alatti aluljáró kerékpárútjával.
3.) Az új kerékpársávok a biztonságos és egészséges közlekedés érdekében kis forgalmú utakon létesüljenek, és különüljenek el a gyalogosforgalomtól. Lehetőleg ne csökkenjen a kerékpárutak miatt a kerület zöldfelületeinek kiterjedése.

A szervezés során további ötletek merültek fel, amelyekkel lehetne javítani a kerületi kerékpárosok helyzetét:
1.)A Fővárossal, a szomszédos kerületekkel, az érintett helyi civil szervezetekkel és a kerékpáros egyesületekkel együttműködve dolgozzon ki az Önkormányzat egy kerületi kerékpáros programot. Elképzeléseink szerint ennek három eleme lenne:
a.) kerékpársávok, kerékpárutak létesítése. Az új kerékpársávok a biztonságos és egészséges közlekedés érdekében kis forgalmú utakon létesüljenek, és különüljenek el a gyalogosforgalomtól.
b.) kerékpártárolók elhelyezése az önkormányzati intézményekben, illetve a munkahelyeken és társasházakban való létrehozás támogatása;
c.) a kerékpárosok érdekében hozott intézkedések, a javasolt útvonalak, a biztonságos kerékpározás gyakorlatának és az autósokkal, illetve gyalogosokkal való együttélés módjainak bemutatása a helyi médiumokban, esetleg egy önálló kiadványban.
3.) A gyalogos, kerékpáros és tömegközlekedés feltételeinek javítása kerüljön be a XI. kerületi Önkormányzat 2004-2010-re szóló Kerületi Környezetvédelmi Programjába.

Megvalósítható-e mindez?

Az elmúlt hetekben megbeszéléseket folytak a gazdagréti kerékpárosok és Balázs Gyula alpolgármester, illetve Balázs György önkormányzati képviselővel, melyek során kezd körvonalazódni egy Gazdagrétet a Móricz Zsigmond körtérrel összekötő kerékpárút terve. A kerékpárosok bíznak benne, hogy ez a tavaszra meg fog valósulni, és szeretnék megköszönni az önkormányzat képviselőinek a javaslatok iránti tanúsított nyitottságot.

Bajomi Bálint, a kezdeményezés szervezője
Tel.: (1) 246 96 76, (30) 90 59 249. E-mail: bb@greenfo.hu

HÁTTÉRANYAGOK



A nyílt levél



Aláírásgyűjtő ív

Képek az átadásról >>>



Kapcsolódó anyagok a greenfo.hu-n:
Gazdagréti aláírásgyűjtés a kerékpárutakért
Több, mint 20 000 fős Kritikus Tömeg – beszámoló és letölthető sajtófotók
További kerékpáros cikkek (Kritikus Tömeg, fővárosi tervek, stb.)
További sajtófotók a Kritikus Tömeg felvonulásról

Hivatkozások a csatlakozó civil szervezetek honlapjára:
Bikás Park Egyesület
Eklektika Klub
Hajtás Pajtás Egyesület
Gazdagréti Közösségi Ház
Gazdagréti civil szervezetek
Jane Goodall Rügyek és Gyökerek Természetvédelmi Egyesülete
Levegő Munkacsoport
Őrmezei Közakarat Egyesület
Sas-hegy Védő Egyesület
Városi Biciklizés Barátai Egyesület
Védegylet
Zöld Fiatalok

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás