Hirdetés

Elkészült, az erdőtörvény módosítás tervezetéhez, a környezet és természetvédő szervezetek által készített, végleges, egyeztetett, összedolgozott vélemény, melyet a Kerekerdő Alapítvány, szerkesztést felvállaló szakértői, június 19-én eljuttattak az FVM Erdészeti Főosztályának.

„Az erdőről és az erdő védelméről szóló 1996. évi LIV. törvény módosításáról” c. kormány előterjesztés tervezetét az FVM illetékes főosztálya január első napjaiban küldte meg a WWF Magyarországnak. A véleményezési lehetőségbe a szervezet bevonta a hazai zöld szervezeteket. A tervezetet, akkor, a néhány napos határidőn belül öt szervezet (WWF, Palocsa, Védegylet, BITE, Kerekerdő) véleményezte külön, külön. Később az FVM Erdészeti Főosztályával kialakult konstruktív kapcsolat során 2006 áprilisában fogalmazódott meg, annak igénye, hogy a környezet- és természetvédő szervezetek készítsenek egy egyeztetett, összedolgozott véleményt.
A most nyilvánosságra hozott dokumentumot 8 szervezet jegyzi, 12 szakértő munkája, melyet ezen kívül még 15 hazai környezetvédő szervezet fogadott el.

A javaslatot készítő zöld szervezetek, kérésre bárkinek eljuttatják a véleményezés szövegét és várják a visszajelzéseket, kritikákat, észrevételeket, javaslatokat, gazdálkodóktól erdész és természetvédő szakemberektől egyaránt. Örömmel fogadják a javaslatcsomagot támogatni, ahhoz csatlakozni szándékozók bátorítását.
A 37 oldalas dokumentumban az általános és paragrafus szintű kritikákat és javaslatokat, a szerkesztők 67 pontban foglalták össze, melyekben, korábbi állásfoglalásaiknak megfelelően, főként, az alábbi témakörökhöz kapcsolódó zöld érdekek érvényesítésére törekedtek:

1.) Az őshonos fafajokból álló természetes és természeteshez közel álló erdők megőrzése és fenntartása, természetességük fokozása, területarányuk növelése, a természet folyamataira építő gazdálkodási módszerek elterjesztése, a vadgazdálkodás kézben tartása (szigorú szabályozás, hatékony szakigazgatási szervezet, támogatási rendszer, az állami erdők esetén ezt a célt legjobban biztosító kezelő szervezet ).

2.) A gazdálkodási kényszer megszüntetése. A törvény által képviselt eddigi gazdálkodás centrikus értékrend megváltoztatása. A törvény ismerje el, hogy az erdészeti beavatkozásokat kizárhatják a rentábilis gazdálkodást lehetetlenné tevő körülmények, és a jelentős környezeti károkozás lehetőségei. Másrészt minden egyéb körülménytől függetlenül, törvényi szinten és nem afféle kiskapuként, egyértelműen meg kell jelennie, annak a lehetőségnek, hogy a tulajdonos, és/vagy gazdálkodó, úgy dönthessen, hogy semmilyen haszonvétellel nem kíván élni, nem akar gazdálkodni az erdejével s ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az erdők kárára van. (Sőt!)

3.) Védett erdőterületeken a természetvédelmi érdekek elsődlegességének biztosítása. Védett, fokozottan védett fajok élőhelyének, ill. védendő erdőtársulások, valamint erdőterületen található egyéb élőhelyek védelme, nem védett erdőkben is. Az állami erdők társadalmi elvárásoknak megfelelő kiemelt kezelése

4.) Az erdőkkel kapcsolatos társadalmi elvárásokat megjelenítő társadalmi csoportok közötti érdekegyeztetés, az adatokhoz való hozzáférés, illetve a társadalmi részvétel intézményes mechanizmusainak kiépítése. Az erdő közügy ezért is az adatokhoz való hozzáférés, illetve a döntésekben a társadalmi részvétel lehetőségének biztosítása jogos társadalmi igény (Aarhusi Egyezmény (kihirdetve: 2001. évi LXXXI. törvénnyel) ill. ennek megfelelő EU irányelvek). Azoknak a civil szervezeteknek, melyek alapító dokumentumuk szerint az erdők ügyével foglalkoznak, meg kell adni ezeket a jogokat. (Orsz. Erd. Adattár, Körzeti Erdőtervek, Országos Erdő (Erdészeti) Tanács, stb.)

5.) Határozott fellépés a falopásokkal, illegális fakitermelésekkel szemben. Fontosnak tartjuk, hogy szigorú és egyértelmű szabályok biztosítsák az erdők védelmét a bűnözés e sajátságos, sok esetben már jelentős szervezettséget mutató formájával szemben, és gondoskodjanak az elkövetők megbüntetéséről.

A tervezet véleményezéseként született dokumentumot az alábbi szervezetek készítették, illetve azt szövegszerű javaslataikkal gazdagították:

WWF Magyarország (Budapest)
Védegylet (Budapest)
Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (Budapest)
Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország (Budapest)
Palocsa Egyesület Élő Környezetünk Helyreállításáért (Budakeszi)
Kerekerdő Alapítvány (Szombathely)
Baja Ifjúsági Természetvédelmi Egyesület (Baja)
Domberdő Természetvédelmi Egyesület (Zalaegerszeg)

Az elkészült dokumentumot az alábbi szervezetek fogadták el és támogatták:

Castanea Környezetvédelmi Egyesület (Sopron)
Csermely Környezetvédelmi Egyesület (Szeged)
E-misszió Természet- és Környezetvédelmi Egyesület (Nyíregyháza)
Életharmónia Alapítvány (Szeged)
Greenpeace (Budapest)
Hajdúböszörményi Ifjúsági Természetvédő Kör (Hajdúböszörmény)
HOLOCÉN Természetvédelmi Egyesület (Miskolc)
Herman Ottó Természetvédő Kör (Túrkeve)
Kis Túr Természetvédelmi Egyesület (Budapest)
Nimfea Természetvédelmi Egyesület (Szarvas)
Ökorégió Alapítvány a Fenntartható Fejlődésért (Dötk)
Reflex Környezetvédő Egyesület (Győr)
Rügyecskék Ember- és Környezetvédelmi Közhasznú Alapítvány (Budapest)
Tisza Klub (Szolnok)
Zöld Kapcsolat Egyesület (Miskolc)

A dokumentum szövegezésében, összeállításában, véleményezésében
szakértőként közreműködtek:

Báder László (Palocsa Egyesület), Bodonczi László (Kerekerdő Alapítvány), Ferenczy András (Domberdő Egyesület), Gulyás Levente (WWF Magyarország), Gyöngyössy Péter (Kerekerdő Alapítvány, MTVSZ), Halmos Gergő (MME), Jávor Benedek (Védegylet), Kempl Zsolt (BITE), Karakai Tamás (Palocsa Egyesület), Márkus Ferenc (WWF Magyarország), Máthé László (WWF Magyarország), Tímár Gábor (Palocsa Egyesület)

Szerkesztők: Bodonczi László, Gyöngyössy Péter (Kerekerdő Alapítvány, Szombathely)

Kapcsolat: kerekerdoalapitvany@ecom.hu

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás